On-line rozhovor s radním Prahy pro dopravu Radovanem Šteinerem

Radní Radovan Šteiner odpovídá čtenářům iDNES.cz
velikost textu:
vydáno 16.11.2009 13:30
Pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner mohl slavit pátek třináctého jako úspěšný den. Krizovému štábu magistrátu se po několikadenním maratonu podařilo přesvědčit odboráře z Dopravního podniku, aby nezastavovali provoz MHD. Opravdu je hrozba na dlouho zažehnána?

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 16. listopadu 2009 do 13:45

OTÁZKA: Dobrý den, kdy se podle Vás projedeme autem po severovýchodní části okruhu kolem Prahy? Doufám, že zvítězí jižní - tj. bližší varianta. Děkuji. WegaCZ
Radní Radovan Šteiner odpovídá čtenářům iDNES.cz ODPOVĚĎ: Již od 30. let 20. století počítají všechny územní plány hlavního města Prahy s vedením Pražského okruhu kolem Suchdola, tedy v tzv. jižní variantě. Severní varianta, se kterou někteří operují, je pouze čára na mapě,je zcela nereálná (mimo jiné pro nesouhlas VŠECH dotčených obcí) a její příprava by znamenala zpoždění v řádu desítek let. Varianta J je naopak zcela připravena, obsažena ve všech příslušných územních plánech a již v současnosti probíhá územní řízení. Věřím, že do 5 let je zprovoznění severní části Pražského okruhu reálné. 16.11.2009 13:37
OTÁZKA: Je možné, aby odboráři brali normální obyvatele Prahy jako nějaká rukojmí? Běžný člověk, který se chce dostat do práce a z práce domů, nemůže za spory o peníze mezi magistrátem a DP. Jaký na to máte názor? Martina Němcová
Radní Radovan Šteiner odpovídá čtenářům iDNES.cz ODPOVĚĎ: Věřte, že mým základním ohledem a cílem v průběhu celého vyjednávání bylo právě to, aby Pražané nepocítili jakékoli zhoršení kvality veřejné dopravy. Jsou země, kde jsou obdobné stávky ve veřejných službách (doprava, úklid města) téměř na denním pořádku, jako je Francie nebo Itálie, ovšem já jsem přesvědčen, že naše tradice je jiná a po celou dobu jsem věřil, že zaměstnanci DP jsou natolik zodpovědní, že si toto uvědomují a že jejich cílem nemůže být poškodit cestující v MHD. Řada jejich výhrad také vyplývala z nepochopení některých věcí a v neposlední řadě také hrála (BOHUŽEL...) roli politika. 16.11.2009 13:42
OTÁZKA: Pane radní, měl jste během jednání s odboráři možnost hovořit i s těmi „řadovými“ členy odborů? Byli jednotní nebo chtěli stávkovat především jejich bossové? Uvědomovali si ti „řadoví“ případné dopady protizákonné stávky, do které je jejich předáci tlačili? Děkuji za odpověď a přeji hezký den. Novosad Tomáš Novosad
Radní Radovan Šteiner odpovídá čtenářům iDNES.cz ODPOVĚĎ: Samozřejmě jsem během posledních týdnů hovořil nebo telefonoval s mnoha zaměstnanci DP. Upřímně řečeno si nejsem úplně jist, zda si - pokud použiji Váš termín - "řadoví" odboráři uvědomovali, že podmínky stávky jsou jasně definovány zákonem a v případě jeho porušení hrozí žaloby o náhrady škody jednak od Dopravního podniku, ale také i od cestujících. Již v předchozí odpovědi jsem hovořil o tom, že mnoho emocí vyplynulo z nepochopení některých procesů, které management DP provádí nebo dokonce i z úplných mýtů a politického osočování (jako třeba pomluvy o likvidaci DP, privatizaci autobusové dopravy atd. atd.) 16.11.2009 13:48
OTÁZKA: Co bylo v komunikaci s odboráři před hrozící stávkou nejhorší? Co bylo nejobtížnější překážkou v komunikaci a jak se to podařilo překonat? Děkuji za odpověď K. Roháč
Radní Radovan Šteiner odpovídá čtenářům iDNES.cz ODPOVĚĎ: Naváži na předchozí odpověď: kromě všemožných mýtů, pomluv a politického osočování od opozice, které jsme se snažili trpělivě vysvětlovat, vyvracet a dokladovat jejich nepravdivost např. prezentacemi odborných firem to byla i značná nejednotnost v uvažování a postupu jednotlivých odborových organizací. Reprezentovaly celé názorové spektrum - od těch, kteří chtěli opravdu vyjednávat a šlo jim o budoucnost Dopravního podniku i veřejné dopravy v Praze až po ty, kteří v podstatě chtěli stávkovat za každou cenu bez ohledu na průběh vyjednávání a nabídnuté kompromisy ze strany města a managementu DP. Vybalancovat tyto extrémy bylo asi nejsložitější věcí z průběhu minulého týdne. 16.11.2009 13:57
OTÁZKA: Praha má jistě krizový plán pro případ, že DPhlmP zastaví provoz. Jaké jsou jeho hlavní rysy? Jaké optimalizační metody se při jeho přípravě využily? Z jakých údajů o přepravní poptávce cestujících vychází? giovanninero
Radní Radovan Šteiner odpovídá čtenářům iDNES.cz ODPOVĚĎ: Praha samozřejmě krizový plán pro takový případ má, stejně tak jako má krizové plány pro případ např. živelných katastrof, hromadných havárií apod., nicméně z podstaty věci vyplývá, že krizový plán pro případ stávky v MHD opravdu není a nemůže být (a to nikde na světě) veřejný. Přece jenom cílem případné stávky je samozřejmě dopravu paralyzovat v zájmu co největší publicity, přičemž cílem města je pochopitelně plynulost dopravy zajistit v co největší míře. Obecně mohu říci, že plán vychází z údajů DP, ROPID, TSK-úseku dopravního inženýrství, Útvaru rozvoje města a samozřejmě také dopravní policie. 16.11.2009 14:03
OTÁZKA: Dobrý den, jak jste vnímal vy za sebe jednání s odboráři Dopravního podniku? A jste spokojený s jeho výsledkem? Jaroslava Sedláková
Radní Radovan Šteiner odpovídá čtenářům iDNES.cz ODPOVĚĎ: Mé vnímání asi není nejpodstatnější, důležitý je opravdu výsledek. Výsledkem je, že stávka byla odvolána a žádný Pražan nepocítil sebemenší dopad na kvalitu dopravy v Praze. Město ovšem rozhodně nezašlo za hranici jakýchkoli nepřijatelných kompromisů nebo ústupků, z čehož mám rozhodně dobrý pocit. Dohodli jsme se na lepší komunikaci a výměně informací mezi vedením DP a odborovými organizacemi, ovšem žádně právo veta nikomu negarantujeme. Podařilo se odstranit mnoho "legend a bájí", což osobně považuji za jeden z největších přínosů celého náročného vyjednávání. Dá se tedy říci, že s výsledkem jsem spokojen. 16.11.2009 14:10
OTÁZKA: Dobrý den, jak je to se zpožděním stavby tunelu Blanka? Jaký byl původní termín - zpožďuje se stavba, nebo ne? Děkuji Robin K.
Radní Radovan Šteiner odpovídá čtenářům iDNES.cz ODPOVĚĎ: Jen velice stručně (dnešním tématem je MHD a hrozba stávky ze strany odborových organizací DP): celý komplex staveb severozápadní části Městského okruhu, tedy od severního portálu Strahovského tunelu po Pelc-Tyrolku ve zpoždění není, jednotlivé dílčí stavby mají samozřejmě různě rychlý postup výstavby, což je u jakékoli takto obrovské dopravní stavby zcela běžné. Pro detailnější informaci odkazuji na prohlášení z 12.11. na Informačním serveru pražské radnice www.praha-mesto.cz v sekci Tiskový servis. 16.11.2009 14:16
OTÁZKA: Na OH máme a na MHD NE???? kolomajzna
Radní Radovan Šteiner odpovídá čtenářům iDNES.cz ODPOVĚĎ: Věřím, že jste zaznamenal, že v průběhu letošního roku pod vlivem celosvětové ekonomické krize a snižujících se daňových příjmů města rozhodla Praha o tom, že nebude znovu kandidovat na pořádání letních olympijských her. 16.11.2009 14:18
OTÁZKA: Dobrý den, bude se v Praze zdražovat jízdné na MHD? Tomáš Martin Tomáš
Radní Radovan Šteiner odpovídá čtenářům iDNES.cz ODPOVĚĎ: Vedení města jasně deklarovalo, že jízdné v MHD se v roce 2009 ani 2010 zvyšovat nebude. 16.11.2009 14:18
OTÁZKA: Pane Šteinere, jaké jsou tedy závěry jednání s odboráři? Ta jednání byla dlouhá a po několika dnech i nepřehledná. Můžete mi to, prosím, trochu zjednodušit? Děkuji a přeji pevné nervy Kopecká Zdena Kopecká
Radní Radovan Šteiner odpovídá čtenářům iDNES.cz ODPOVĚĎ: Již v předchozích odpovědích jsem se snažil průběh i závěry jednání popsat, ale zjednodušeně: lepší komunikace do budoucna, větší zapojení odborů do přípravy jednotlivých manažerských projektů, ale na druhé straně také nutnost pokračování restrukturalizace DP, outsourcingových projektů i dalšího snižování počtu zaměstnanců Dopravního podniku. Za přání pevných nervů mnohokrát děkuji - někdy to opravdu jednoduché nebylo :-) 16.11.2009 14:22
OTÁZKA: Jak jezdíte do práce, MHD nebo autem? Vladimír
Radní Radovan Šteiner odpovídá čtenářům iDNES.cz ODPOVĚĎ: Jak kdy, podle svého programu i časové výhodnosti cestování metrem nebo automobilem, méně často tramvají, po centru chodím zásadně pěšky. Služebního řidiče nepoužívám. 16.11.2009 14:24
OTÁZKA: Pobavilo mne, že se odboráři, přítomní jednání s krizovým štábem magistrátu, začali po několika dnech dohadovat i sami mezi sebou. Také mne překvapuje, že DP hlavního města Praha má 13 odborových svazů. Není to troch moc? A k čemu je tak vysoký počet dobrý? Děkuji za odpověď. Ivan Barták
Radní Radovan Šteiner odpovídá čtenářům iDNES.cz ODPOVĚĎ: Děkuji za potvrzení mého názoru :-) (viz předchozí odpovědi) Česká legislativa bohužel umožňuje při splnění určitých (podle mne velmi nedostačujících) podmínek téměř každému založit si odborovou organizaci. Při vyjednávání na DP pak mají de facto stejné slovo zástupci velkých odborových svazů sdružujících řádově tisíce pracovníků i organizací s pár desítkami členů. To rozhodně není správné ani efektivní. 16.11.2009 14:28
OTÁZKA: Dobrý den, pane radní. Můžete mi, prosím vysvětlit, proč má být pražský Dopravní podnik výjimkou, když se dnes všude šetří? Proč tedy ne zrovna tam? V čem jsou pražští dopraváci tak výjimeční? Přeji hezký den P. Verner Petr Verner
Radní Radovan Šteiner odpovídá čtenářům iDNES.cz ODPOVĚĎ: Jedním z hlavních výsledků vyjednávání je shoda všech zúčastněných na tom, že úspory v DP musí pokračovat a efektivita jeho činnosti se musí zlepšovat. To je pro mne velmi podstatné a důležité. Čili na Vaši odpovídám: Dopravní podnik hl.m.Prahy nemůže být výjimkou. 16.11.2009 14:34
OTÁZKA: Dobrý den, znám spousty případů, kdy se zbytečně utrácí spousty peněz u DP při opravách a tady se řeší platy zaměstnanců. Příkl.: Zahradníci u DP prořezávali větve stromů - ty spadly na troleje a hned přijelo skoro 50 zaměstnanců z Nehod a napsali si tam 5 hodin přesčasů, ač neměli službu a ani oprava tak dlouho netrvala. Nebylo by lepší se podívat na tyhle případy? Kája
Radní Radovan Šteiner odpovídá čtenářům iDNES.cz ODPOVĚĎ: Rád se na takový případ podívám. Pokud celá událost proběhla tak jak ji popisujete, je to zcela jistě nepřijatelné a postarám se o nápravu. Zašlete mi prosím údaj o místě a času kdy k této věci mělo dojít, např. na můj mail radovan.steiner@cityofprague.cz 16.11.2009 14:37
OTÁZKA: Proč je tak strašně složitý tarif MHD? Luboš
Radní Radovan Šteiner odpovídá čtenářům iDNES.cz ODPOVĚĎ: Souhlasím s Vámi, že zbytečně složitý je a již jsem zadal úkol organizaci ROPID zpracovat návrh na jeho zjednodušení (aniž by mělo dojít ke zdražení). Některé "složitosti" ovšem vyplývají z příslušných celostátních zákonů a vyhlášek, na něž má bohužel Praha minimální vliv. 16.11.2009 14:39

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.