Obce a Kraj Vysočina se bojí, kdo opraví rozbité vedlejší silnice, po kterých beztak zamíří tisíce šoférů, aby se vyhnuli zácpám na opravované dálnici D1.
Stát totiž nestanovil žádné objízdné trasy. Autodopravci navíc po ministerstvu dopravy žádají omezení nebo zrušení mýtného v opravovaných úsecích.
"Není to už dálnice," namítají. Ministerstvo i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tvrdí, že pokud řidiči v opravovaných úsecích D1 dodrží rychlost 80 kilometrů v hodině a pravidla řazení do zipu, dálnice dopravu zvládne a šoféři nebudou sjíždět a devastovat silnice nižších tříd okolo D1.
"Udržíme dopravu na dálnici. Máme domluvenou nepřetržitou asistenční službu pro nehody, což minimalizuje potíže. Na sjezdech z dálnice u rekonstruovaných úseků budou zákazové tabulky pro tranzit. A budou tam policejní hlídky, které zabrání kamionům sjíždět," řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
Ministerstvo dopravy slibuje, že v případě velkých škod stát obcím i kraji zaplatí opravy silnic. "Ministr Stanjura bude požadovat po vládě, aby ze státního rozpočtu uvolnila peníze na kompenzace," řekl mluvčí resortu dopravy Martin Novák.
Vysočinský náměstek pro dopravu Libor Joukl se slibu směje.
"Je to jen alibismus. Stát jasně nevymezil objízdné trasy. Jak tedy chce kompenzovat sanaci těch rozbitých? Na základě čeho? Jak to budeme dokazovat? Například do oprav silnice II/602, která je souběžná s dálnicí, jsme nalili už skoro miliardu korun. Tu teď vyhodíme z okna," konstatoval Joukl.
Ke kamionům podotkl, že stačí, aby si řidič náklaďáku do cestovního příkazu napsal, že ve vsi u dálnice má vyložit čtyři tužky, a nikdo mu nebude moci bránit sjet.
"Jak lidé v rádiu uslyší, že je u Jeníkova nebo Bíteše kolona, nastaví navigaci a s předstihem sjedou mnohem dřív. Zamíří přes Pelhřimov, Havlíčkův Brod nebo třeba Velké Meziříčí," dodal Joukl.
Nervózní jsou například ve Štokách, přes které se dá objet úsek Jihlava - Větrný Jeníkov. "Bojíme se aut, ale zároveň jsme rádi za opravu D1," zní ze Štoků. Podobně hovoří starosta Velkého Meziříčí Radovan Necid.
"Jsme domluvení s dopravní policií v Jihlavě a ve Žďáru nad Sázavou. Absolutně nejhorší bývají pátky odpoledne a večer, v pondělí je to ještě jakžtakž," řekl Necid.
On-line rozhovor s novým šéfem dopravní policieTomáš Lerch bude odpovídat na dotazy dnes od 14:00. Zeptat se ho můžete i na situaci na D1. |
Místostarosta Velké Bíteše Tomáš Kučera doufá, že auta na D1 udrží. "Hlavně se bojíme kamionů ve městě. A zároveň nás těší, že bude dálnice spravená," podotkl.
Mluvčí sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix upozornil, že ocení, když D1 v době rekonstrukce zůstane průjezdná hlavně pro kamiony.
"Kamiony nejezdí pro zábavu. Samotného mě zajímá, jak budou probíhat kontroly na sjezdech. Třeba do jihlavského Bosche jezdí desítky velkých aut," konstatoval Felix s tím, že na požadavek na snížení nebo zrušení mýtného na opravovaných úsecích zatím ministerstvo dopravy nereagovalo.
"Předběžně můžu říct, že jsem skeptický. Po dobu oprav budou zachovány dálniční známky. Neuvažuje se ani o snižování ceny mýtného," řekl mluvčí Martin Novák.