Olomoucké vrtulníky mohou létat i v noci

  • 2
Morava - Olomoučtí záchranáři už mohou se svými vrtulníky létat k pacientům i v noci. Ministr zdravotnicví Bohumil Fišer tak vyhověl požadavku lékařů a politiků, aby zdravotní péče nebyla na Moravě horší než v Čechách. Od začátku letošního roku totiž mohli po území celé republiky v noci létat jen stroje ze základen armády a policie v Plzni a Praze. O povolení nočních letů na Moravě nyní žádají ještě záchranáři v Ostravě.

S napětím čekají lékaři i politici Moravskoslezskho kraje na rozhodnutí ministerstva zdravotnictví o dalším fungování letecké záchranné služby v Ostravě. To by mělo padnout do konce týdne.

„Doufám, že lékařům i pacientům začne vrtulník co nejdříve zase sloužit alespoň tak, jak fungoval do konce loňského roku,“ uvedl ředitel Územního střediska záchranné služby v Ostravě Roman Gřegoř.

Heliport s osvětlením pro noční provoz stojí v Ostravě-Zábřehu od roku 1999. Jeho vybudování stálo desítky milionů korun, přispěla na něj nemalou částkou i Evropská unie.

Od 1. ledna letošního roku z něj však nesmí záchranářský vrtulník odstartovat po soumraku. Pro pacienty může létat pouze od východu do západu slunce, a to nejvýš dvanáct hodin denně. Ministerstvo si totiž noční provoz neobjednalo.

Stejná situace panuje na celé Moravě, což od začátku roku tvrdě kritizují lékaři i politici. Ministr Bohumil Fišer pod jejich tlakem tento týden konečně slíbil, že napraví chybu ministerstva a zajistí, aby vrtulníky záchranné služby na Moravě směly opět létat i v noci.

Požehnání k obnovení nočního provozu však zatím dal pouze pro Olomouckou stanici, která by měla držet nepřetržitou pohotovost pro všechny moravské kraje, Vysočinu i část východních Čech.

„Jsme schopni zajistit v nočních hodinách leteckou přepravu pacientů z celého území,“ ujišťuje ředitel Územního střediska záchranné služby v Olomouci Michal Fischer.

Ostravští záchranáři, moravskoslezský hejtman i někteří úředníci ministerstva zdravotnictví však mají k takovému řešení značné výhrady. „Je to sice rychlé, ale  zcela nesystémové řešení,“ tvrdí shodně. „Ministerstvo by mělo sepsat s vlastníky vrtulníků dodatky ke smlouvám, které umožní létat v noci všem stanicím,“ tvrdí.

Vrtulníky záchranné služby lze podle lékařů přirovnat k sanitkám s vrtulí, které umožňují rychlý a šetrný převoz pacienta.

„Například pro člověka s poraněnou páteří, jejíž úlomky jsou v míšním kanálu, je vrtulník dokonce jediným možným dopravním prostředkem. Drncání sanitky po rozbité silnici by ho totiž mohlo upoutat na invalidní vozík nebo rovnou zabít,“ tvrdí šéf olomoucké záchranky Fischer.

„Právě proto by měla být letecká přeprava dostupná ve všech regionech stejně,“ doplňuje ho ostravský kolega Roman Gřegoř.

Ředitelé dvou soukromých firem, které provozují vrtulníky v šesti z deseti stanic letecké záchranné služby v zemi, Tomáš Suchánek a Pavel Müller už ministerstvu sdělili své představy o zajištění nočního létání. Navrhli dokonce, že by pacienty na dlouhé vzdálenosti mohlo přepravovat malé letadlo, které je rychlejší a mnohem levnější než vrtulník, navíc může létat i za horšího počasí.

„Teď čekáme na rozhodnutí ministerstva. Máme se znovu sejít,“ říkají ředitelé. Jejich schůzka s ministerskými úředníky je naplánována na čtvrtek.

Mnozí doufají, že už se konečně podaří podepsat dodatky ke smlouvám, které umožní obnovit lety vrtulníků v Olomouci i jinde. „Obávám se ale, že to může narazit na finanční překážky,“ naznačil Müller.

Úředníci ministerstva totiž stále opakují, že letecká záchranná služba je drahá a noční provoz soukromých vrtulníků by nejraději povolili pouze pod podmínkou, že to nebude stát ani korunu navíc. O nákladech armádních a policejních vrtulníků, které mohou bez problémů dál létat i v noci, raději nemluví.

, ,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video