Karta Opencard měla městu už letos vynést stamiliony korun. Ve skutečnosti v projektu město utopilo 888 milionů. Viníci, kteří jsou za předraženou Opencard zodpovědni, jsou podle auditorských firem Nexia AP a A. T. Kearney čtyři. - více o auditu čtěte zde
1. Vedení hlavního města
Největší chybou vedení města podle auditorů bylo, že celý projekt dalo "na pospas" odboru informatiky. Ten mu pak prý dodával neúplné a nereálné informace včetně celkového rozvrhu a plánu projektu.
CO S KARTOU DÁLNázor auditorů Co chce dělat město |
O tom, kdo nese politickou zodpovědnost za nedotažený projekt, se mezi sebou představitelé města dohadují. Primátor Pavel Bém ji přisuzuje právě Blažkovi, který je dlouhodobě jeho největším oponentem. Ten kontruje: "Opencard schvalovalo celé zastupitelstvo, odstoupit by tedy měli všichni."
2. Magistrátní odbor informatiky
Podle výsledku auditu zadával odbor informatiky zakázky řadě společností bez výběrového řízení. "Také přebíral nedokončené projekty a uzavíral nevýhodné smlouvy," řekl Miroslav Hampel ze společnosti Kvados, která na auditu spolupracovala. Právě odbor informatiky pak radním a zastupitelům předložil nereálný celkový plán projektu.
V něm se objevila podle auditorů řada chybných předpokladů, zejména na straně očekávaných příjmů. Třeba za parkování byl odhad zisku 36 milionů korun. "Za první pololetí roku 2009 byl skutečný zisk 28 milionů a z toho kartou bylo zaplaceno jen milion korun," řekl Valdemar Linek ze společnosti Nexia AP.
Dalším nedostatkem plánu byl předpoklad, že město v rámci Opencard spustí takzvanou elektronickou peněženku. "Technologie, na kterých funguje, ale byly v roce 2006, kdy projekt vznikal, doslova v plenkách a i dnes ještě nejsou pořádně dotažené, stavět na nich projekt byla velká chyba," vysvětlil Linek.
V oddělení budou také vyvozeny personální důsledky. "Příští týden předložím radě návrh na personální změny," řekl Blažek. Šéf odboru Václav Kraus si stěžuje, že s ním audit nikdo nekonzultoval.
3. Dopravní podnik
Podobně jako odbor informatiky zadával špatně výběrová řízení a na projekt řádně nedohlížel také Dopravní podnik. "Podle našich zjištění také například zahájil provoz karet, aniž by převzal dílo," řekl Hampel.
4. Dodavatelské firmy
Dodavatelé, kteří se na kartě podíleli, zase nedodrželi vize a zkreslovali informace. "Navíc neinformovali město o skutečném stavu projektů," dodal Hampel.