Oprava frekventované silnice míří k soudu

Hranice - Žalobu na stát za to, že zanedbává svůj majetek, a tím poškozuje soukromé vlastnictví lidí, zvažuje město Hranice. To vše kvůli silnici, která půlí jednu z místních částí města – Slavíč. Frekventovaná silnice, která je jedinou spojnicí na trase Přerov–Ostrava a auty přejíždějícími z jihu na sever země, potřebuje nutně opravu.

"Pokud stát silnici příští rok neopraví, budeme zřejmě muset situaci řešit tím, že podáme žalobu. Domluvili bychom se s lidmi ve Slavíči a podali hromadnou žalobu, protože stát zanedbává svůj majetek, a tím poškozuje cizí věci," řekl hranický starosta Rudolf Novák.

Čtyřproudová silnice má totiž hluboké, místy až deseticentimetrové vyježděné koleje. Zdánlivá drobnost neznamená jen potíže pro řidiče, ale značně ztrpčuje život lidem v obci.

"Zvykli jsme si na hluk, na prach i na to, že auta tu nedodržují omezenou rychlost a jezdí nebezpečně. Jenže na vyjeté koleje se zvyknout nedá. Před prachem a hlukem se dají zavřít okna, auta zbrzdí semafor, ale před proudy vody zpod kol automobilů se schovat nedá nikam," popsal vedoucí zdejšího územního aktivu Jiří Trna.

"Domy stojí těsně u silnice, takže jejich fasády nemá cenu opravovat. Mnohem horší však je, že při cestě do práce, z práce či kamkoliv jinam není jiná možnost, než jít podél hlavní silnice. Pak stačí jen drobný déšť, aby člověka sprchovala veškerá špína a kal ze silnice," posteskl si zástupce Slavíče.

Místní část se proto spolu s městem už několik let snaží, aby stát silnici opravil a koleje zmizely. "Podle plánů Ředitelství silnic a dálnic měla být vozovka zrekonstruována už letos, jenže k tomu nedošlo," posteskl si hranický starosta. "Je nutná celková rekonstrukce silnice a vylepšení odtoku vody, aby lidé neměli ztížené využívání svých domů a ostatního majetku," tvrdí Rudolf Novák.

"Žaloba nic nevyřeší," tvrdí však mluvčí ústředního Ředitelství silnic a dálnic Pavel Šváb. Zároveň však přiznává, že silnice už měla být opravená letos. "Tuto rekonstrukci jsme navrhli zařadit na letošní rok do plánu akcí spolufinancovaných Evropskou investiční bankou, jenže projekt nebyl vybrán, takže jsme na něj ne získali peníze. Nyní podáváme další žádost o zařazení akce do příštího roku. Konečný souhlas je ale plně na Evropské investiční bance. Žádná žaloba opravu silnice nezajistí," řekl Šváb.

To znamená, že pokud banka projekt nevybere a peníze neuvolní, bude muset rekonstrukce opět počkat. Stát silnici I/48 ve Slavíči opravoval naposledy před šestnácti lety, přitom denně tudy projede více než dvacet tisíc aut.

"To je bohužel hlavní problém – intenzita dopravy. Tato silnice je páteřní komunikací, kudy jezdí stejný počet aut jako po dálnici, ač to dálnice není. Jediné, co zdejším lidem opravdu pomůže, bude stavba dálnice D 47, při níž se počítá s obchvatem Slavíče," konstatoval mluvčí.

Dálnice by se měla začít stavět v roce 2003 a dokončena by měla být do roku 2008. Její stavba však podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic nic nezmění na rozhodnutí státu rekonstruovat současnou cestu přes Slavíč. "I když se z ní po dokončení dálnice stane v podstatě "nedůležitá okresní silnice", oprava bude nutná už kvůli rozbitým betonovým čtvercům v části před rondelem u Philipsu," řekl mluvčí Pavel Šváb.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video