Týden před referendem vystřídá eurouzel pohled na pražský orloj a odpočítávání dní, které do hlasování zbývají. To vše vždy doprovází hlavní logo kampaně, žluté "Ano".
"Snažíme se nechat maximální prostor pro rozhodnutí. Neříkáme lidem, co si mají myslet. Chceme jim připomenout tuto historickou možnost volby a že je škoda ji nevyužít, s tím, že vláda je pro," vysvětluje strategii Jana Adamcová, která za kampaň na ministerstvu zahraničí odpovídá.
Ani tyto televizní šoty, podobně ztvárněné rozhlasové spoty, billboardy a reklamy v tisku nepřinášejí informaci o tom, co lidem vstup do EU přinese. Za to je ministerstvo zahraničí ostře kritizováno opoziční ODS a prezidentem, nespokojené hlasy se však ozvaly i z řad koalice.
"Mrzí mě, že kampaň je redukována jen na billboardy, protože ty jsou malou částí. Jejich úkolem je odkázat na tu neviditelnou část, tedy zdroje informací, kterých je hodně," brání se Adamcová.
Ministerstvo se také ohání posledním průzkumem agentury STEM. Podle něj kampaň zaznamenaly bezmála dvě třetiny lidí. Polovina z nich ji přitom prý pokládá za zdařilou, třetina ji kritizuje.
Agituje i Součková
S vlastními spoty se pustilo do kampaně také ministerstvo zdravotnictví. Za čtvrt milionu korun si nechalo vyrobit pět dvouminutových bloků, ve kterých lidem vysvětluje, jak se po vstupu do unie promění péče o naše zdraví. Zpracování však příliš nápadité není a připomíná například nudné předvolební reklamy politických stran.
Po úvodní otázce a krátké anketě mezi lidmi na ulici více než minutu hovoří monotónním hlasem vybraný odborník. V jednom ze spotů vystupuje sama ministryně zdravotnictví Marie Součková.
Jak vláda oslaví výsledky referenda, zatím ministerstvo tají. Uvažuje se o ohňostroji, který možná nakonec bude v Brně, protože pražský magistrát váhá s povolením.
Na Hradčanském náměstí pak Česká televize chystá velkou megashow, které by se měl zúčastnit například Karel Gott. Příprava koncertu je zatím v zárodku a ČT teprve shání sponzory.