Nově sestavené představenstvo Dopravního podniku, které tvoří převážně politici, se vrhlo do práce po hlavě. Srší nápady a plány. Ke kaskadérské odvaze je možná žene i předvolební čas.
1. Opencard získáte přes internet
Už od začátku května nebudou muset Pražané čekat ve frontách před přepážkami při žádání o čipovou kartu Opencard. Ta slouží zejména jako elektronická tramvajenka. Zájemci o kartu si žádost vyplní přes internet, domů jim ji přiveze kurýr nebo pošťák.
Data
|
I tak lze ale očekávat, že lidé budou mít o tuto možnost zájem. To proto, že v červnu se přestanou vydávat studentské a žákovské papírové kupony a na podzim i kupony ostatních cestujících. Kdo bude chtít časovou jízdenku, bude si muset pořídit Opencard.
2. Bez Opencard dražší jízdné
Od léta čekají elektronickou tramvajenku i další změny. Cestující budou moci pozastavit platnost kuponu, který mají na Opencard nahraný. "O přerušení platnosti kuponu půjde zažádat už v červnu s platností od 1. července," potvrdil Richter. To se bude hodit lidem, kteří odjedou na dovolenou či třeba na služební cestu.
Richter také uvažuje, že v příštím roce navrhne v zastupitelstvu zvýšit jízdné pro ty, kteří jezdí na papírové jízdenky a nemají Opencard.
"Dokážu si představit, že Pražané, kteří mají Opencard, budou zvýhodněni," říká Richter. To proto, že obyvatelé Prahy stejně přispívají na MHD ze svých daní.
3. Dopravce na "zelené stezce"
Představenstvo podniku také hodlá v příštích letech mnohem více dbát na životní prostředí. Nakupuje šetrnější autobusy a tramvaje, ale chce ušetřit i na spotřebě energie v objektech - vozovnách, v metru či opravnách.
"Máme plochy pro budování fotovoltaických článků, které nám umožní snížit poptávku po dodávkách elektřiny. Řeč je o střechách budov. Také chceme v budoucnu vsadit na elektrobusy. Ty jsme si vyzkoušeli třeba na nově provozované lince na Malé Straně," řekl ředitel firmy Martin Dvořák.
4. Město zaplatí dluhy
Pražští radní, kteří sedí v představenstvu podniku, také na včerejším jednání rozhodli, že se nebude nijak škrtat v jízdních řádech. To však znamená, že město bude muset dopravci do konce roku doplatit 360 milionů korun.
"Na úspory už není ve firmě prostor. Budeme požadovat navýšení dotace. Předložíme kolegům v zastupitelstvu jasně vyčíslené nároky, aby věděli, jak je každá koruna vynaložena," řekl šéf představenstva David Vodrážka.
Město však dluží podniku ještě 1,3 miliardy za loňský rok. I to prý doplatí. Vlivní politici ODS, kteří nyní podnik ovládají, by mohli přesvědčit své kolegy v zastupitelstvu, aby jim šli na ruku.