Jediné, na co se ještě vzmohl, byla dechová zkouška. Policisté mu naměřili 2,02 promile alkoholu. Na výslech mu už nezbyly síly. Z havárie vyvázl jen s drobnými oděrkami.
"Je to bohužel tak. V posledních týdnech a měsících přibývá opilých řidičů, kteří usedají za volanty osobních automobilů, ale i autobusů a nákladních vozidel," přiznává mluvčí západočeské policie Jolana Číhová.
A fakt je i to, že policie je proti opilcům za volantem téměř bezmocná. "Podle současné legislativy jim nemůžeme ani tehdy, když mají v krvi vysoké promile alkoholu, odebrat řidičský průkaz," vysvětluje mluvčí.
Namol zpitý řidič, může tedy až se vyspí z kocoviny - už druhý den usednout za volant a jezdit dál se škodovkou, s níž zabil cyklistu, jako by se nechumelilo.
Policejní prezident Jiří Kolář si už v pondělí nebral servítky: "Těmto tragédiím nahrává i to, že se zhroutil sankční systém. Pokud po dopravním přestupku nenásleduje rychlý trest - a nemusí být ani nijak tvrdý - tak jako by ani nikdy nebyl. Trest se v tom čase prostě rozplyne, promlčí."
Policie proto ve spolupráci s ministerstvem dopravy připravila novelu zákona, podle nějž bude opět moci zadržet provinivšímu se řidiči řidičský průkaz či technické osvědčení, pokud bude stav vozidla ohrožovat bezpečnost na silnicích. Novelu má již v říjnu projednat vláda.
Ročně zahyne na českých silnicích 1200 až 1300 lidí. Jiří Kolář to považuje za alarmující číslo.
"Ve světových i evropských žebříčcích jsme na tom dost špatně. A ještě hůře z toho vycházíme, když postavím Česko vedle srovnatelných zemí. Například ve vyspělých stabilizovaných demokraciích, jako je Francie, Německo, Británie či Nizozemsko, zahyne ročně na silnicích dvakrát méně lidí - to je snad dostatečný obraz toho, jak to na našich silnicích vypadá," upozorňuje policejní prezident.