Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Organizátoři automobilových závodů dostali podmínky za smrt diváka

  11:37aktualizováno  14:19
Ostravský soud dal podmínečné tresty dvěma organizátorům automobilového Memoriálu Miroslava Fajkuse, při kterém loni v říjnu zemřel divák a další utrpěl těžká zranění. Ředitel závodu Adolf Fešárek dostal jeden a půl roku, traťový komisař Josef Klanica patnáct měsíců.

Nehoda při závodech v Ostravě - Osudový střet s cyklistou. (11.10.2008) | foto: Petr Spáčil

Organizátoři automobilového závodu, při kterém loni 11. října zahynul jeden z diváků, nesou podle soudu za nehodu odpovědnost.

Při závodu nazvaném Setkání mistrů 2008 vyjel náhle na uzavřeném okruhu nedaleko autobazaru AAA auto jeden ze závodníků z trati, jeho automobil se několikrát převrátil a smetl dva z diváků.

Jeden z nich později zemřel v nemocnici, druhý utrpěl mnoho vážných zranění, z nichž se dodnes léčí. Soudce Okresního soudu v Ostravě Antonín Šmuk v závěrečné řeči několik měsíců trvajícího procesu řekl, že ředitel závodu Adolf Fešárek a bezpečnostní činovník Josef Klanica nesou vinu na tom, že nechali diváky stát v nebezpečném místě u trati.

Soudce uložil Adolfu Fešárkovi podmínečný trest v délce osmnácti měsíců a Josefu Klanicovi podmínku patnáct měsíců. Oba mají na tři roky zakázáno podílet se na pořádání automobilových závodů.

Závod mohl být bez diváků

Ačkoli obhájce Adolfa Fešárka požadoval zproštění viny pro svého mandanta, podle soudce byla vina ředitele závodu i jeho bezpečnostního činovníka nezpochybnitelná.

Zásadní v celé věci byl dokument zvaný protokol o schválení trati. V něm bylo mimo jiné uvedeno, že diváci mohou být zásadně pouze na místech za svodidly a na vyvýšeninách nad tratí. Ředitel závodu Fešárek se po havárii hájil tím, že taková místa na trati nejsou, a proto tento bod protokolu z objektivních důvodů nemohl být splněn.

"Pak tedy ředitel závodu neměl protokol podepisovat, když věděl, že jeho podmínky nedokáže splnit. Závod se tedy mohl konat, ale bez diváků," řekl soudce Antonín Šmuk.

Organizátoři se hájili také tím, že za zcela stejných podmínek se jel stejný závod na totožné trati také v roce 2007. Soudce ale takovou obhajobu nepřijal. "Bylo to tedy špatně už předloni. To, že se tehdy nic nestalo, není zásluhou pořadatelů, ale jen věcí štěstí a náhody," řekl soudce.

Soudce: Fakta mnohé naznačují

V závěrečné řeči uvedl, že by na lavici obžalovaných měl sedět také takzvaný sportovní komisař, který trať před závodem sice prošel, ale bez toho, že by měl v ruce protokol o schválení trati. Neměl tak vlastně postavení trati a vymezení míst pro diváky s čím konfrontovat a jeho obchůzka byla zcela zbytečná.

"Kde není žalobce, není soudce," řekl Antonín Šmuk. Dodal však, že ani mimořádně velká míra nedbalosti, laxnosti a neprofesionality jiných činovníků automobilového svazu odsouzené nemůže zbavit viny.

Soudce řekl, že nechce z ostravského případu usuzovat na úroveň jiných podobných podniků, podle jeho slov však zjištěná fakta mnohé naznačila. "Zdá se mi zvláštní, že by se zrovna jenom v tomto jednom případě projevila tak obrovská míra nekompetentnosti tolika zasvěcených činovníků automobilového svazu," řekl Antonín Šmuk.

Narážel tím například na fakt, že v případě ostravského závodu nebyl vypracován takzvaný bezpečnostní plán, někteří vrcholoví činovníci svazu, například jeho sekretář, ani nevěděli, zda má či nemá být podkladem pro povolení takového závodu a na další nejasnosti a nesrovnalosti.

Nižší trest díky dobré pověsti

Odsouzení odmítli rozsudek komentovat a stejně jako státní zástupce si ponechali lhůtu pro případné odvolání. Adolf Fešárek však již dříve řekl, že se cítí nevinen. "V takovém místě nikdo havárii nečekal."

Havaroval šestnáctiletý mladík, který vzhledem ke svému věku nevlastnil řidičský průkaz. To však řády pro automobilové závody na uzavřených okruzích umožňují, za volantem by mohl sedět ještě o dva roky mladší jezdec.

Podle znaleckých posudků byl závodní vůz Škoda Felicia technicky v pořádku, jeho řidič zřejmě nezvládl brzdění ve velké rychlosti. Na zadní, brzděním odlehčenou nápravu byl ve chvíli před nehodou vyvinut velký tlak a automobil se dostal do nekontrolovatelného smyku.

Soudce oběma mužům udělil kvůli jejich dosavadní bezúhonnosti a dobré pověsti tresty v nižší polovině sazby.

Autoři: ,


Po stopách vrahů




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Nehoda vrtulníku s Vierou Husákovou
Smrt, která zdrtila Husáka. O manželku přišel při nehodě vrtulníku

Před 40 lety, 20. října 1977, havarovala na bratislavském letišti helikoptéra, která převážela z Bardejova první dámu ČSSR Vieru Husákovou s úrazem ramene....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Žena souzená za kuplířství obvinila expolicistu, že po ní chtěl sex

Krátkou konfrontací mezi svědkem a obžalovanou pokračovalo ve Zlíně soudní projednávání večírků pro zvané v Kostelanech, za kterými se podle spisu skrývala...  celý článek

Opilý traktorista narazil do sloupu a vypnul proud stovkám lidí.
Opilý traktorista naboural do sloupu, stovky lidí zůstaly bez elektřiny

Opilý traktorista naboural na Chebsku do sloupu vysokého napětí. Přerušil tak dodávku elektřiny do stovek domácností. Policisté nyní muže podezírají z...  celý článek

VPD International s.r.o.
Řidič/ka taxi

VPD International s.r.o.
Praha
nabízený plat: 25 000 - 50 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.