Další klienti, kteří si už zájezd u Harmonie zaplatili, se scházeli před pražskou pobočkou. Ta je ovšem od rána uzavřená.
"Ještě v pátek tu byli, dnes nepřišel nikdo," řekl Jiří Binar, který má svou kancelář vedle cestovky.
"Mamince jsme zájezd koupili k šedesátinám, v neděli jsme ji složitě za pomoci konzulátu dostali zpět. Naštěstí se vrátila živá a zdravá," řekla MF DNES Petra Valentinová. "Chceme podat hromadnou žalobu," dodává.
"Měly jsme jet s přítelkyní na Korčulu od 9. do 23. srpna, ale oni nám bez vysvětlení změnili termín na 15. až 30. srpna. To už se nám nehodilo, tak jsme to stornovaly. Peníze nám ale nevrátili," říká Věra Kochtová, také ona uvažuje o žalobě.
"Stálo mě to 16 400. Měla jsem být tři týdny na Korčule, svěřuje se Vlasta Synáčková. "Máme jet 30. září, ale asi z toho nic nebude," dodává rezignovaně.
Klienty vozí jiné cestovky
První stovka ošizených klientů se už vrátila domů. "Dalších asi sto dvacet může zůstat v hotelu do čtvrtka," řekl iDNES mluvčí ministerstva zahraničí Vít Kolář. Podle něj jednají s hotelem v Chorvatsku pracovníci českého konzulátu ve Splitu.
Ministerstvo shání klientům Harmonie cestu zpátky. "I díky médiím nám vycházejí cestovky vstříc. Některé odvezou klienty za velmi výhodných podmínek, jiné dokonce zdarma," řekl ráno ředitel odboru komunikace ministerstva zahraničí Karel Borůvka. Cestu zpět si ale musí uhradit klienti sami.
Podle Českého rozhlasu nabídlo bezplatnou přepravu ze Splitu do Ostravy i letadlo cestovní kanceláře Fischer. Podle konzulky Veroniky Honcové ale delegát Harmonie Medical turistům nabídku vůbec nepředal.
Tři sta lidí doplácí na nečinnost úřadů |
Stovky Čechů uvízly v Chorvatsku |
Majitelka: Klienti budou odškodněni
O tom, jak se dál zachová cestovní kancelář Harmonie, bude její majitelka Hana Vitečková jednat s právníky.
"Strašně mne to mrzí. Je to hrůza, že klienti, kteří přijeli, nebyli ubytováni, že prožili strastiplnou cestu. Mně je to nesmírně líto a všichni klienti budou odškodněni. Dopisy jim byly rozeslány," řekla rozhlasu.
Kancelář není pojištěna proti úpadku. Podle Borůvky na to ministerstvo upozorňovalo už v červnu. "Informaci jsme rozeslali na ministerstvo pro místní rozvoj, které má cestovky v kompetenci, a na další úřady. Co se stalo a nestalo dál, už nevíme."
Jak se nenechat napálit cestovní kanceláří Chystáte se na dovolenou a chcete si ověřit, že vás cestovní kancelář nenechá na holičkách? Václav Srb z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur radí několik postupů. Jejich kombinací můžete riziko, že zrovna vaše cestovka zkrachuje, snížit podle jeho tvrzení na minimum. 1. Cestovní kancelář musí být pojištěna. Klient by si měl zjistit, se kterou pojišťovnou má vybraná cestovka uzavřenou smlouvu, a ověřit si, zda pojistku skutečně platí. K největším pojistitelům patří u nás Pool, na jehož internetových stránkách www.pool.evropska.cz najdete průběžně aktualizovaný seznam u něj pojištěných kanceláří. 2. Znamením důvěryhodnosti cestovní kanceláře je i její členství v jedné ze dvou českých asociací: Asociaci českých cestovních kanceláří a agentur nebo Asociaci cestovních kanceláří. Účast v nich je nepovinná, v současnosti sdružuje zhruba 60 procent všech cestovních kanceláří a agentur. 3. Pozor na podezřele levné zájezdy. Vždy je nutné realisticky zvážit cenu, za kterou může být seriózní zájezd nabízen. 4. Pomocným vodítkem může být chování personálu, reference od známých či dlouholetá tradice cestovní kanceláře. 5. Jste-li zvyklí nakupovat jen jednotlivé služby, např. pouze pobyt v cílové zemi, buďte dvojnásob obezřetní. Zatímco u běžných zájezdů máte v případě krachu záruku vrácení peněz, na tyto služby se pojištění nevztahuje! Takové služby totiž nesplňují zákonné podmínky pro běžný zájezd. Přes všechny rady si je však nutné uvědomit, že stoprocentní záruka toho, že nezkrachuje zrovna vaše cestovní kancelář, neexistuje. "Je to podobné jako s havárií auta: stát se to může, ale máte alespoň jistotu, že když vás to potká, dostanete své peníze od pojišťovny zpět," uzavírá Václav Srb. ONDŘEJ ŠŤASTNÝ (MF DNES) |
Podvedená důchodkyně s kartou pojištění cestovní kanceláře proti úpadku (14. července 2003). |
Důchodci, kteří se sešli před vchodem do budovy cestovní kanceláře (14. července 2003). |
Podvedení klienti před budovou zkrachovalé cestovní kanceláře HARMONIE MEDICAL (14. července 2003). |