Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Reportáž skončila 17. 6. 2015 16:30

Evropa z kabiny kamionu

Reportér iDNES.cz Michal Bělka projíždí Evropou jako spolujezdec řidiče kamionu. Mapuje trasu uprchlíků, kteří se přes tábor v Calais snaží dostat do Velké Británie. Zpět na článek.

13:03
Tři čtvrtě hodiny uplynulo, kamiony tedy opět vyrazily na cestu. Míříme do Dortmundu, odkud už cesta povede k nizozemským hranicím a městečku Venlo.
12:15
  • Zhruba po šesti hodinách jízdy přišel čas na další povinnou přestávku. Stejně...

    Zhruba po šesti hodinách jízdy přišel čas na další povinnou přestávku. Stejně jako ta předchozí potrvá 45 minut a začíná vyplňováním papírů. / Autor: Michal Bělka, iDNES.cz

11:51
Čtenáře Ladislava zajímá, jestli v západní Evropě fungují odpočívadla, kde se nabízejí ženy. Ještě aby ne, shodují se všichni tři řidiči. „Kolikrát na parkoviště prostě přijedou ženský osobákem a začnou obcházet kamiony,“ popisuje Martin. A jak dodává Tomáš, například v Belgii nezůstává zdaleka jen u žen. Řidiči však na podobné kratochvíle podle svých slov nemají čas.
11:29
Řidičům právě zavolal dispečer z Chabařovic, který sleduje na Twitteru aktuální dění. Zaměstnanci jedné z francouzských lodních společností vyhlásili stávku a v přístavu panuje špatné počasí, takže by v krajním případě mohlo hrozit i uzavření přístavu. „Calais nebude stíhat, to budou mít běženci žně! Máme se na co těšit,“ glosuje Martin.
11:17
Čtenář Petr Nechanický se ptá, zda by řidičům nepomohly kamery v zadní části návěsu. „Určitě by to bylo praktické, ale na čtyřicet aut to šéf dávat nebude,“ konstatuje Martin. Díky kameře by navíc sice běžence viděl, ale odehnat je stejně musí vždycky sám. „Když máš za sebou slušného řidiče, tak ti řekne, že ti tam někdo vlezl,“ dodává řidič.
11:06
Řidiči kamionů se teď v okolí Calais snaží jet co nejplynuleji a pokud možno vůbec nezastavovat. I Martinovi se ovšem nedávno stalo, že příroda zavolala a musel si na jednom z rizikových míst odskočit. „Během dvou minut jsem měl čtyři běžence u auta. Jeden se dokonce omotal kolem zadní nápravy,“ vzpomíná. „Musíš ho vyhnat, řvát na něj, ale nesmíš na něj sáhnout. Když pochopí, že nikam nejede, tak se pustí. Pak ho ale nesmíš spustit z očí, protože jakmile se podíváš jinam, zaleze zpátky,“ popisuje jedinou možnost, jak se běženců zbavit. Zbraň se na ně vytáhnout nedá, zejména proto, že v kamionu zkrátka není. Britskou hraniční kontrolou neprojde ani nůž na salám, glosuje Tomáš.
11:06
  • Uprchlíci se ve snaze přejet do Anglie snaží schovat, kde to jen jde. Například...

    Uprchlíci se ve snaze přejet do Anglie snaží schovat, kde to jen jde. Například Martin nedávno vyháněl běžence omotaného kolem zadní nápravy. / Autor: Michal Bělka, iDNES.cz

11:00
Běženci navíc podle Martina nečekají jen podél přivaděče k přístavu v Calais. „Když máš smůlu, chytneš je třeba už v Bruselu,“ líčí. Uprchlíci z Afriky navíc v poslední době začali pronikat dokonce i na hlídaná parkoviště, kde byli řidiči donedávna v bezpečí. „Jestli s tím Frantíci něco rychle neudělají, už to půjde jen těžko ohlídat. A bojím se, že neudělají, protože jim to už přerůstá přes hlavu,“ stěžuje si Martin.
10:51
Čtenáři se také diví, proč řidiči místo přístavu v Calais nepřejedou do Anglie z nedalekého Dunkerku. Vyhnuli by se tak prý běžencům. „Tam jsou uprchlíci taky, i když jich zatím není tolik,“ oponuje však Martin. Přístav v Dunkerku naši řidiči znají a někdy také využívají, v obou přístavech mají permanentně zarezervovaná místa a konkrétní trasu si vybírají podle aktuální situace. „Z Calais jezdí tři lodní společnosti, z Dunkerku jen jedna a já si rád vybírám,“ uzavřel Martin.
10:35
Čtenáři iDNES.cz o naší cestě do Calais od rána živě diskutují. Například Martin Kokeš se diví, proč kamiony nemají zámky na pákách otevírajících dveře návěsu. „Máme sklápěčky, které zamknout nejdou,“ konstatuje řidič Martin. Návěs je však alespoň zaplombovaný, což většinu běženců odradí. Uvědomují si, že pokud se při celní kontrole najde porušená plomba, cesta do Anglie se pro ně nekoná.
10:23
Jen chvíli poté, co se před kabinou kamionu otevřel výhled na město Kassel, ozývá se přes vysílačku Zdeněk. „Bacha, první ‚štau‘,“ upozorňuje na blížící se dopravní zácpu. Dosud plynulou jízdu zkomplikovaly stavební práce, které tři jízdní pruhy v našem směru zúžily na jeden.
10:10
Zhruba dvacet kilometrů před Kasselem přišlo stoupání. „Potáhneme se tam jak smrad,“ konstatuje Martin. Podle Tomáše zde soudruzi z NDR udělali chybu - jinde prý postavili tunely i na rovinkách, tady však na jeden zapomněli. Značka omezující maximální rychlost na 120 kilometrů za hodinu zde pro řidiče působí poněkud komicky.
10:01
  • Souboj kamionu, cisterny a maringotky na dálnici A38 (15. června 2015)

    Souboj kamionu, cisterny a maringotky na dálnici A38 (15. června 2015) / Autor: iDNES.cz

10:01
O jediné drobné zpestření se postaral řidič kamionu s barevnou cirkusovou maringotkou na návěsu, který se jal předjíždět cisternu. Ta pomalou jízdou blokovala pravý pruh a Martin, který s jejím předjetím nějakou dobu váhal, sklidil od kolegů přes vysílačku výsměch - prý se moc courá. Nakonec za našimi zády zmizela jak cisterna, tak maringotka.
09:57
Řidiči slibovali nudný úsek a nutno podotknout, že se jejich slib vyplnil. Dálnice A38 před Kasselem zřejmě není atraktivní nejen pro ně, ale ani pro mobilní operátory. Zachytit byť jen slabý GPRS signál byl během uplynulé hodiny nadlidský úkol. Nemějte však obavy, stejně jste o nic nepřišli.
08:47
„Lidé mají o téhle práci zkreslenou představu. Spousta peněz, podíváš se po Evropě... Myslí si, že jsme dobře placení turisti,“ svěřil se mi Martin cestou po nudném úseku dálnice. Skutečnost je podle něj úplně jiná. Jezdí se od firmy k firmě, řidič obvykle nevidí nic než dálnici a každé zdržení stojí kamioňáka dost peněz.
08:38
Všichni tři řidiči se mi svěřili, že jsou rozvedení. To prý k téhle práci prostě patří. Zřejmě by s nimi nesouhlasila Alexandra Jindrová, kterou kdysi manžel přihlásil do autoškoly a od té doby - už sedm let - spolu sedají za volant kamionu. Před dvěma týdny s ní redaktorka iDNES.cz hovořila o tom, zda se tahle práce pro ženu hodí (rozhovor najdete zde). Podle řidiče Zdeňka rozhodně ne, Martin by jim však kariéru kamioňaček neupíral.
08:27
První přestávka je za námi a trojice kamionů společnosti Zdemar se opět vydala na cestu po dálnici A38. Ranní káva přišla vhod všem třem řidičům, kromě Martina Matouška i jeho kolegům Tomášovi a Zdeňkovi. Oba jsou stejně jako Martin zkušení řidiči, za volant kamionů usedají zhruba 17 let.
07:25
Pomalu se blíží naše první přestávka. Řidiči kamionů mohou jet nejdéle čtyři a půl hodiny, pak musí na 45 minut zastavit. Za volant se mohou vrátit opět na stejně dlouhou dobu a následuje přestávka na odpočinek, která by měla opět 45 minut. Řidiči společnosti Zdemar se rozhodli rozdělit dnešní cestu na tři části, zastavíme tedy po třech hodinách jízdy.
07:05
„Už mě to nebaví, tohle je nejhorší úsek. Vůbec to neubíhá,“ přidává se Martin. Čeká nás 218 kilometrů po dálnici A38 směrem na Kassel. Podle řidičů má tato část cesty vlastně jen jedinou výhodu, pro kamion je příznivá z hlediska spotřeby.