Olovnaté benziny definitivně končí

Od ledna se v celé republice přestane prodávat olovnatý benzin a zhruba milion motoristů bude muset jezdit na bezolovnaté palivo se speciální příměsí, která olovo nahradí. Většiny řidičů se změna v používání paliva nikterak nedotkne, protože do nejpoužívanějšího olovnatého benzinu Special bude přísadu přidávat už výrobce. Motorista tedy bude nadále tankovat special. Pouze u benzinu Super, který na trhu s benzinem tvoří jen přibližně čtyři procenta, budou muset motoristé přidávat směs přímo do nádrže.

Lahvička aditivního roztoku na dvacet litrů benzinu vyjde zhruba na dvacet až třicet korun a k dostání je už v těchto dnech u všech benzinových stanic.
Západoevropské země přestaly používat olovnaté benziny před rokem. Olovo patří mezi těžké kovy a například u dítěte může i při nízkých koncentracích negativně ovlivnit jeho mentální a fyzický vývoj.

"Je správné, že se olovnaté benziny přestanou používat," řekl Bohumil Kotlík z Centra hygieny životního prostředí Státního zdravotního ústavu.

U většiny čerpacích stanic se přitom už dnes nabízí bezolovnatý special s příměsí nahrazující olovo. "Naše benzinové stanice už od listopadu zásobujeme bezolovnatým specialem," řekla Pavlína Budkovská, mluvčí společnosti Benzina, která vlastní největší síť čerpacích stanic.

"Pro ty, co berou super, už dneska prodáváme přísady do benzinu bezolovnatého. Většina lidí stejně bere natural," řekl pumpař z čerpací stanice Novotný-Novotná z Modřic u Brna.

"Nádrže na benzin jsme čistili před týdnem, takže teď akorát dočerpáme starý benzin a od Nového roku budeme moci přejít na nový systém," dodává čerpadlář.
Na některých stanicích už olovnatý super dávno nenabízejí, protože stále ubývá aut, která na něj jezdí.

"My už dnes super neprodáváme," řekl Vojtěch Harant z čerpací stanice ÖMV Přeštice u Plzně. Motoristé si tak už dnes kupují vysokooktanový benzin bez olova a míchají si ho s aditivy.

V Česku je registrováno zhruba milion aut na olovnaté benziny, což je zhruba třetina všech vozidel.

Těchto automobilů stále ubývá, protože už zhruba deset let platí vyhláška, podle níž musí mít nová auta katalyzátor. Podíl bezolovnatých benzinů na trhu dnes tvoří zhruba sedmdesát osm procent.

Odborníci na motorová vozidla varují řidiče před tím, aby jezdili na bezolovnaté benziny, pokud motory jejich aut jsou uzpůsobeny na olovnatá paliva.

Ladislav Krébl, vedoucí divize motorů Ústavu pro výzkum motorových vozidel, uvedl, že i když se dvě až tři nádrže na motoru neprojeví, při dlouhodobějším používání se mohou vážně poškodit ventily.

"Výměna hlavy válce a ventilů může stát až několik tisíc korun," poznamenal Krébl.
Spalování bezolovnatého benzinu v motoru pro olovnaté palivo však může mít také výrazný dopad na zdraví lidí a na životní prostředí. Bohumil Kotlík ze Státního zdravotního ústavu uvedl, že výfukové plyny obsahují větší množství nebezpečných organických látek.

"Od řidičů by bylo velmi nezodpovědné, kdyby v autech pro olovnaté benziny používali bezolovnatá paliva bez speciálních přísad," dodal Kotlík.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video