Vážnou závadu v konstrukci mostu odhalili silničáři v létě při rutinní opravě vozovky. Část se totiž propadla a dálnice na něm musela být dokonce na několik dnů úplně uzavřena. A to přesto, že po ní denně projede 86 tisíc aut, která pak zahltila ulice okolních čtvrtí.
Most na Jižní spojceČtyři sta metrů dlouhý most přes železniční trať a dvě silnice byl zprovozněn v roce 1997 jako součást Jižní spojky. V srpnu 2008 zjistili silničáři propad posledního příčného nosníku mostovky o pět centimetrů. Byla zde proto snížena rychlost pro auta i pro vlaky na železnici pod ním. Betonové bariéry "odřízly" dva pruhy. Oprava mostu měla původně trvat asi měsíc, nakonec se protáhla na půl roku. |
Za pokračujícími omezeními stojí právě betonové zátarasy oddělující vozovku od staveniště, jež nyní musí silničáři postupně odvážet.
"Teď je tam téměř kilometr zábran a není technicky možné je odvézt najednou. Odvážíme je postupně vždy v noci mezi dvaadvacátou a pátou hodinou ranní," vysvětlil Tomáš Mrázek z Technické správy komunikací.
Kdyby správa silnic začala betonovou zídku rozebírat za provozu, způsobila by na Jižní spojce dopravní kolaps.
Nepropadne se znovu?
Dělníci zde za půl roku vyměnili staticky poškozené římsy mostu, svodidla i protihlukové stěny, nově je zde vyřešeno odvodnění silnice. Předtím dešťová voda zatékala do konstrukce.
Otázkou zůstává, zda se most nemůže propadnout znovu. Byl totiž postaven teprve před dvanácti lety a tak radikální opravu nikdo nečekal. "Podobná závada nehrozí, protože jsme zvolili nový systém ukotvení říms," uklidňují silničáři.
Nyní statici ČVUT dopočítávají, jestli bude most ještě nutné v budoucnu více zajistit.
Správa silnic si také nechala vypracovat dva nezávislé posudky, které ukáží, zda má město požadovat náhradu za opravy mostu po stavební firmě, která jej před dvanácti lety stavěla, nebo po projektantech, kteří v polovině devadesátých let navrhli jeho konstrukci.
Oprava stála zhruba 120 milionů korun a zaplatil ji Státní fond dopravní infrastruktury.
Dočká se i Libeňský most
Lanový most není v metropoli jediný, na který se letos Technická správa komunikací zaměřila. Na konci léta by mohli dělníci nastoupit na Libeňský most, který je od roku 2002 vážně poškozen. Tehdy se na něm vyřádila povodeň.
"Od hlavního města máme příslib, že když se nám letos podaří získat stavební povolení, tak nám dá peníze na opravu mostu. Pokud nenastanou nějaké problémy, tak očekáváme zahájení prací na konci třetího čtvrtletí," plánuje Mrázek.
Nedaleký Hlávkův most - další z vážně poškozených - se tím pádem rekonstrukce v nejbližších letech nedočká. "Není možné opravovat najednou Libeňský i Hlávkův most," odmítají silničáři.
Rekonstrukce přemostění Vltavy mezi Florencí a Bubny přijde tedy na řadu až po tom libeňském. To nebude dříve než za dva roky.