Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Reportáž skončila 17. 6. 2015 16:30

Evropa z kabiny kamionu

Reportér iDNES.cz Michal Bělka projíždí Evropou jako spolujezdec řidiče kamionu. Mapuje trasu uprchlíků, kteří se přes tábor v Calais snaží dostat do Velké Británie. Zpět na článek.

07:00
„Kluci, až budete chtít zastavit, tak mě vzbuďte,“ žertuje jeden z Martinových kolegů na rovném a přehledném úseku ve stínu větrných turbín.
06:58
Cesta po Německu zatím ubíhá plynule, čekání v kolonách se však podle Martina Matouška řidiči na trase do Anglie nikdy nevyhnou. Nejhorší jsou podle něj úseky v okolí belgických Antverp a kolem Londýna. „Obojí se projet nedá,“ konstatuje. Při plánování trasy se počítá s tím, aby kamion na problémová místa nepřijel přímo v ranní nebo odpolední špičce.
06:42
V okolí Lipska kamionů poněkud přibylo, občas je trochu problém udržet formaci. Řidiči se dohodli, že zůstanou hned za sebou až do přestávky. „Když budeš hodný, kolega si tě tam vyfotí a budeš mít taky ksicht na internetu. Já už tam jsem,“ motivuje Martin Matoušek přes vysílačku svého kolegu, aby se ze zástupu netrhnul.
06:29
Odpověď na otázku, proč kamioňáci z Chabařovic vyrazili ve čtyři hodiny ráno, je podle Martina Matouška jednoduchá. Všechno se musí podřídit termínu, kdy přesně zákazník očekává dodávku nákladu. „Je to napočítané tak, abychom to dali na jednu velkou pauzu. A samozřejmě chceme být všichni co nejdéle doma,“ líčí. Odjíždí se proto až na poslední chvíli - a ta zkrátka nastala v časných ranních hodinách.
06:29
  • Martin Matoušek řídí kamion už asi 18 let, většinu z nich strávil ve službách...

    Martin Matoušek řídí kamion už asi 18 let, většinu z nich strávil ve službách společnosti Zdemar. / Autor: Michal Bělka, iDNES.cz

06:13
Volvo, kterým s Martinem Matouškem jedeme, dokáže brázdit silnice rychlostí 90 kilometrů za hodinu - a pokud se jede z kopce, tak prý i rychleji. Podobně jsou na tom i další dva kamiony, s nimiž do Anglie míříme. V pravém pruhu dálnice je však možné potkat i náklaďáky, kterým to „nejede“ rychleji než osmdesátkou. Dva takové jsme postupně všichni předjeli, jinak by se trasa nedala stihnout včas. Jakmile některý z vozů přejel do levého pruhu, štrůdl osobních aut za ním okamžitě zhoustl.
06:05
Kamiony se blíží k Lipsku, zbývá asi 50 kilometrů. Až dosud se všechny tři vozy držely za sebou, a to v pořadí, jaké si řidiči přes vysílačku domluvili hned za vrátnicí společnosti Zdemar. Doprava na dálnici mezitím poněkud zhoustla.
05:41

V okolí Drážďan se dálnice prokousává několika horami. Jízda tunely nechávala všechny tři řidiče naprosto chladnými, výpadky mobilního signálu však nejsou přáteli online reportáží - ani nervů jejího autora.

  • Dálniční tunely v okolí Drážďan potrápily zejména redakční internetové...

    Dálniční tunely v okolí Drážďan potrápily zejména redakční internetové připojení (15. června 2015) / Autor: iDNES.cz

05:16
„Na kamioňáky dneska každý nadává, ale ani se nedivím. Nejsou lidi a papíry dneska dostane každý,“ vysvětluje Martin Matoušek svůj pohled na nevalnou pověst řidičů kamionů. Sám jezdí už asi osmnáct let.
05:05
V kamionech společnosti Zdemar nechybí vysílačka, řidiči spolu tedy vesele komunikují. „Chlapi, dneska nemůžeme,“ umravňuje však řidič Martin své kolegy, aby tentokrát omezili vulgarity. Každé slovo dnes může skončit v online reportáži.
05:00
Minutu před pátou hodinou ranní jsme dorazili do Německa. Kromě něj projedeme ještě Nizozemskem a Belgií.
04:57
Dobré ráno z kabiny kamionu! Od mého příjezdu do sídla firmy Zdemar a pořízení prvních fotografií uplynulo jen pár desítek minut, mezitím se ovšem stihlo rozednít. Dálnice, která nás za okamžik vyvede z České republiky, se utápí v ranní mlze. Kromě třech vozů společnosti Zdemar je takřka prázdná.
04:34
Je odstartováno. Do Anglie nakonec míří z Chabařovic u Ústí nad Labem tři kamiony.
04:33
  • Do Velké Británie míří kromě kamionu Martina Matouška (vlevo) i vůz jeho...

    Do Velké Británie míří kromě kamionu Martina Matouška (vlevo) i vůz jeho kolegy. (15. června 2015) / Autor: Michal Bělka, iDNES.cz

04:10
Vystartujeme nejpozději do půl páté“, hlásí reportér iDNES.cz. Na parkoviště firmy, která ho na cestu bere, dorazil už ve tři ráno. „Podcenil jsem taxislužbu v Ústí nad Labem. U penzionu, kde jsem spal, zastavil taxík už pět minut po zavolání a hned začal troubit,“ směje se Michal Bělka.
03:55
Vážené čtenářky, vážení čtenáři, vítáme vás u on-line reportáže z cesty do francouzského Calais, kterou reportér iDNES.cz absolvuje v kabině kamionu. Reportér Michal Bělka ji bude psát z místa spolujezdce. Z Ústí nad Labem vystartuje společně s Martinem Matouškem, řidičem společnosti Zdemar.