On-line chat s leteckým expertem Václavem Vaškem

vydáno 26.3.2015 10:55
Okolností úterní nehody letounu Airbus A320 v jihofrancouzských Alpách jsou stále nejasné, dostupné informace však mohou už leccos naznačovat. Nalezly se už obě černé skříňky, jejich obsah se analyzuje. Možné důvody tragédie naznačí v on-line chatu se čtenáři iDNES.cz Václav Vašek z Úřadu pro civilní letectví.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 26. března 2015 do 11:15

OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal, zda by nebylo účelné v černé skříňce ukládat též obrazový záznam z kokpitu, popř. jiného místa v letadle. Pokud ano, co tomu brání a proč se to nedělá? Děkuji Jiří Čermák Jiří Čermák
Václav Vašek: Účelné by to asi bylo, ale doposud tento systém rozšířen není, asi s ohledem na osobní svobodu 26.3.2015 11:00
OTÁZKA: Dobrý den, podle nepotvrzených spekulací se nemohl jeden z dvojice pilotů dostat zpět do kabiny. S tím souvisí mé 3 dotazy: 1. Nešlo by vstupní dveře do pilotní kabiny vybavit třeba čtečkou otisků prstu (nebo jinou podobnou technologií) a dveře otvírat osobám, které jsou určeny a certifikovány pro daný let? 2. Pokud nelze použít řešení dle bodu 1, nebylo by pak vhodné organizační opatření, kdy při odchodu jednoho z pilotů mimo pilotní kabinu by musel někdo jiný z posádky zaujmout jeho místo? Nemusí umět pilotovat, jen z důvodu přpadného otevření dveří, pokud by zbývajícího pilota postihly zdravotní problémy. 3. Jak se otevírají dveře pilotní kabiny, když posádka přichází k letadlu a uvnitř nikdo není? Díky za odpovědi. Václav Gajer
Václav Vašek: ad 1. Tak daleko ještě nejsme ad 2. Tato povinnost již existuje od doby, kdy byl po roce 2001 zaveden a realizován pojem "sterilní kokpit" ad 3. Letadlo je letové posádce předáváno pozemním personálem a dveře jsou otevřené 26.3.2015 11:03
OTÁZKA: Dobrý den, s ohledem na aktuální informace (spekulace) mne zajímá, jaké jsou postupy pro případ, že jeden z pilotů potřebuje opustit pilotní kabinu a zbylý ho pak už při návratu není schopen (nebo nechce) pustit zpět? Je nějaká šance se dostat dovnitř násilně v řádu minut? Pavel Obdržálek
Václav Vašek: Ano, taková možnost existuje 26.3.2015 11:04
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se vás zeptat na to, jaká je vaše varianta celé události? Myslíte si, že za vším stály technické problémy, které se jeví jako nepravděpodobné nebo šlo o sebevražedný úmysl/teroristický útok? Děkuji předem a přeji hezký zbytek dne. Petr Peleška
Václav Vašek: Za svůj letecký život jsem měl možnost asistovat o řady leteckých událostí. Naprosto zásadně neventiluji svoje "úvahy" na téma příčiny pár hodin po události 26.3.2015 11:06
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat, jestli byla aspoň teoretická šance letadlo zachránit, pokud by se druhý pilot dostal do kabiny. Děkuji za odpověď. Jaroslav Tesař
Václav Vašek: I reálná možnost existuje vždy. Pokud nedošlo k havarijní technické závadě, což se asi s odstupem času dovíme. Záleželo by na jedné maličkosti, kolik by mu na to zbývalo času. 26.3.2015 11:08
OTÁZKA: Dobrý den pane Vašku, má přítelkyně pracovala v leteckém průmyslu 6 let (výroba přístrojů pro letadla) a tvrdí, že výsledky vyšetřování poskytované veřejnosti se občas liší od skutečnosti zjištěné vyšetřováním (že je to z 99% chyba lidského faktoru, ne technikou). Opravdu existuje nějaká neochota prezentovat skutečné výsledky šetření? Je dohoda mezi výrobci a leteckými společnostmi? (Např. vy to vezmete na sebe a mi v příštích 5 letech budeme objednávat letadla jen u vás) Děkuji za odpověď. S přáním pěkného dne, Grivalský Petr Grivalský
Václav Vašek: Dobrý den. To se nedomnívám. To je jako chodit se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne. Jednou by stejně vše vyšlo najevo. 26.3.2015 11:10
OTÁZKA: Dobry den, nemyslite, ze system "cernych skrinek" je dnes uz ponekud zastaraly ? Nemel by tento system byt jeste zdvojen a odesilat automaticky udaje ze zapisovacu pres satelit na server ? Diky Vlada Dolezal
Václav Vašek: U typu A- 320 Family funguje datový přenos informací. Při vzniku závady a její identifikaci, je o ní předána informace jednak posádce, která činí nezbytná opatření, ale pomocí datového přenosu je doručena informace i k výrobci a provozovateli. 26.3.2015 11:14
OTÁZKA: Dobrý den, dva oddělené záznamníky (FDR a CVR) jsou zřejmě pozůstatek z doby analogové a páskové. Neuvažuje se o nahrazení jedním zaznamenávající obojí, případně dvěma na různých místech letadla zaznamenávající totéž jako záloha? Proč se nezaznamenává zvuk v CVR do více stop tak, aby bylo jednoznačně definováno kdo do jakého mikrofonu mluvil? Jan Janeček
Václav Vašek: Ano, dobrá otázka, ale na konstruktéra letadla. oddělené FDR a CVR je záměrné, aby se zachovaly aspoň nějaké informace 26.3.2015 11:15
OTÁZKA: Dobrý den, zdravím legendu. Proč podle Vás k letadlu které tak dlouho nekomunikovalo, neodstartovala stíhací hotovost? Po 11. září je to přece standardní postup... Ivanka Pospíšilová
Václav Vašek: Ani 11.9.2001 neodstartovala stíhací hotovost hned. Ani v tomto případě by tento postup nic, nevyřešil, vzhledem k povětrnostním podmínkám, které v inkriminované oblasti panovaly. 26.3.2015 11:17
OTÁZKA: Pane Vašku, jaký může být důvod utajování jmen pilotů? Chápu jako důvod jistou pietu a ochranu rodin, ale zveřejňují se jména pasažerů a při jiných podobných nehodách se velice brzy zveřejňovala i jména pilotů. Tomáš Bláha
Václav Vašek: Asi není prostor na vyjmenování případů, kdy členové posádky byli posléze ohrožováni, když za letu kapitán využil Tokijské dohody, která mu dává neomezenou moc za letu nad strojem i cestujícími. Sám mám nejednu tuto zkušenost 26.3.2015 11:20
OTÁZKA: Vazeny pane Vasku, zajimalo by me, v pripade ze jeden z pilotu opusti kabinu a chce se vratit zpatky, dokaze si vstupni dvere otevrit sam nejakym kodem, nebo ho musi nekdo z pilotni kabiny (druhy pilot) vpustit? Martin Holcat
Václav Vašek: Na tuto otázku, která je dnes poměrně frekventovaná, jsem již odpověděl 26.3.2015 11:21
OTÁZKA: Co rikate na spekulaci ze se v tu chvili PNF nedostal do kokpitu? dle instuktaznich materialu airbusu ty dvere zvenci otevrit jdou pri znalosti kodu Petr Cerveny
Václav Vašek: I když jsem už odpověděl, i mně není jasné, pakliže je to pravda, že se dovnitř nedostal. Kód znají pouze piloti. Pokud se tam snažil dostal pilot... 26.3.2015 11:24
OTÁZKA: Dobrý den, hypotéz i expertů už se vyjadřuje mnoho, ale myslím, že doposud je málo ověřených informací, aby šlo o více, než čisté spekulace. Takže spíše k faktům: Jaká je u 24 let starého letadla předepsaná četnost podrobnějších kontrol? Rutinní a předletové jsou jistě na denním pořádku, ale ta podrobná je z roku 2013, tedy skoro 2 roky. Odpovídá to leteckým předpisům, případně doporučením výrobce letadla? Hezký den a děkuji za odpověď. Kučera Pavel Kučera
Václav Vašek: Děkuji za dobrou otázku. Letadlo opravdu není auto, tedy spotřební materiál na pár let. Vývoj takového stroje trvá roky a jeho ověřování, než je uvolněn do provozu asi stejně dlouho. Že tento letoun létal víc než 20 let, není známkou jeho zastaralosti. Soudobý systém údržby už neprobíhá tak, že se letadlo odstaví na půl roku a provádí se na něm generální oprava jako v minulosti. Systém údržby je rozdělen do několika úrovní a průběžně jsou prověřovány jednotlivé systémy podle určených sekvencí, takže se jakoby překračují. Za určitou dobu je tak vlastně prověřeno celé letadlo. 26.3.2015 11:30
OTÁZKA: Dobrý den, při leteckých nehodách se vždy mluví o černých skříňkách a každý obecně chápe, k čemu slouží. Jak ale fungují, jaká data shromažďují, kde jsou umístěny, jak se dají detekovat a jak jsou zabezpečny proti poškození? Jsou takto vybavena všechna letadla nebo jen dopravní? Petr Čáp
Václav Vašek: Tyto záznamníky jsou ve skutečnosti oranžové a jsou umístěny na drtivé většině letadel v zadní části. Jsou nárazu- , vodo- a žáruvzdorné. Takto jsou vybaveny všechna letadla kromě těch nejmenších - hobistických starší provenience 26.3.2015 11:33
OTÁZKA: Trochu mě překvapilo, s jakou rychlostí byl vyloučen teroristický útok, ačkoliv všechny další varianty jsou pro vyšetřování stále otevřené. Je to jistá strategie vyžadována od médií nebo je skutečně nějaká indicie, která naprosto tuto možnost vylučuje? Tomáš Bláha
Václav Vašek: Tak rychlému vyloučení této varianty by mohlo napovídat ještě včera to, že se piloti ani nepokusili zadat speciální kód do sekundárního odpovídače. Navíc dosud se k tomuto činu nepřihlásil. Ale dnes už víme, že pokud opravdu zůstal v kokpitu pouze jeden pilot a nemusel být v kondici, neměl možnost ani komunikovat r dispečery, takže neměl kdo kód zadat. a nevíme, kdo se do kokpitu dobýval. Takže vyčkejme se soudy. 26.3.2015 11:37