iDNES.cz

On-line chat s leteckým expertem Václavem Vaškem

Plukovník Václav Vašek
velikost textu:
vydáno 26.3.2015 10:55
Okolností úterní nehody letounu Airbus A320 v jihofrancouzských Alpách jsou stále nejasné, dostupné informace však mohou už leccos naznačovat. Nalezly se už obě černé skříňky, jejich obsah se analyzuje. Možné důvody tragédie naznačí v on-line chatu se čtenáři iDNES.cz Václav Vašek z Úřadu pro civilní letectví.
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal, zda by nebylo účelné v černé skříňce ukládat též obrazový záznam z kokpitu, popř. jiného místa v letadle. Pokud ano, co tomu brání a proč se to nedělá? Děkuji Jiří Čermák Jiří Čermák
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Účelné by to asi bylo, ale doposud tento systém rozšířen není, asi s ohledem na osobní svobodu 26.3.2015 11:00
OTÁZKA: Dobrý den, podle nepotvrzených spekulací se nemohl jeden z dvojice pilotů dostat zpět do kabiny. S tím souvisí mé 3 dotazy: 1. Nešlo by vstupní dveře do pilotní kabiny vybavit třeba čtečkou otisků prstu (nebo jinou podobnou technologií) a dveře otvírat osobám, které jsou určeny a certifikovány pro daný let? 2. Pokud nelze použít řešení dle bodu 1, nebylo by pak vhodné organizační opatření, kdy při odchodu jednoho z pilotů mimo pilotní kabinu by musel někdo jiný z posádky zaujmout jeho místo? Nemusí umět pilotovat, jen z důvodu přpadného otevření dveří, pokud by zbývajícího pilota postihly zdravotní problémy. 3. Jak se otevírají dveře pilotní kabiny, když posádka přichází k letadlu a uvnitř nikdo není? Díky za odpovědi. Václav Gajer
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: ad 1. Tak daleko ještě nejsme ad 2. Tato povinnost již existuje od doby, kdy byl po roce 2001 zaveden a realizován pojem "sterilní kokpit" ad 3. Letadlo je letové posádce předáváno pozemním personálem a dveře jsou otevřené 26.3.2015 11:03
OTÁZKA: Dobrý den, s ohledem na aktuální informace (spekulace) mne zajímá, jaké jsou postupy pro případ, že jeden z pilotů potřebuje opustit pilotní kabinu a zbylý ho pak už při návratu není schopen (nebo nechce) pustit zpět? Je nějaká šance se dostat dovnitř násilně v řádu minut? Pavel Obdržálek
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Ano, taková možnost existuje 26.3.2015 11:04
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se vás zeptat na to, jaká je vaše varianta celé události? Myslíte si, že za vším stály technické problémy, které se jeví jako nepravděpodobné nebo šlo o sebevražedný úmysl/teroristický útok? Děkuji předem a přeji hezký zbytek dne. Petr Peleška
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Za svůj letecký život jsem měl možnost asistovat o řady leteckých událostí. Naprosto zásadně neventiluji svoje "úvahy" na téma příčiny pár hodin po události 26.3.2015 11:06
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat, jestli byla aspoň teoretická šance letadlo zachránit, pokud by se druhý pilot dostal do kabiny. Děkuji za odpověď. Jaroslav Tesař
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: I reálná možnost existuje vždy. Pokud nedošlo k havarijní technické závadě, což se asi s odstupem času dovíme. Záleželo by na jedné maličkosti, kolik by mu na to zbývalo času. 26.3.2015 11:08
OTÁZKA: Dobrý den pane Vašku, má přítelkyně pracovala v leteckém průmyslu 6 let (výroba přístrojů pro letadla) a tvrdí, že výsledky vyšetřování poskytované veřejnosti se občas liší od skutečnosti zjištěné vyšetřováním (že je to z 99% chyba lidského faktoru, ne technikou). Opravdu existuje nějaká neochota prezentovat skutečné výsledky šetření? Je dohoda mezi výrobci a leteckými společnostmi? (Např. vy to vezmete na sebe a mi v příštích 5 letech budeme objednávat letadla jen u vás) Děkuji za odpověď. S přáním pěkného dne, Grivalský Petr Grivalský
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Dobrý den. To se nedomnívám. To je jako chodit se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne. Jednou by stejně vše vyšlo najevo. 26.3.2015 11:10
OTÁZKA: Dobry den, nemyslite, ze system "cernych skrinek" je dnes uz ponekud zastaraly ? Nemel by tento system byt jeste zdvojen a odesilat automaticky udaje ze zapisovacu pres satelit na server ? Diky Vlada Dolezal
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: U typu A- 320 Family funguje datový přenos informací. Při vzniku závady a její identifikaci, je o ní předána informace jednak posádce, která činí nezbytná opatření, ale pomocí datového přenosu je doručena informace i k výrobci a provozovateli. 26.3.2015 11:14
OTÁZKA: Dobrý den, dva oddělené záznamníky (FDR a CVR) jsou zřejmě pozůstatek z doby analogové a páskové. Neuvažuje se o nahrazení jedním zaznamenávající obojí, případně dvěma na různých místech letadla zaznamenávající totéž jako záloha? Proč se nezaznamenává zvuk v CVR do více stop tak, aby bylo jednoznačně definováno kdo do jakého mikrofonu mluvil? Jan Janeček
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Ano, dobrá otázka, ale na konstruktéra letadla. oddělené FDR a CVR je záměrné, aby se zachovaly aspoň nějaké informace 26.3.2015 11:15
OTÁZKA: Dobrý den, zdravím legendu. Proč podle Vás k letadlu které tak dlouho nekomunikovalo, neodstartovala stíhací hotovost? Po 11. září je to přece standardní postup... Ivanka Pospíšilová
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Ani 11.9.2001 neodstartovala stíhací hotovost hned. Ani v tomto případě by tento postup nic, nevyřešil, vzhledem k povětrnostním podmínkám, které v inkriminované oblasti panovaly. 26.3.2015 11:17
OTÁZKA: Pane Vašku, jaký může být důvod utajování jmen pilotů? Chápu jako důvod jistou pietu a ochranu rodin, ale zveřejňují se jména pasažerů a při jiných podobných nehodách se velice brzy zveřejňovala i jména pilotů. Tomáš Bláha
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Asi není prostor na vyjmenování případů, kdy členové posádky byli posléze ohrožováni, když za letu kapitán využil Tokijské dohody, která mu dává neomezenou moc za letu nad strojem i cestujícími. Sám mám nejednu tuto zkušenost 26.3.2015 11:20
OTÁZKA: Vazeny pane Vasku, zajimalo by me, v pripade ze jeden z pilotu opusti kabinu a chce se vratit zpatky, dokaze si vstupni dvere otevrit sam nejakym kodem, nebo ho musi nekdo z pilotni kabiny (druhy pilot) vpustit? Martin Holcat
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Na tuto otázku, která je dnes poměrně frekventovaná, jsem již odpověděl 26.3.2015 11:21
OTÁZKA: Co rikate na spekulaci ze se v tu chvili PNF nedostal do kokpitu? dle instuktaznich materialu airbusu ty dvere zvenci otevrit jdou pri znalosti kodu Petr Cerveny
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: I když jsem už odpověděl, i mně není jasné, pakliže je to pravda, že se dovnitř nedostal. Kód znají pouze piloti. Pokud se tam snažil dostal pilot... 26.3.2015 11:24
OTÁZKA: Dobrý den, hypotéz i expertů už se vyjadřuje mnoho, ale myslím, že doposud je málo ověřených informací, aby šlo o více, než čisté spekulace. Takže spíše k faktům: Jaká je u 24 let starého letadla předepsaná četnost podrobnějších kontrol? Rutinní a předletové jsou jistě na denním pořádku, ale ta podrobná je z roku 2013, tedy skoro 2 roky. Odpovídá to leteckým předpisům, případně doporučením výrobce letadla? Hezký den a děkuji za odpověď. Kučera Pavel Kučera
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Děkuji za dobrou otázku. Letadlo opravdu není auto, tedy spotřební materiál na pár let. Vývoj takového stroje trvá roky a jeho ověřování, než je uvolněn do provozu asi stejně dlouho. Že tento letoun létal víc než 20 let, není známkou jeho zastaralosti. Soudobý systém údržby už neprobíhá tak, že se letadlo odstaví na půl roku a provádí se na něm generální oprava jako v minulosti. Systém údržby je rozdělen do několika úrovní a průběžně jsou prověřovány jednotlivé systémy podle určených sekvencí, takže se jakoby překračují. Za určitou dobu je tak vlastně prověřeno celé letadlo. 26.3.2015 11:30
OTÁZKA: Dobrý den, při leteckých nehodách se vždy mluví o černých skříňkách a každý obecně chápe, k čemu slouží. Jak ale fungují, jaká data shromažďují, kde jsou umístěny, jak se dají detekovat a jak jsou zabezpečny proti poškození? Jsou takto vybavena všechna letadla nebo jen dopravní? Petr Čáp
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Tyto záznamníky jsou ve skutečnosti oranžové a jsou umístěny na drtivé většině letadel v zadní části. Jsou nárazu- , vodo- a žáruvzdorné. Takto jsou vybaveny všechna letadla kromě těch nejmenších - hobistických starší provenience 26.3.2015 11:33
OTÁZKA: Trochu mě překvapilo, s jakou rychlostí byl vyloučen teroristický útok, ačkoliv všechny další varianty jsou pro vyšetřování stále otevřené. Je to jistá strategie vyžadována od médií nebo je skutečně nějaká indicie, která naprosto tuto možnost vylučuje? Tomáš Bláha
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Tak rychlému vyloučení této varianty by mohlo napovídat ještě včera to, že se piloti ani nepokusili zadat speciální kód do sekundárního odpovídače. Navíc dosud se k tomuto činu nepřihlásil. Ale dnes už víme, že pokud opravdu zůstal v kokpitu pouze jeden pilot a nemusel být v kondici, neměl možnost ani komunikovat r dispečery, takže neměl kdo kód zadat. a nevíme, kdo se do kokpitu dobýval. Takže vyčkejme se soudy. 26.3.2015 11:37
OTÁZKA: Proč myslíte že se zamlčují okolnosti okolo doprovodu stíhačkou(stíhačkami)? Kdy, proč a odkud vzlétla, musela odstartovat velice brzo, když se dokázala připojit k letounu a doprovázet ho. Proč není nikde alespoň předběžná zpráva co viděl a dělal její pilot(nebo snad piloti, ani to není jasné kolik jich bylo)? Josef Petrásek
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Dobrá otázka, na kterou neumím odpovědět 26.3.2015 11:38
OTÁZKA: Dobrý den, pokud by byl aktivní autopilot nic by se nestalo, je to tak? Děkuji Vladimír Havránek
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: O tom, zda byl či nebyl A/P aktivní, nevíme. Pokud ano a pokud by do něj pilot nezadal změnu letových parametrů, A/P by udržoval letovou hladinu, tak jako tomu bylo při havárii B-737 Helios z Kypru do Athen, kdy samo letadlo doletělo nad cílovou destinaci a pak se zřítilo bez paliva 26.3.2015 11:41
OTÁZKA: Dobrý den, může vůbec černá skříňka přežít přímý náraz do hory, protisvahu, v plné rychlosti? Zpravidla u leteckých nehod se snaží pilot alespoň nějak sednout, zde to zřejmě nenastalo. Děkuji. Kučera Pavel Kučera
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Asi záleží, na jak tvrdý podklad záznamník narazí. I mně bylo ještě včera záhadou, proč nevyužili při nouzi Marseille. Dnes už asi "víme", že vše asi bylo jinak 26.3.2015 11:44
OTÁZKA: Dobrý den. Může pilot vyslat nouzový signál i když neni v kokpitu letadla? Děkuji Libor Koutny
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Ne 26.3.2015 11:44
OTÁZKA: Dobrý den, ve zprávách bylo řečeno, že nějakou dobu byl let ještě během pádu pilotován (nebo to alespoň tak vypadalo). Dle svědků nehody ale údajně nebyly slyšet motory. Je možné tak velké letadlo pilotovat bez motorů ? Případně - mohl se o "pilotování" pokoušet autopilot ? Václav Kulhánek
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Bez motorů letoun pilotovatelný je. 26.3.2015 11:45
OTÁZKA: Dobrý den, je možné, že byli oba piloti mimo kokpit a nemohli se dostat dovnitř? Děkuji Richard Richard Průžek
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Možné je všechno, jak říká pan Murphy, ale v tomto řemesle je tato eventualita nepravděpodobná. 26.3.2015 11:47
OTÁZKA: Pokud by se někdo chtěl dostat do kabiny pomocí emergency procedure (unlock po 30 sekundách od zadání kódu), ale přitom člověk v kabině by stále držel páčku v pozici LOCK, co dostane přednost? Děkuji Petr Doupal

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Dobrý den, v hlavě si teď promítám jeden díl Leteckých katastrof z cyklu tuším National Geographic. Hlavní pilot tam tehdá odešel z kabiny, ten druhý tu kabinu mezitím zamknul a pak to letadlo řízeně poslal střemhlav rovnou k zemi. Co si o tomto scénáři myslíte vy? Pavel Skotnica
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Už k němu došlo ve skutečnosti. Takže je proveditelný. Pak musí nutně následovat otázka...Proč? Stran předvčerejší nehody takto spekulovat nemíním 26.3.2015 11:50
OTÁZKA: Co si myslíte o možnosti otravy posádky únikem co, co2 nebo spalin motorů? Dana Tenzler
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Na řešení dýmu v kokpitu i v kabině jsou posádky periodicky přezkušovány. Jedná se o velmi vážnou zavadu, při níž je hlavní co nejrychleji snížit výšku letu a identifikovat zdroj 26.3.2015 11:52
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, v jaké podobě (nebo formátu) se ukládají data do černých skříněk. Zaráží mě, že analýza těch dat trvá tak dlouho. Děkuji za odpověd a přeji pěkný den. Jan Novák
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: FDR se skládá ze dvou hlavních částí...uložení záznamových prvků jednotlivých dat a pak uložení paměťových médií. Záměrně nejsou neoddělitelně spojeny, aby se zachovala aspoň jedna. Analýza zjištěných skutečností o letecké havárii není jen vyhodnocení dvou záznamových zařízení, ale i prozkoumání dostupných trosek letounu. Mnohokrát v minulosti došlo k přehodnocení závěrů na základě zdánlivé maličkosti. Není to pečení housek, které mohou ztvrdnout a vyhodí se. Omlouvám se za poslední větu. Také přeji pěkný den. 26.3.2015 11:59
OTÁZKA: Dobry den, ako je mozne, ze este stale sa nevie, kto vlastne sedel v tom lietadle? ved predsa zoznam cestujucich je uplne zakladna vec a ak co i len jeden chyba, tak sa vyklada batozina a podobne. Na aviationherald sa opat rozputala diskusia o tom, ci nie su airbusy az prilis pretechnizovane, piloti casto hovoria, ze maju radsej boeing. co si o tom myslite? dakujem Cab Vol
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Létal jsem oba typy a nesouhlasím s názorem, že jeden je výrazně lepší, než druhý. Takový názor vyslovují piloti, kteří ten druhý typ nelétali. Je to škoda. Stran evidence cestujících jsou pravidla naprosto jasná. Je vidět, že se vyznáte. 26.3.2015 12:02
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se vás zeptat,jako bývalého stíhacího pilota,jaké jsou opravdu možnosti pilota provázející stíhačky,aby viděl nějaké bližší podrobnosti v kokpitu dopravního letounu.Určitě není jednoduché se přiblížit tak nablízko,aby mohl sledovat vnitřek letounu. Díky za odpověď a přeji vám mnoho hezkých chvil za berany nebo kniplem. Jiří Matoušek
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: V minulosti jsem létal v těsné skupině s Mig-29 s TU-154 po Evropě a vím, že není neproveditelný manévr, kdy lze vizuálně zjistit, zda je v kokpitu provozuschopná posádka či nikoli. Přeju prima čas 26.3.2015 12:04
OTÁZKA: Dobrý den, na různých pochybných webech jsou uváděny (dez?)informace ohledně možnosti "dálkového ovládání AIRBUSu" (a s tím spojené úvahy o navedení/"sestřelení" ze země). Prosím, existuje nějaký takový systém v AIRBUSu umožňující dálkové ovládání, nebo je to jen výmysl? Děkuji. Jiří Kolínek
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Že existují Drony, víme dnes všichni. Zda jsou některá dopravní letadla takto upravena, to opravdu nevím. 26.3.2015 12:06
OTÁZKA: Dobrý den, uvádíte, že letadlo je letové posádce předáváno pozemním personálem a dveře jsou otevřené. A co, když se třeba nedopatřením zabouchnou i tomu pozemnímu personálu? To nejdou otevřít nedestruktivním způsobem ? Děkuji za odpověď. Pavel Vizi
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Jdou 26.3.2015 12:06
OTÁZKA: Dobrý den, pane Vašku, dělají se u pilotů nějaké pravidelné psychologické testy nebo pohovory, s cílem eliminovat případné možné následky, tak jako je to (nebo by ělo být) například u držitelů střelných zbraní? Děkuji, pěkný den, Burian Petr Burian
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: U dopravních pilotů se provádějí většinou vstupní psycho pohovory při změně zaměstnavatele, případně při periodických lékařských prohlídkách. Nebo při jakémkoli podezření 26.3.2015 12:08
OTÁZKA: Pane Vašku, nechci do Vás rýpat, ale jakou má cenu tato diskuse, když jak tvrdíte sám: "Naprosto zásadně neventiluji svoje "úvahy" na téma příčiny pár hodin po události"... o těchto úvahách má být tato diskuse, ne??? S tím že zdůrazníme, že se jedná pouze o úvahy a spekulace... Tomáš Bláha
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: To ponechám na Vašem posouzení 26.3.2015 12:08
OTÁZKA: Dobrý den, je možná taková situace, že by piloti ztratili kompletní ovládání letadla? Vím, že Airbus lítá s technologií Fly-by-wire, tudíž je možná situace, že by odešla veškerá elektronika a letadlo se stalo neovladatelným? Z toho, co prozatím víme, je mi totiž podezřelé, že by se piloti, kdyby měli nad letadlem kontrolu, nepokusili alespoň vyhnout horám a zkusit naletět na nějakou rovnější plochu. Děkuji za odpověď, Matzke. Tomáš Matzke
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Tento typ má 4x zálohován systém řízení. Je tedy nepravděpodobné (neříkám, že vyloučeno... vyloučeno je pouze to, že bychom neměli jednou zemřít), že by ztratili vládu nad letounem, pakliže byli při vědomí 26.3.2015 12:11
OTÁZKA: Dobrý den, na transatlantických letech odchází jeden z pilotů odpočívat na několik hodin v průběhu letu na (zpravidla oddělenou závěsem) sedačku v C class, vídám to na B767, A 330 atd... V průběhu letu se vymění - znamená to, že v kokpitu zůstává po poměrně dlouhou dobu pouze jeden z pilotů? Díky, M. Michal Horák
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Ne. Hoříme o tzv. zesílené posádce. V kokpitu nemůže plánovaně zůstat jeden pilot dlouhodobě sám. 26.3.2015 12:12
OTÁZKA: Dobrý den pane Vašku, na základě spekulací z dnešního rána by mě zajímalo zda existují nějaké předpisy o minimálním počtu osob v pilotní kabině dopravních letadel? Štěpán Suntych
Plukovník Václav Vašek Václav Vašek: Už jsem odpověděl 26.3.2015 12:13
zpět na osobnost