Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Opravy silnic pokračují, i když by je měl mráz zastavit

  20:44aktualizováno  20:44
Silničáři na Ostravsku se s vervou pustili do oprav komunikací. V celém regionu však opakovaně porušují normy. Současné teploty, které se pohybují kolem bodu mrazu, totiž podle normy ČSN 736121 nedovolují pokládat nový povrch.

Zima opravám silnic nesvědčí, zkracuje to jejich životnost. Ilustrační foto.

Norma dovoluje pokládat "asfalt" pouze v okamžiku, kdy teplota okolního vzduch neklesne pod pět stupňů Celsia. A to bylo v posledních pěti dnech jen jednou.

Jen v Ostravě přitom silničáři pokládali nový koberec hned na dvou exponovaných místech. Dlouhé kolony se kvůli tomu tvořily na Plzeňské ulici, ale řidiči se potýkají s komplikacemi i v Místecké ulici ve směru do centra Ostravy.

Minimální teploty při pokládce asfaltové směsi*
Vrstva Teplota
Podkladní 0 °C
Ložní +3 °C
Obrusná +5 °C
Obrusná do 30 mm +10 °C
*podle normy ČSN 736121

"Dělat se to nemá a tečka," říká bývalý vedoucí katedry silničních staveb Českého vysokého učení technického v Praze František Luxemburk. "V okamžiku, kdy se směs pokládá za nižších teplot, než stanovuje norma, je její životnost logicky menší," dodává.

Nízké teploty nikomu nevadí

 Nejvyšší teploty
v Ostravě-Porubě
 24. 11.  9,6 °C
 25. 11.  6,1 °C
 26. 11.  3,3 °C
 27. 11.  2,1 °C
 28. 11.  2,4 °C
Slova odborníka o nevýhodnosti silničních prací v zimě ale prakticky nikomu nevadí. Pokládání nového povrchu totiž probíhá za tichého souhlasu politiků a úředníků státních orgánů, kteří by měli bdít nad dodržováním norem a bránit plýtvání penězi daňových poplatníků, pokládání nového povrchu.

"Lidé jsou rádi, že budou mít na zimu nové a kvalitní silnice," komentuje práci v mrazu výkonný ředitel společnosti Ředitelství silnic a dálnic Michal Hala. "Pokud by nebyl nový povrch kvalitní, leží zodpovědnost na dodavateli, který za něj v záruce ručí," dodal.

Problém tkví v tom, že silnice mohou v záruční době vydržet, vinou nedodržení norem při pokládce se může zkrátit jejich celková životnost. Tedy namísto toho, aby se na ně silničáři vrátili po deseti letech, budou muset opravovat například už po pěti letech provozu.

Výzva čtenářům

Ohlasy na téma o opravách silnic v podmínkách, které by měly práce zastavit, pište do diskuze iDNES nebo na adresu redova@mfdnes.cz.

"Průměrná doba záruky se pohybuje mezi třemi až čtyřmi roky, záleží na tom, jak se investor s dodavatelem domluví," vysvětluje ředitel ostravské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Lubomír Hýbl.

Chcete vědět více?

O porušování norem silničáři si vice přečtěte zítra v moravskoslezském vydání MF DNES.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Požár v panelovém domě v Plzni na Košutce zřejmě způsobila powerbanka. (22. 8....
Hasiči evakuovali čtyřicet lidí, noční požár způsobila powerbanka

Tři hasičské jednotky vyjely v noci k požáru panelového domu v Plzni na Košutce. Černý kouř vyhnal z bytů čtyřicet lidí, lékaři ošetřili dvě ženy. Požár...  celý článek

Otázka pro prezidenta, projekt iDNES.cz
Otázka pro prezidenta: Ptáme se, kdy by vítěz voleb neměl být premiérem

Do parlamentních voleb zbývají necelé dva měsíce. Přestože na ně povinnost jmenovat novou vládu ještě nepadne, uchazečů o Hrad se v dalším kole projektu Otázka...  celý článek

V železniční výhybně Praha-Vyšehrad vyjel posunovaný vlak proti osobnímu vlaku...
Vlaky v Praze nestačí náporu cestujících, nové tratě mohou vést pod zemí

Tunely metra a komplex Blanka v budoucnosti zřejmě v Praze doplní tunel pro vlaky. Ty už nestíhají nápor cestujících a rozšíření tratí brání historická...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.