Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Olovo: tisk obstál, soudí většina

  19:55aktualizováno  19:55
Hypotézu premiéra Miloše Zemana, podle které takzvanou operaci Olovo připravili sami redaktoři Mladé fronty DNES, kteří o ní pak psali, připouští jenom každý sedmý člověk. Šest lidí z deseti naopak považuje Zemanovu verzi za nemožnou.
Vyplývá to z bleskového výzkumu veřejného mínění, který pro MF DNES připravila firma Sofres-Factum. V telefonickém průzkumu odpovídalo ve středu večer 504 dotázaných.

Zemanovy výroky a trestní oznámení, které na redaktory podal Úřad vlády, považuje 55 procent lidí za pokus zastrašit novináře. Zhruba čtvrtina dotázaných má opačný názor. Šedesát procent lidí si myslí, že novináři, kteří informují o kauze Olovo, zatím odvedli dobrou práci.

V žebříčku povolání podle společenské prestiže letos novináři klesli z 15. na 18. místo a jsou až za strojvůdci, ministry a profesionálními sportovci. Přesto, ukazují průzkumy, se tisk těší větší důvěře než vláda a parlament. A i v případě operace Olovo, kterou propírá několik týdnů, si podle veřejného mínění vedl docela dobře.

Jen každý desátý si z nás myslí, že novináři informující o kauze Olovo zatím odvedli špatnou práci. Naopak šedesát procent je hodnotí "spíše dobře" nebo "velmi dobře".

V průzkumu firmy Sofres-Factum hodnotilo práci novinářů na případu Olovo špatně jen 54 dotázaných, takže odpovědi na následující otázku "Proč si to myslíte?" nemohou dát přesný obraz o důvodech nespokojenosti. Většina nespokojených říkala, že novináři nejsou seriózní, nemají dostatečné podklady, nejsou věrohodní nebo zkrátka lžou. Objevilo se i několik odpovědí typu "jdou do toho slabě", nebo naopak "nafukují to a špiní ČSSD, vládu, premiéra".

Na straně ministerského předsedy stojí logicky hlavně příznivci sociální demokracie. Na otázku, jestli se Zeman v souvislosti s kauzou Olovo pokouší zastrašit novináře, odpovídají voliči ostatních stran častěji "ano" než "ne"; odpovědi voličů ČSSD jsou zhruba v rovnováze. (Údaje o tom, co si myslí stoupenci jednotlivých stran, jsou však kvůli nízkému počtu dotázaných jen orientační.)

Operace Olovo je tajný plán, který měl v očích veřejnosti znemožnit místopředsedkyni sociální demokracie Petru Buzkovou. MF DNES ho letos na jaře získala od důvěryhodného zdroje, který řekl, že dokument vznikl v týmu Zemanových poradců. Úřad vlády pak podal na redaktory MF DNES Jiřího Kubíka a Sabinu Slonkovou trestní oznámení s odůvodněním, že kohosi navedli, aby hanopis nahrál do vládních počítačů. Tuto verzi veřejně připustil i Miloš Zeman; MF DNES ji odmítá a radí se s právníky, jak po Zemanově útoku hájit dobré jméno listu a jeho redaktorů.

Výzkum Sofres-Factum o tom, jak novináři, kteří informují o kauze Olovo, odvedli zatím svou práci. (31. srpna 2000)

Výzkum Sofres-Factum: Považujete za možné, že operaci Olovo zinscenovali redaktoři MF DNES? (31. srpna 2000)

Autor:






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Programátoři Ivan Buchta a Martin Pezlar. Řecký soud začal po letech znovu...
Čeští programátoři unikli řeckému vězení, chtějí se však soudit dál

V Řecku hrozilo dvěma Čechům dvacet let za špionáž, vybojovali podmínku. Teď chtějí čistý trestní rejstřík. Fotili prý jen to, co ostatní turisté na ostrově.  celý článek

Sami zahraniční vojáci často nechápali, kde jsou a z jakého důvodu.
Prázdné obchody a návrat strachu, vzpomíná pamětník na srpen 1968

Brzy nad ránem je vzbudil telefon. „Obsadili nás,“ ozvalo se ve sluchátku. Byla středa 21. srpna 1968, letiště i centrum Prahy už kontrolovaly tanky. Mladí...  celý článek

Vězně ve výkonu trestu ve věznici Oráčov na Rakovnicku v těchto dnech...
Vězni dostanou přidáno. Pár stovek jim nepomůže, mají statisícové dluhy

Pracující vězni mají od dubna příštího roku dostat přidáno. Stát věří, že díky tomu ubude těch, které hned po propuštění semelou staré dluhy a vrátí se proto...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Mnoho podobných jich je na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.