Připravujeme online reportáž

Dny NATO v Ostravě

15:11
Lynx patří mezi nejrychlejší vrtulníky na světě a běžně dosahuje rychlosti přes 400 km/h.
15:11
Daleko od mořského pobřeží se návštěvníkům na letišti v Ostravě předvede vrtulník Lynx Mk.8 z Royal Navy.
15:03
Následuje již druhá ukázka Policie ČR a dalších bezpečnostních sborů na téma „Zvládání krizových situací v silničním provozu“. Spálené pneumatiky a zčernalá betonová plocha od prudkých manévrů služebních automobilů teď dominují Dnům NATO.
14:52
Na ploše se již celkově potřetí dnes objevuje tank T-72M4CZ. Díky slunečnému a teplému počasí jeho ukázka zvedá obrovské množství prachu, čímž věrně simuluje obtížné podmínky s nimiž se musí osádka vyrovnávat v reálných situacích.
14:44
Průlet letounů státního podniku LOM Praha zastupuje prozatím odloženou ukázku F-16. Ve formaci se představuje letoun L-410 a dva stroje L-39C.
14:44
Start řecké F-16 se neustále zpožďuje kvůli přistání charterových dopravních letů. Na letišti Leoše Janáčka totiž i v průběhu Dnů NATO probíhá normální provoz.
14:40
Cena jedné letové hodiny letounu F-16 dosahuje cca 7000 amerických dolarů. Pro porovnání cena jedné letové hodiny letounu JAS-39 Gripen je zhruba poloviční.
14:38
Zcela zaplněné letiště v Ostravě očekává vzlet letounu řeckého letectva F-16 z Demo Team „Zeus“. Za jeho kniplem už na vzletové dráze sedí kapitán Georgios Androulakis, který má na F-16 nalétáno přes 1600 hodin.
14:22
Špatná muška výtržníků při vrhání kamenů na policisty je terčem posměchu diváků.
14:21
Od obrany se ukázky přesunují zpět k otázkám vnitřní bezpečnosti zákrokem českých a polských policistů proti skupině výtržníků demolujících autobus MHD. Součástí ukázky je také hořící automobil, nasazení pořádkové jednotky a vodních děl.
14:13
Prudké změny rychlosti v ukázce letounu Gripen ukazují na vysoký přebytek výkonu díky motoru Volvo Aero RM12UP.
14:12
Pilot Gripenu nadporučík Martin Špaček právě odpaluje klamné cíle a přechází do zatáčky se záporným přetížením.
14:09
Ohlušujícím burácením se přihlásil o pozornost letoun Gripen. Komentář při jeho průletech ztrácí smysl - přesto si jeho vystoupení diváci zjevně užívají.
13:59
Stejně jako v předchozích případech diváci věnují největší pozornost právě leteckým ukázkám. Exotičnost švédských strojů navíc dodává jejich předvádění na atraktivitě.
13:55
Zpátky do oblak. Na vzlet se připravuje třetí z švédských strojů - Viggen. Na rozdíl od svých předchůdců se již jedná o víceúčelový stroj. Zaveden byl pouze ve výzbroj Švédska.
13:51
Leteckou techniku nahradily pozemní ukázky. V současné chvíli se divákům představuje prototyp obrněného vozidla Titus. Tento typ je společným produktem Tatry a francouzské společnosti Nexter Systems a zároveň je jedním z kandidátů na přezbrojení AČR. Divákům předvádí skvělou manévrovatelnost a ne zrovna zanedbatelnou rychlost.
13:47
Před malou chvílí skončila letová ukázka dalšího švédského stroje Saab J-35 Draken. Ten byl prvním švédským nadzvukovým letounem, jeho prototyp vzlétl v roce 1955 a vyráběl se až do roku 1974. Dále sloužili i v letectvech Rakouska, Finska a Dánska. Divácky atraktivní ukázka zaujala především dvojitým delta křídlem, které dává letounu charakteristickou siluetu.
13:25
Následují další letové ukázky. Jako první se představuje nejstarší ze švédských stíhacích letounů na Dnech NATO; J-29 Tunnan přezdívaný „létající sud“. Vyráběn byl v letech 1950-56 a kromě Švédska jej krátce užívalo také Rakousko. Jako jedny z mála švédských letounů se Tunnany dostal do skutečného boje, když od 4. října 1961 bylo pět J-29B křídla F-10 z Angehölmu nasazeno v Kongu proti katanžským separatistům.
13:23
Do prostoru ukázky se přesouvá vozidlo Titus, jehož předvádění bude následovat později odpoledne.
13:14
Zbytky nepřátelských sil se v osadě vzdávají útočícím jednotkám.