Dvakrát během večera museli záchranáři hledat ztracené lidi. Ilustrační foto

Dvakrát během večera museli záchranáři hledat ztracené lidi. Ilustrační foto | foto: Pavel Kudrna

Operátor pátrání neurychlil, „adresa“ mobilu vedla jinam

  • 43
Ve středu večer volal krkonošským záchranářům muž, který zabloudil. Horská služba proto přes linku 112 požádala o zjištění polohy mobilního telefonu. Operátor ale podle původní zprávy záchranářů odmítl spolupracovat. Později se ukázalo, že zprávu sice poskytl, ale nepřesnou.

ČTĚTE TAKÉ:

Kolem dvaadvacáté hodiny volal Horské službě 27letý muž. Šel po Koňské cestě z Výrovky na Luční Boudu. Kvůli sněhové přeháňce a silnému větru sešel ze značené cesty a ztratil v lese orientaci.

„Naši záchranáři se ho nejprve pokoušeli lokalizovat prostřednictvím linky 112 přes operační středisko Hasičského záchranného sboru, ovšem mobilní operátor, kterého hledaný muž používá, odmítl součinnost,“ uvedl v tiskové zprávě zástupce náčelníka krkonošské Horské služby Pavel Jirsa.

Během čtvrtečního odpoledne ale svoje slova vyvrátil. „V tuto chvíli mohu říci, že není pravda, že by operátor nespolupracoval,“ řekl iDNES Jirsa. „Nevím ale, proč to nešlo v daný moment a zprávu jsme dostali až za půl hodiny. Jejich lokalizace ještě k tomu vedla do Vysokého nad Jizerou, tedy úplně jinam,“ dodal Jirsa.

Do pátrací akce se tak muselo zapojit celkem 27 záchranářů, kteří měli k dispozici šest sněžných skútrů. „Zhruba v půl jedné se hledaného muže podařilo nalézt a v pořádku dopravit na Luční Boudu. Celá akce skončila kolem půl druhé,“ potvrdil Pavel Jirsa.

To, že operátor žádost hasičů z Hradce Králové vyslyšel, potvrdil i operační důstojník Radek Mencl, který celou věc vyřizoval.

„Operátora jsme požádali o informaci, kterou jsme pak od něj obdrželi a předali Horské službě. Zda jim k něčemu byla, je už věc druhá,“ potvrdil Mencl.

T-Mobile: Lokalizace nemusí být přesná
Proti nařčení z nespolupráce se brání také mluvčí T-Mobile Jiří Hájek. „Žádost, kterou naši lidé ve večerních hodinách obdrželi, vyřizovalo několik pracovníků. Rozhodně jsme vyšli vstříc,“ řekl Hájek.

„Limitem takové lokalizace je fakt, že místo sledujeme na základě posledního signálu aktivní operace, jako například volání,“ vysvětlil mluvčí.

„Tipování místa spočívá v získávání signálů z jednotlivých vysílačů v oblasti. Jsme schopni zjistit okruh určité základové stanice, kde se dotyčný pohybuje,“ řekl Hájek. „Ve městech, kde je pokrytí signálem silné, toho jsme schopni v řádech metrů, ale ve složitých terénech to mohou být mnohem větší vzdálenosti,“ dodal.

Záchranáři se omluvili
Horská služba se odpoledne omluvila za nepřesnou interpretaci technických problémů během nočního pátrání.

„Vlastní lokalizace byla provedena prostřednictvím linky 112 přes operační středisko Hasičského záchranného sboru a následně i ve spolupráci s Policií ČR se zhruba půlhodinovou prodlevou. Lokalizace místa byla ale značně vzdálená od skutečného místa, kde byl turista v terénu nalezen,“ píše se v tiskové zprávě.

Ztratila se i školní výprava
Horští záchranáři zasahovali v Krkonoších už v podvečer. „Krátce po osmnácté hodině nám volala školní výprava, že se ztratili cestou ze Strážného na Dvorskou Boudu,“ řekl Pavel Jirsa. Po necelé hodině se podařilo školáky nalézt a nasměrovat na správnou cestu.

Jak je to s možnostmi GSM sítí při lokalizaci?
Lokalizace mobilních telefonů je v poslední době velmi horkým tématem. Po zavedení E911 v USA se o podobné službě diskutuje i v Evropské unii. - více zde


Video