Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

„Lex Babiš“ omezí jen tradiční strany, zpochybnil Kalousek strop výdajů

  16:14aktualizováno  16:14
Zatímco šéf ANO Andrej Babiš označil novelu, která má omezit výši výdajů na volby a přijatých darů za „lex Babiš“, jeho největší kritik Miroslav Kalousek z TOP 09 to vidí opačně. „Nemůže dojít k ničemu jinému, než že budou omezeny tradiční strany a politická divize Agrofertu se za pomoci své mateřské společnosti z toho dostane,“ řekl Kalousek.

Miroslav Kalousek (TOP 09) a Andrej Babiš (ANO) | foto: koláž iDNES.cz

Právě jeho TOP 09 se stala největší kritikem vládního návrhu, určujícího jak moc budou moci strany ve volbách utrácet a také že nebudou moci přijmout vyšší než třímilionový sponzorský dar (více o vládním návrhu zde).

„V okamžiku, kdy do politické soutěže vstoupila druhá největší korporace v zemi, která navíc vlastní média, tak všechna tato opatření jsou neúčinná,“ řekl iDNES.cz šéf poslaneckého klubu TOP 09. Argumentuje, že žádná ze stran nemá takové marketingové a mediální možnosti jako ANO, jemuž Kalousek říká politická divize Agrofertu.

Ten vlastní šéf hnutí ANO Babiš a hnutí má proto podle něj neomezené možnosti marketingu. „Vůči agenturám průzkumu veřejného mínění, vůči reklamním agenturám, má své vlastní noviny. Nechci dělat ukvapené názory, ale z toho, co jsem zatím slyšel, mám dojem, že to bude naprosto neúčinné,“ prohlásil ve čtvrtek Kalousek na adresu vládou navržených pravidel.

Podle nich strany nebudou moci ve volbách do Sněmovny utratit víc než 90 milionů korun, v krajských volbách sedm milionů na kraj, v senátních 2,5 milionu na senátní obvod a v eurovolbách 50 milionů. „Jedna z vládních stran je vlastněná oligarchou, který je mimořádně majetný, tak si myslím, že to nic nepřinese,“ uvedla místopředsedkyně TOP 09 Helena Langšádlová.

Paradoxně si na zákon v den, kdy ho schvalovala vláda, postěžoval právě Babiš. „Je to znovu zákon, řekněme, lex Babiš, který zastropovává sponzorství,“ řekl novinářům. Zákon, který teď do parlamentu posílá vláda, tak vidí naprosto opačně než lidé z TOP 09.

ODS vadí nový úřad, Úsvit by ještě snížili limit darů

Výhrady ostatních opozičních stran jsou o poznání měkčí než ty, s nimiž ve čtvrtek přišli politici TOP 09. „V případě limitů u kampaně nevidím problém, ani v té výši. Důležité je, aby fungoval nástroj, jak to kontrolovat a jak toho dosáhnout,“ řekl iDNES.cz místopředseda ODS Martin Kupka.

Problém vidí Kupka v něčem jiném. „Máme zásadní výhradu k tomu, že když vláda nenajde žádný jiný způsob, tak hned navyšuje počet úředníků a vymýšlí novou instituci. To, že ale vláda znovu vymýšlí nový úřad, nové úředníky, nové výdaje ze státního rozpočtu, novou byrokracii, tak to je špatný směr,“ prohlásil.

Podstatně vstřícnější k vládnímu návrhu jsou zatím Úsvit a komunisté. „Pokud jde o ty tři miliony výše sponzorského daru, my bychom byli schopni jít i níž,“ uvedl šéf poslanců Úsvitu Marek Černoch. Nijak mu nevadí ani navržené omezení výdajů na volby do Sněmovny částkou 90 milionů korun. „Ačkoli to bylo prezentováno, že je to lex Babiš, ta částka je schůdná, ale musíme to ještě probrat v klubu,“ dodal.

„Nikdy nemáme problém s tím, aby se nějaké limity stanovily. Jestli zrovna částky, které vláda navrhuje, nám budou vyhovovat, to vám z hlavy neřeknu, ale těch 90 milionů se mi zdá až příliš vysoké. Takže regulace ano, omezení v každém případě a konkrétní částky, to je otázka technická,“ řekl iDNES.cz místopředseda poslaneckého klubu KSČM Alexander Černý.

TOP 09 je proti omezení billboardů, ostatní váhají

Senátor zvolený s podporu zelených a lidovců Václav Láska nezávisle na návrhu vlády přišel s tím, že by z kampaní měly být zcela vypuštěny billboardy.

Proti se postavila TOP 09. „Chápu, proč to zejména představitelé menších politických subjektů čas od času zvednou, ale prosím, abychom si uvědomili změněnou scénu, na které se pohybujeme. Jeden subjekt má 40 procent mediálního trhu v přímém vlastnictví a další desítky procent ovlivňuje mimořádnou reklamní disponibilitou. Ostatní strany mají těch komunikačních prostředků mnohem méně, billboardy jsou jedním z nich a my je plošně zakážeme? Komu to ve finále prospěje? Zase tomu subjektu, který vlastní velkou část trhu,“ odmítl omezení billboardů Kalousek. Stejnou věc podle něj chtěla i členka klubu TOP 09 a Starostů Věra Kovářová, ale postavil se proti.

„Je to zajímavý, provokativní nápad. Já osobně neříkám ne,“ prohlásil místopředseda ODS Kupka. Reálný dopad billboardových kampaní se podle něj přeceňuje. Muselo by ale podle něj být technicky ošetřeno, že to bude platit opravdu pro všechny. Poukázal na to, jak se Babiš omezení politické reklamy v televizi dokázal vyhnout, když v televizi griloval kuřata spolu s hokejovou hvězdou Jaromírem Jágrem. Ačkoli to byla reklama na jednu z jeho firem a on v ní vystupoval jako její majitel, dalo mu to šanci ukázat se před volbami divákům.

Skoncovat s billboardy je dobrý nápad podle Úsvitu. „My jsme ten návrh prezentovali, je to už půl roku. Jsou to svým způsobem vyhozené peníze. Je to jenom, kdo zvolí lepší slogan, a není to, zda strana plní sliby, nebo neplní,“ řekl Černoch. Kdyby se billboardy omezily, nevadilo by to podle Černého ani komunistům.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.