iDNES.cz

Gerta Mazalová z brněnské pobočky SOS

Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů
velikost textu:
vydáno 17.9.2008 10:00
Neexistuje prohřešek proti právům spotřebitele, s nímž by si ve Sdružení obrany spotřebitelů nevěděli rady. "Naše poradna je bezplatná a lidé si zvykli chodit. Někdy i s kuriózními požadavky -abychom jim například doporučili, který sporák je nejlepší," uvedla šéfka jihomoravské pobočky sdružení Gerta Mazalová. Kromě poradny však SOS pořádá i přednášky či semináře.
OTÁZKA: U jakého druhu zboží jsou největší problémy se zárukami? myslím, kteří výrobci se nejvíce brání záruku uznat? XY
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Vážený pane, nejčastější problémy se zárukami se v současné době objevují u dětského zboží, např. kočárky, které zatáčejí na jednu stranu,mají problémy s brzdami a pod.Také u výrobků z předváděcích akcí jsou velice časté reklamace, při smlouvách o dílu u stavebních prací - např. výměny dveří, oken, u nákupů nábytku - jedná se ale jen o některé prodejce. 17.9.2008 10:09
OTÁZKA: Dobrý den, sledujete i bankovní služby? Co říkáte na poplatky v bankách a která banka je v tomto nejlepší a nejhorší. Děkuji Mirek
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Petro, samozřejmě považujeme některé poplatky v bankách za nepřiměřeně vysoké a některé zcela nedůvodné.SOS v tomto směru vyvíjí aktivity, díky kterým se bankovní trh v této oblasti začíná pomalu konsolidovat. V případě zájmu se podívejte na naše webové stránky :www.spotrebitele.info, kde najdete podrobnější informace i o našich jednáních s některými známými bankovními institucemi. 17.9.2008 10:13
OTÁZKA: Je lepší si koupit elektrický spotřebič ve velkém hypermarketu nebo v menším obchodě? Petra N.
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Je to otázka Vašeho výběru. V supermarketech máte větší výběr, v menších obchodech si zase zákazníka více považují. Rozhodující je vždy cena a kvalita, prakticky je jedno, kde nakoupíte, jestli jste se rozhodla správně, poznáte většinou až při případné reklamaci zboží.Důležité je také chování prodejce i podle něho usuzujete, zda při dalším jednání bude také stejně vstřícný jako při prodeji. 17.9.2008 10:21
OTÁZKA: Dobrý den, mám problém s botami. V říjnu to budou dva roky co jsem je zakoupila. Pár měsíců po nákupu se mi odlepily špičky. Reklamace byla uznána a boty opraveny. Nyní se mi to stalo opět plus praskla podrážka na jedné botě. Reklamace byla odmítnuta. Chápu mozná tu prasklou botu ( i kdyz proč nepraskla i ta druha kdyz to není vada materiálu ale moje) ale proč mi neuznají to co uz jednou ano?? Ma smysl se ohradit?? Jana
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Jano, při zamítnuté reklamaci je prodejce povinen podle zákona o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb. písemně odůvodnit toto zamítnutí.Vy máte právo využít služeb soudního znalce / najdete na www.justice.cz/, znalecký posudek musíte zaplatit Vy, ale v případě příznivého výsledku platí pak prodejce veškeré náklady spojené s reklamací, viz: § 598 Občanský zákoník : kupující má právo na úhradu nutných nákladů, které mu vznikly v souvislosti s uplatněním práv z odpovědnosti za vady. 17.9.2008 10:29
OTÁZKA: Dobrý den, já bych rád položil otázku z druhého úhlu pohledu, než asi většinou bueete dostávat. Kdo ochrání obchodníka před spotřebitelem? Mám obchod a setkávám se s arogantním jednáním zákazníků. kteří jsou schopni reklamovat po dvou letech i nadměrné opotřebení zubního kartáčku, nebo ochozenou podrážku boty týden před vypršením zákoné lhůty na záruku. V mnoha těchto případech se odvolávají i na vaši instituci. Tomáš Šimoník
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Tomáši, stejně jako spotřebitelé i prodejci, podnikatelé by měli znát svá práva a povinnosti.Pak by věděli, že na obvyklé opotřebení věci se nevztahuje záruka.Prodejce je podle zákona poviněn věc do reklamačního řízení přijmout, ale jak ji vyřídí, to už je na jeho rozhodnutí. Stejně tak se může spotřebitel bránit, v případě neoprávněného zamítnutí např. znaleckým posudkem. Naše poradna pro zlepšení podnikatelského prostředí - vztahů mezi prodejci a spotřebiteli v našem kraji poskytuje školení o právní úpravě i pro podnikatele. 17.9.2008 10:35
OTÁZKA: Můžete porovnat služby velkých autobazarů, například jak časté jsou stížnosti na AAA či Eurocar? M. P.
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Dobrý den, spotřebitelé se na naši poradnu obrací často s problémy koupených vozidel, jmenovat konkrétní podnikatele nemůžu, samozřejmě že vedeme svou evidenci pro naši vnitřní potřebu. 17.9.2008 10:38
OTÁZKA: Koupila jsem synovi na jaře botasky, neznačkové, ale vypadaly bytelně a navíc je prodával obchod, kde léta kupuji boty pro rodinu. Boty měly vel. 35, stály cca 700,- Kč, na Starobrněnské ul. v obuvi „STIVAL“) Do měsíce se propadla klenba podrážky, to jsem reklamovala, že je obuv zdravotně závadná, že syn si zničí nohu v takové botě! Neuspěla jsem ani u vedoucí obchodu, vzali mi ji pouze do opravy, vložili dovnitř vyříznutou vložku z lepenky, která syna tlačila do chodidla, celé jaro syn obuv nosil jen 1x týdne do skautu. Koupila jsem mu hned po této příhodě značkové tenisky a jedny má z loňského roku… (aby si nezničil ty značkové). Syn měl boty 14 dní na táboře a ty měly díry o velikosti pětikorun v podrážce a na ve špici. Boty jsem rozkuchala, byl to „papundekl“ – silnější papír s gumovou podrážkou za 700,- Kč. Boty jsem hodila do popelnice, neb by mne to nestálo za ty nervy, stačilo mi reklamace na jaře. Je to normální? V životě jsem takovou zkušenost s botami neměla… Iva Kašíková
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Ivo, z Vašeho dotazu není jasné, jak dopadla reklamace, kterou jste podala. V případě zamítnutí je prodejce povinen ze zákona /§19 ZOS/, zamítnutí reklamace písemně odůvodnit.Následně můžete využít služeb soudního znalce www.justice.cz.Podrobně viz předchozí dotazy. 17.9.2008 10:41
OTÁZKA: Dobrý den, mám trochu problémy s penězy a narazila jsem na společnost Edbusy, která nabízí za zálohu měsíční rentu pět tisíc na 13 let dopředu. Připadá mi to podezřelé, navíc firmu prý vyšetřuje policie. Nevím, komu mám věřit. Hana FIlipová
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Hano, při sebemenším podezření nikdy nevyužívejte služeb společnosti, o které si myslíte, že není zcela poctivá. Není nic horšího, než se dostat do kruhu úvěrové oprátky, ze které se těžko dostanete. V případě podrobnějších informací se přijďte poradit k nám do poradny na Mečovou 5 - vše o nás najdete na našich brněnských webových stránkách www.brno.spotrebitele. Jsme tu pro Vás!.. 17.9.2008 10:46
OTÁZKA: Jaký úrok je ještě normální a co je už lichva? David Ondráček
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Davide, bohužel u nás není přesně stanovena hranice lichvy, vyjadřovala se k tomuto tématu ijudikatura, ale judikáty dnes nejsou tak úplně aktuální. Máme sice v trestním zákoně upraven trestný čin lichvy,/ trestní zákon § 253/, ale ani tam není stanovena přesná hranice. Také je velice těžké prokázat úmysl. V případě úvěrové smlouvy radíme spotřebitelům, zaměřit se především na výši RPSN. 17.9.2008 10:53
OTÁZKA: Dobrý den, má prodejce právo mi snížit záruční dobu ze dvou let na jeden rok, pokud kupuji nářadí na IČO? Děkuji. Bohdan
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Bohdane, pokud kupujete zboží jako podnikatel, vztahuje se na Vás Obchodní zákoník, který nestanoví zákonnou záruku. I kdyby Vám prodávající nedal vůbec žádnou záruku, tak se nejedná o porušení zákona, záruka je vždy smluvní. 17.9.2008 10:56
OTÁZKA: Dobrý den, jak je přesně definováno u bot "opotřebení"? Nedávno mi v Baťovi neuznali reklamaci tenisek, které jsem nosila 4 měsíce. Povolily švy, praskla podrážka... Na reklamačním mi řekli, že jsem je prostě "příliš často nosila" a nabídli mi srovnání s propiskou: Sice má také záruku dva roky, ale klidně může být za týden vypsaná. Jak se mohu bránit těmto argumentům? Není přece normální, aby se boty po několika měsících rozpadly. Děkuji. Zvědavec
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Zvědavče, opotřebení není opravdu nikde definováno, je u každého spotřebitele různé. Srovnání s propiskou nebo žárovkou je pravdivé.Někdo obuv nepoužívá denně, jiný ji opotřebuje a zničí dříve. Je ale důležité, zda se jedná o opotřebení, nebo o výrobní vadu obuvi, např. materiál, šití. lepení apod. V případě písemného zámítnutí reklamace se můžete rovněž obrátit na soudního znalce www.justice.cz, v případě příznivého posudku hradí prodejce dle §598 Občanského zákoníku náklady, spojené s reklamací. 17.9.2008 11:02
OTÁZKA: Dobrý den, neustále mám problémy s reklamováním bot. Nakupuji v zavedených obchodech a i přesto mi prodejci nechtějí uznat reklamaci. Například Stival mi odmítl uznat ochození podrážek bot během 10 nošení a prodavačka mi řekla, že bota sice má velmi měkkou podrážku, ale koupila jsem si ji, takže musím s rychlejším opotřebením počítat. Je jasné, že do Stivala už nepůjdu. Můžete mi poradit, kam se raději také nemám vydat, které obchody dělají s reklamací bot problémy? Děkuji Vám. Hezký den. Hanka, Znojmo
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Hanko, bohužel nemohu jmenovat společnosti,to mi zákon nedovoluje. Můžete se ale informovat podle známých, kamarádek, kde nakupují, jaké mají zkušenosti, nebo se obrátit na poradnu SOS, kterou máte nejblíže, všechny informace najdete na našich webových stránkách:www.spotrebitele.info 17.9.2008 11:05
OTÁZKA: Zdravím, ráda bych se zeptala, co dělat, když jsem nespokojená v restauraci nebo u kadeřníka. Pokud si objednám jídlo a čekám na jeho přinesení třeba hodinu, hrozí mi něco za to, že se zvednu a bez placení odejdu předtím, než ho sním? A jakým způsobem mohu řešit nespokojenost u kadeřníka, například když se nepovede trvalá nebo když se večerní účes na mé hlavě neblíží ani zdaleka vzoru, který jsem přinesla na fotce? Děkuji a přeji hezký den. Julie
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Julie, když jste nespokojená, využijte svých práv zákazníka-spotřebitele.Podle Občanského zákoníku je podnikatel /prodejce/ povinen obstarat objednané zboží v dohodnuté lhůtě a není-li lhůta dohodnuta, tak ve lhůtě přiměřené okolnostem.Nestane-li se tak, máte právo od smlouvy odstoupit podle zvláštního ustanovení o prodeji zboží v obchodě- prodej na objednávku. Hodina čekání je více než přiměřená. Na Vašem místě bych pracovníkovi / číšník-servírka/, oznámila, že odcházím a vybrala bych si jinou restauraci. V případě kadeřnických služeb existuje Sdružení kadeřníků a kosmetiček / stačí na vyhledavači najít kontakt/. Je to otázka Vašeho výběru. 17.9.2008 11:21
OTÁZKA: Proc považujete otázku na nejlepší sporák za kuriózní? Myslel jsem, že spotřebitelská sdružení se zabývají i kvalitou výrobků, ne jen spotřebitelskými právy, jak je to běžné na západě? Luděk
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Luďku, bohužel ještě mnoho věcí u nás není srovnatelné se západem, jak píšete.Jsou u nás poněkud jiné podmínky. Naše bezplatná poradna chrání práva spotřebitelů a informuje hlavně o závadných a nebezpečných výrobcích, odkazy najdete na našich webových stránkách, jak nakupovat bezpečně, výrobky, které se stahují z trhu jako závadné - jsou zveřejněny formou RAPEX a pod. Jsme nezisková organizace, hrazená částečně z veřejných dotací, naši poradci nejsou zaměstnanci, ale studenti vysokých škol, např. Masarykova univerzita -právnická fakulta, Mendelova univerzita apod. Museli podstoupit i přes své většinou právnické vzdělání i odborné zkoušky a pracují ve svém volném čase. Na západě jsou podmínky naprosto jiné. Např. v Německu organizace má přes milion platících členů,v jiných státech je podobná organizace přímo státním úřadem, který má legální pravomoci. V našich podmínkách děláme maximum, prakticky suplujeme roli státu. 17.9.2008 11:34
OTÁZKA: děláte také "přepadové kontroly" obchodů, nebo to je práce výhradně obchodní inspekce? co nejčastěji v práci děláte a jak vás vaše profese baví? junek
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Junku, tak bych to nenazvala. My nemáme právo dělat kontroly,provádíme pouze průzkumy, ale i ty jsou velice důležité pro zlepšení podnikatelsky- spotřebitelského prostředí. Kdybychom svou práci neměli rádi a nepracovali v přátelském a veselém prostředí, tak bychom ji dělat nemohli. 17.9.2008 11:37
OTÁZKA: Dobrý den, připadá Vám, že máte poslední dobou míň práce, nebo se snaží čím dál víc výrobci a prodejci "šidit" lidi. Díky a pěkný den! Míša
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Míšo, práce máme stále dost, přestože ji děláme rádi, uvítali bychom vymizení všech problémů našich spotřebitelů i prodejců. Ale to ještě pár let potrvá a my zatím školíme a učíme spotřebitele znát svá práva. 17.9.2008 11:40
OTÁZKA: Jaký je ve vašem sdružení ohlas na svatbu Bartošový a Pomejeho? Jarda
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Jardo, a ona nějak¨já byla ?... 17.9.2008 11:40
OTÁZKA: Kdy jste v životě nejvíc naletěla nějakému obchodníkovi? A jak jste to řešila? Když radíte lidem, šla jste se prát i za sebe? Nebo je vám trapné dohadovat se s prodejcem, číšníkem atd...? hawediäre
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Nevzpomínám si, že bych přímo naletěla. Ale samozřejmě jsem také reklamovala a když byly potíže, odkázala jsem na zákon. Problém měla naše mladá poradkyně, která si nechal na halenku udělat znalecký posudek, přesto prodejce neustoupil, nakonec se vše vyřešilo mimosoudním jednáním / provádíme také u nás/. Když si prodejce sečte všechny náklady, soudní výlohy, právní služby a ví, že není v právu - viz posudek, tak nakonec vše uhradí. Důležité je znát svá práva. 17.9.2008 11:45
OTÁZKA: Měla jsem před časem problém s neuznanou reklamací mobilního telefonu. Ve vaší online poradně mi byl doporučen soudní znalec, který měl vypracovat posudek. Bohužel tento pán nejen, že nebyl schopen pochopit můj problém, ale jeho posudek byl tak šaptně zpracovaný, že jsem reklamaci raději vzdala a koupila si nový telefon. Jak hodnotíte kvalitu soudních znalců? Mám pocit, že ne každý, kdo má "razítko" je kompetentní vydávat kvalitní posudky. Hanka
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Hanko, tento problém, který skutečně existuje, by měl řešit nově připravovaná novela zákona o soudních znalcích, takže snad nám svítá na lepší časy. 17.9.2008 11:47
OTÁZKA: Dobrý den. Letos jsme si s manželkou pučili na dovolenou u Houmkreditu. Přitom nám na tý dovolený skoro pořád pršelo. A teď ty hajzlové po nás chtěji splátky jako blázen. Jak k tomu poctivej člověk příde? Neměl bych je zažalovat za diskriminaci? Dušan z Kařezu
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Dušane, je mi líto Vaší zkažené dovolené, ale počasí bohužel nikdo neovlivní. to je tzv. "vyšší moc". Domnívám se však, že by Vaše žaloba nebyla úspěšná a ža byste zbytečně vydával další peníze. 17.9.2008 11:50
OTÁZKA: Dobrý den, existuje nějaké desetero "uvědomělého" zákazníka? Na co bych měla vždycky při nákupu dávat pozor, jak se nenechat ošidit... Jinak Vám držím palce. Jitka
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Jitko, samozřejmě existuje, na našich webových stránkách www.brno.spotrebitele a navíc se tam dozvíte mnoho zajímavých věcí. Jinak Vám děkuji za pochvalu, velice si jí vážím. 17.9.2008 11:51
OTÁZKA: Jak se díváte na boj malých krámků a hypermarketů? máte také obavu, že až hypermarkety dolikvidují malé prodejce, budou se chovat k zákazníkům ještě hůř? milda
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Mildo, všichni prodejci závisí na zákaznících.Já osobně se domnívám, že zůstanou, ale je to na nás všech. 17.9.2008 11:53
OTÁZKA: co říkáte na praktiku prodejců, že napíšou velkýma číslama třeba že výrobek stojí jedenáct korun a pod tím daleko menšíma že vlastně patnáct nebo sedumncát akorát že za těch jedenáct je v akci až od dvou kusů a podobný fígle šáša krusty
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Šášo, dá se to posuzovat jako nekalá obchodní praktika podle novely Zákona o ochraně spotřebitele Dohled nad poctivostí prodeje výrobků a služeb má Česká obchodní inspekce, která koná dozor a kontroluje dodržování nebo porušování příslušných zákonů. Dále kontroluje, zda spotřebitel není klamán nepravdivými, nedoloženými či neúplnými údaji a pod. Při podezření na takové konání můžete upozornit tento dozorový orgán, který má silné i sankční pravomoci. 17.9.2008 11:58
OTÁZKA: Vážená paní Mazalová, již dlouhodobě sledujeme Vaše počínání a nestačíme se divit, jakých výsledků se Vám daří dosahovat. Nechcete hájit nejen zájmy spotřebitelů, ale všech občanů a jít do politiky? I občané přece potřebují ochranu! Kdybyste třeba kandidovala do senátu, tak bych Vás určitě volila. Ať se Vám dál takhle daří Lucie Rychlá L. Rychlá
Gerta Mazalová z brněnské pobočky Sdružení obrany spotřebitelů ODPOVĚĎ: Vážená paní, děkuji za ocenění, ale jsem známá svým názorem o zbytečnosti tohoto "institutu" a rozhodně bych v něm nechtěla prospat zbytek života. Rádá podpořím svým jménem někde vzadu takovou stranu, která bude pracovat pro lidi, ale žádné velké ambice v tomto směru nemám. Raději budu dále pomáhat těm, kteří to potřebují. 17.9.2008 12:02
zpět na osobnost