Na veškeré opravy silnic během letošního roku Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) od Státního fondu dopravní infrastruktury dostalo celkem 4 miliardy korun, a proto zažádalo o mimořádné navýšení rozpočtu.
Zhruba 4 miliardy mělo ŘSD i loni, na pokrytí celkových požadavků programu oprav by prý bylo nutné uvolnit alespoň 9 miliard korun. Pro příští rok tuto částku přislíbil ministr dopravy Vít Bárta (VV), v letošním roce se s takovým navýšením rozpočtu pro opravy silnic nepočítá.
České silniceNejhorší situace je na silnicích prvních tříd, dálnice jsou na tom o něco lépe. Za údržbu silnic druhých a třetích tříd se starají jednotlivé kraje. Povrch vozovek nejvíce ničí teploty kolem nuly. Během dne do výtluků zatéká voda, která v nich přes noc zmrzne a trhliny rozšíří. Z hlediska škod na vozovkách byl nejtěžší začátek letošní zimy. Nejsou-li silnice důkladně opravené, tak na nich tužší zima zanechá větší škody, než kdyby se komunikace opravovaly průběžně. Celkem se v Česku v zimě udržuje 52 400 kilometrů dálnic a silnic. |
"Víme, že ŘSD vyčíslilo škody, které přesahují možnosti jejich rozpočtu," uvedl Tomáš Čoček ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Podle něj je ale v rozpočtu nemá ani fond, proto je připraven zažádat vládu o účelovou dotaci na pokrytí škod po zimě.
V současné době požadavky ŘSD prověřuje ministerstvo dopravy. "Opravy po zimě chceme udělat co nejdříve, nejlépe už teď na jaře, protože situace na silnicích první třídy je zoufalá," konstatovala Vápeníková.
Podle ní je nutné rychle vyřešit financování programu na odstranění škod po zimě, aby krajské správy mohly vypisovat soutěže na jednotlivé opravy. Doplnila, že s opravami se může začít teprve po otevření asfaltových obaloven, které kvůli teplotním podmínkám obvykle začínají fungovat první týden v dubnu.
Poškozené silnice způsobují druhotné škody - více na nich může docházet k poškození vozidel nebo i k nehodám.