Tramvaj číslo 22 vykolejila v půlce března po průjezdu zatáčkou na Karlově náměstí a srazila několik lidí. Dva z nich zemřeli, další tři byli zraněni. - více zde
Osmačtyřicetiletý řidič tramvaje Jiří Panenka ve čtvrtek usedl na lavici obžalovaných.
"Oknem tramvaje jsem viděla jen vytřeštěné oči, jak se ten pán snažil uskočit," řekla Obvodnímu soudu pro Prahu 2 tehdejší cestující Marcela M. Ve voze byl podle ní prach a kouř, všude se sypalo sklo.
Řidič z vokovické vozovny podle žalobce zavinil tragickou nehodu tím, že jel dvakrát rychleji, než podle předpisů směl. Obžalovanému hrozí za obecné ohrožení tři roky až deset let vězení a zákaz činnosti.
"Šla jsem na tramvajovou zastávku. Pak už si nepamatuji vůbec nic," uvedla Romana Š., která byla tehdy těžce zraněna a dosud chodí s pomocí francouzské hole. Od nehody je v pracovní neschopnosti. Utrpěla mimo jiné zlomeniny lebky, žeber, nohy a poranění plic.
Řidič navštěvoval psychologa
Panenka se po nehodě zhroutil a navštěvoval psychologa. Do vyřešení případu mu bylo odebráno oprávnění k řízení tramvaje. Nyní pracuje za poloviční plat jako vrátný Dopravního podniku.
Čtvrtečního líčení se zúčastnili i další svědci tragédie. "Měl jsem jen dvě podlitiny. Děkuji vyšší moci, jak jsem dopadl," prohlásil Daniel M., který v kritické chvíli také stál na osudné tramvajové zastávce. Když tehdy nebezpečí zaznamenal, začal křičet: "Lidi, ježíš, utečte!" Sám se spasil skokem přes zábradlí na silnici.
Vdovec po mrtvé, kterou tramvaj odhodila pod přijíždějící avii, soudu hlasem plným dojetí řekl, že jeho čtyřiašedesátiletá žena byla zdravá a čiperná. Stále pracovala jako úřednice sociálního zabezpečení. "Omlouvám se," opakoval jemu i dalším příbuzným obětí u soudu Panenka.
Znalci: Tramvaj překročila povolenou rychlost
Policie opírá obvinění řidiče o výslechy svědků, ale klíčové budou hlavně znalecké posudky. První z nich potvrdil zjištění Drážní inspekce o tom, že technický stav tramvaje i kolejí byl v pořádku. - více zde
Druhý soudní znalec zkoumal techniku jízdy a rychlost. I on se shodl s inspekcí, podle níž nehodu zavinila vysoká rychlost soupravy. Podle drážních inspektorů jela při vykolejení rychlostí 32,1 kilometru v hodině. V osudné zatáčce je přitom povolena maximální rychlost 15 kilometrů za hodinu. Také podle znalce jela tramvaj o sto procent vyšší rychlostí.
Souprava jela normálně, tvrdí svědci
"Tu vyšší rychlost nedokážu vysvětlit, někde musela být nějaká závada," uvedl obžalovaný.
Většina svědků před soudem vypověděla, že jízda tramvaje byla normální a nijak rychlá. Jedna z cestujících se dokonce přihlásila jako svědek poté, co v televizi uvedli, že řidič jel rychle. "Nepřišlo mi, že by tramvaj jela rychle," řekla Klára J.
Řidič nebyl v době jízdy pod vlivem alkoholu a půl hodiny před nehodou měl krátkou přestávku. Až do osudného dne šlo podle mluvčí Dopravního podniku o bezproblémového zaměstnance. Hlavní líčení bude pokračovat příští čtvrtek.