Na novém snímku Hubbleova teleskopu je obrovitý shluk plynů a prachu, který vypadá jako motýl vznášející se vesmírem | foto: AP

Opravený Hubbleův teleskop vydal nejostřejší snímky z vesmíru

Už několikrát málem skončil ve vesmírném starém železe. Po dlouhém váhání a polemikách americká NASA v květnu vyslala misi stojící miliardu dolarů, při níž ho astronauti opravili – a Hubbleův teleskop se vědcům odvděčil dosud nejostřejšími snímky z hlubin vesmíru.

NASA nyní zveřejnila první sérii snímků, které Hubbleův teleskop odeslal na Zemi po květnové generální opravě. Během této opravy na něm byly nainstalovány dvě nové kamery a další zařízení a byly opraveny poškozené části.

"Hubble je zpátky. Společně s NASA otevírá nové výhledy do vesmíru," řekla astronomka a častá uživatelka vesmírného teleskopu Heidi Hammelová.

Deset zveřejněných snímků galaxií a mlhovin (shluků plynu a prachových částic) je výrazně ostřejších než předchozí záběry stejných míst v kosmu, které Hubbleův teleskop poslal na Zemi před květnovou pátou a poslední plánovanou opravou.

Čerstvé snímky, které ve vesmíru zachytil Hubbleův teleskop

Velkou pozornost vzbudil obrázek jakéhosi gigantického kosmického motýla. "Snímek ukazuje plynové brázdy v mlhovině, vypadající jako motýlí křídla, která předtím teleskop nedokázal zachytit," popsal jev výzkumník Dave Lekrone. "O záři na tomto a dalších snímcích se starají žhavý plyn a prach vyvrhované hvězdami," dodal Leckrone s tím, že mu to připomíná žárovku, v níž žhavícím vláknem je hvězda.

"Snímky, obzvláště tento motýl, na nás dýchají něčím víc než vědou," svěřil se Leckrone agentuře AP. "Já v tom vidím celou majestátnost a velkolepost stvoření."

Další snímky zachycují hlubiny vesmíru v jeho "nejbrutálnějším" období – zrodu a zániku hvězd. Na jednom je pohled do "hvězdných jeslí" neboli na mlhovinu Carina, vzdálenou od Země zhruba 7 500 světelných let (jeden světelný rok je vzdálenost přibližně devět trilionů kilometrů). Na záběru je zachycen rudý hvězdný mrak bombardovaný radiací.

Čerstvé snímky, které ve vesmíru zachytil Hubbleův teleskop

Když však nově instalovaná kamera na teleskopu použije odlišné světelné spektrum, mrak zmizí a objeví se hvězdné "novorozeně". V okamžiku záběru je hvězda stará pouhých sto tisíc let.

Vědci neskrývají nadšení, jak se oprava povedla. "Snad ani nemůžeme být šťastnější. Všechno funguje skvěle, ještě lépe, než jsme očekávali," uvedl Robert O'Connell, astronom z University of Virginia. Teleskop by měl z oběžné dráhy pohlížet do vesmíru ještě nejméně do roku 2014.

Nejlepší videa na Revue