Na otázku, zda je audit hotov, Blažek neodpověděl. V pondělí nebral mobil a na textovou zprávu nereagoval. Ten den ale už měl audit na stole.
S jeho obsahem se novináři seznámili dnes. Forenzní audit ukázal, že vynaložené náklady neodpovídají současnému stavu projektu Opencard a že některé kontrakty byly nevýhodné. Další výtkou vyplývající z auditu je omezená funkčnost karty.
Zástupce primátora Rudolf Blažek uvedl, že před třemi lety pro projekt hlasoval a že je určitě krokem vpřed, i když má v současné době jisté problémy. "V roce 2008 byly náklady vysoké, proto jsme požádali o jejich prověření začátkem tohoto roku," řekl Blažek.
"Karta neplní předpokládané příjmy, s tím budeme muset něco udělat," poznamenal zástupce primátora.
"Projekt je a bude ztrátový," řekl Miroslav Hampel ze společnosti Kvados, která se na auditu podílela. Již v tuto dobu měla karta přinášet peníze, to je ale podle Hampela neuskutečnitelné také kvůli tomu, že Opencard nefunguje jako elektronická peněženka. To mohlo od obchodníků přinášet provize. "Odbor informatiky nemá kontrolu nad stavem nákladů," dodal Hampel na adresu magistrátu.
Chyba je i v tom, že projekt byl "rozkouskován" a dán do rukou externích firem, neexistoval nikdo, kdo by nesl odpovědnost za projekt jako celek.
Špatné rozhodnutí podle Hampla bylo i v zadání projektu firmě Haguess, která měla roční obraty jen kolem dvaceti milionů korun. Od magistrátu ale získala třímiliardovou zakázku, aniž by disponovala mezinárodním know-how na zprovoznění elektronické peněženky.
Kritika se od auditorů snesla i na migraci kuponů, tedy že není možné pořídit si jakýkoli časový kupon elektronicky prostřednictvím Opencard.
Opencard pokulhává za drážní In-kartou
Kolem karty Opencard a jejího financování se přitom už dříve objevila řada pochybností. Mezi nejčastějšími hříchy této karty patří jednak její nedotaženost a pak právě výše nákladů, které do ní město muselo vložit.
Podle srovnání, které provedla společnost XTCard, která vytvořila pro České dráhy podobnou kartu s názvem In-karta, pak prohrává Opencard nejen v nákladech, ale také v celkovém počtu jejích držitelů.
OPENCARD
|
Přitom dosavadní náklady na výrobu karet pro pražského dopravce se vyšplhaly na zmíněných téměř 800 milionů korun. Společnost XT Card pak uvádí, že náklady na In-kartu dosáhly "pouhých" 180 milionů.
Pro dokreslení situace - náklady na jednu Opencard jsou 2 200 korun. Na výrobu In-karty stačí 320 korun.
"Peníze vložené do Opencard jsou nevratné, o ty jsme už přišli. Nikdo kartu nezruší už jen kvůli tomu počtu lidí, co si ji pořídili," kritizuje projekt například opoziční zastupitel Miroslav Poche (ČSSD).
Opencard má pak nakonec ještě jedno specifikum: není jasné, kdo za projekt nese zodpovědnost. Původně ji měl totiž na starosti primátor Pavel Bém (ODS), pak radní Radovan Šteiner (ODS) a nakonec skončila právě v kompetenci náměstka Blažka.