Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Omezení na D1 před Prahou může pomoci provozu v metropoli

  12:59aktualizováno  12:59
Dálnici D1 u Modletic uzavřeli dělníci v oranžových vestách. Veškerý provoz ve směru do Prahy odklonili na provizorní silnici. Stavební stroje, jež se řidičům postavily 8,5 kilometru před hranicemi metropole, ale mohou paradoxně pomoci pražské dopravě.

Tisíce aut totiž budou postávat v kolonách už před městem a ulice, které navazují na dálnici na území Prahy, tak budou volnější. Menší provoz se očekává třeba v ulici 5. května, Štěrboholské radiále, ve Spořilovské ulici nebo na Jižní spojce.

Stavba okruhu

Mezi D1 a D5 se staví 23 km dlouhá spojnice, která odlehčí ucpané Jižní spojce. Má pojmout zhruba třetinu osobních aut, která dnes jezdí po Jižní spojce a Barrandovském mostě, a více než polovinu kamionů. Její součástí jsou křižovatka s D1 u Průhonic, mostní estakáda přes údolí Berounky, tunel pod Točnou a u Lochkova i vysoký most přes Lochkovské údolí.
Stavba měla být dokončena v dubnu 2010. Investor však dokončení odsunul na přelom srpna a září. Důvodem je skluz s výstavbou mezi Vestcem a D1 a také potřeba opravit stávající dálnici, na niž okruh naváže u Slivence.

Když se silničáři před dvěma měsíci vrhli na opravu brněnské dálnice na Chodově, zůstali středočeští řidiči trčet tam a tradiční kolona v Legerově ulici a také na Jižní spojce před Barrandovským mostem se náhle scvrkla.

Nynější situace by mohla Praze pomoci lépe dýchat o to více, že omezení je od hranic města dál. Volnější tak zůstanou i úzké silnice vedoucí podél dálnice, které jinak trpí pod náporem aut nedočkavců, kteří se tudy chtějí vyhnout přetížené D1.

Bez aut budou obce až v létě

Alespoň trochu tak mohou obyvatelé čtvrtí na okraji města a také jejich sousedé ze středočeských obcí na jihovýchod od metropole zakusit, jaké to je, když silnička pod jejich okny neslouží pro ostatní jen jako objízdná trasa.

Skutečný klid zažijí ale až v momentě, kdy bude dostavěn úsek Pražského okruhu mezi brněnskou dálnicí a Slivencem, který je ostatně hlavním viníkem dopravních změn na dálnici.

Pražský obchvat (Slivenec - D1)

Řeč je třeba o Jesenici, jejíž život každý den umrtvuje na dvacet tisíc aut. Přes městečko totiž vede silnice, která je jedinou spojnicí Prahy s vesnicemi, v nichž si během uplynulých dvaceti let našly domov desetitisíce Pražanů. A je také objížďkou pro ty, kteří nechtějí stát na dálnici.

Vesnice o několika domcích se často rozrostly na mnohanásobky, ale silnice - často rozbité úzké okresky - se nezměnily.

Pražský okruh

Trasa D1 - Slivenec
Délka 23,1 km
Plocha vozovek 550,5 tis. m2
Mostů 61
z toho na hlavní trase 22
z toho nad dálnicí 18
Celková délka mostů 6 764 m
Tunelů 3
Celková délka tunelů 3 668 m
Mimoúrovňové křižovatky 9
Opěrné zdi 14
Celková délka 821 m
Protihlukové stěny 8
Celková délka 3 941 m
Přeložky ostatních silnic 37
Celková délka 22 628 m
Náklady 15,3 mld. Kč bez daně

Právě pro Jesenici a také sousední Vestec bude nový okruh vysvobozením, přestože do oblasti přivede ještě větší množství aut. Jenže ta se městečku vyhnou obloukem po dálnici, a navíc nová silnice na sebe strhne i auta, která nyní jezdí přímo středem obce.

Právě kolem Jesenice a Vestce vznikne po zprovoznění okruhu v létě roku 2010 jakýsi prstenec, který se stane novým silničním obchvatem. Postaven zde bude totiž nejen samotný okruh, ale také takzvaný přivaděč Vestec.

Jak to na jihovýchod od Prahy bude tedy vypadat? Motoristé, kteří pojedou po staré benešovské silnici od Prahy směrem k Jesenici, odbočí kousek za nynějším autosalonem Škody na novém kruhovém objezdu na západ na novou čtyřproudovou silnici. Po ní pojedou obloukem kolem zástavby asi dva kilometry a pak se napojí na Pražský okruh u Hodkovic. Představu o tom, jak tento přivaděč bude vypadat, si mohou místní obyvatelé udělat už dnes - silnice už má jasné kontury.

Silnice číslo 105, jež nyní kousek od místní radnice opouští starou benešovskou silnici a odklání se směrem do Psár, bude přeložena mimo obec a napojí se i na nový okruh.

Obchvat Jesenice až k samotné dálnici

Jesenicí tak bude nadále procházet jen "bezvýznamná" místní silnice, po níž se už nikomu k velké radosti jesenických obyvatel nevyplatí jezdit.

Obchvat má být dokončen spolu s okruhem v létě příštího roku a půjde o jeho první část. Obchvat má totiž od autosalonu Škoda pokračovat ještě dál až k brněnské dálnici - napojí se na ni kousek od Újezdu a "vyčistí" od aut Průhonice a také Vestec.

Tato silnice je ovšem zatím pouze čarou na mapě, a kdy se začne stavět, není ještě jasné.

Pražský obchvat (Slivenec - Lahovice)

Pražský obchvat (Lahovice - Vestec)

Pražský obchvat (Vestec - D1)

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prezident Miloš Zeman a jeho žena Ivana volili v Praze na Lužinách v ZŠ...
Volil jsem Čecha, řekl Zeman. Šanci dá tomu, kdo dostane nejvíc hlasů

Prezident Miloš Zeman volil v pátek v podvečer spolu se svou ženou Ivanou v Praze na Lužinách. „Volil jsem Čecha," řekl prezident poté, co odvolil. Možná i...  celý článek

Jihlava
100 POHLEDŮ: Baráčky v Jihlavě jak lepidlem k sobě přilepené

Pro období let 1890 až 1914 se vžilo označení Belle Époque - „krásná doba“. Právě v tomto období vznikla většina fotografií, které jsme zařadili do seriálu 100...  celý článek

AYANA Resort and Spa, Bali
Češi na Bali marně čekali na volební průkazy, zatoulaly se neznámo kde

Sněmovních voleb se účastní i tisíce Čechů v zahraničí. Minimálně čtyři z nich, kteří přechodně žijí na Bali, ale nakonec nebudou moci hlasovat. Jejich...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.