OTÁZKA:
Dobrý den, hypotéz i expertů už se vyjadřuje mnoho, ale myslím, že doposud je málo ověřených informací, aby šlo o více, než čisté spekulace. Takže spíše k faktům: Jaká je u 24 let starého letadla předepsaná četnost podrobnějších kontrol? Rutinní a předletové jsou jistě na denním pořádku, ale ta podrobná je z roku 2013, tedy skoro 2 roky. Odpovídá to leteckým předpisům, případně doporučením výrobce letadla? Hezký den a děkuji za odpověď. Kučera
Pavel Kučera
Václav Vašek:
Děkuji za dobrou otázku. Letadlo opravdu není auto, tedy spotřební materiál na pár let. Vývoj takového stroje trvá roky a jeho ověřování, než je uvolněn do provozu asi stejně dlouho. Že tento letoun létal víc než 20 let, není známkou jeho zastaralosti. Soudobý systém údržby už neprobíhá tak, že se letadlo odstaví na půl roku a provádí se na něm generální oprava jako v minulosti. Systém údržby je rozdělen do několika úrovní a průběžně jsou prověřovány jednotlivé systémy podle určených sekvencí, takže se jakoby překračují. Za určitou dobu je tak vlastně prověřeno celé letadlo.
26.3.2015 11:30