Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Okamura je kuriózní tváří české xenofobie, píše The Washington Post

  12:51aktualizováno  13:21
Nenávistných výpadů Tomia Okamury vůči muslimům si všimla i zahraniční média. List The Washington Post řadí šéfa hnutí Úsvit po bok dalších evropských populistických politiků, německá agentura DPA připomíná jeho slova o koncentračním táboře pro Romy v Letech u Písku.

Tomio Okamura na archivním snímku | foto: MAFRA

List The Washington Post píše, že v Evropě je řada islamofobních a krajně pravicových politiků a připomíná například nizozemského Geerta Wilderse, britského Nigela Farege či německé hnutí Pegida.

„V České republice má však xenofobní demagogie vskutku kuriózní tvář. Je to tvář Tomia Okamury, podnikatele narozeného v Tokiu, ze kterého se stal krajně pravicový politik,“ píše prestižní americký list. Připomíná volební úspěch hnutí Úsvit v roce 2013 a fakt, že ještě loni v lednu byl Okamura podle jednoho průzkumu třetím nejpopulárnějším politikem Česka (na průzkum STEM se podívejte zde).

Autor článku Ishaan Tharor soudí, že od těch dob Okamurova politická sláva kvůli „obvinění z korupce a obavám z jeho stylu vedení strany“ poněkud pohasly, Okamura však ze své ostré rétoriky nijak neslevil.

06.ledna 2015 v 00:25, příspěvek archivován: 06.ledna 2015 v 18:09

Dark side of multiculti Europe: Japanese-born politician asks Czechs to walk pigs near mosques http://t.co/tS0MHoNd3v pic.twitter.com/193iFCUUdO

Dokazuje to i text, který Okamura zveřejnil na svém oficiálním facebookovém profilu. V něm hnutí Úsvit Čechům radí, aby venčili psy a prasata v okolí mešit a vyzývá k bojkotu prodejen, které muslimové provozují. „Každý zakoupený kebab je jen další jeden krok k burkám,“ píše se v dokumentu, jehož autorem je člen grémia strany Jiří Kobza.

Chmurné dětství

„Takový zápal je v zemi, kde se počty muslimů pohybují v tisících, pozoruhodný. U Okamury, který udělal kariéru jako otevřený kritik českého politického zřízení a politické korektnosti, však takové štvavé poznámky rozhodně nejsou ničím výjimečným,“ dodává americký list.

The Washington Post rovněž připomíná Okamurovy výroky, že životní styl Romů koliduje s hodnotami civilizovaných zemí, a jeho návrh, aby Česká republika podpořila jejich vystěhování do Indie. Podle amerického listu to s ohledem na politikův původ znělo jako obzvlášť provokativní návrh.

Proti kebabu

„Okamura jako syn Japonce a Češky strávil značnou část svého dětství mimo tehdejší Československo. Časem se vypracoval v zemi své matky v úspěšného podnikatele a porotce v populární reality show,“ líčí autor článku Okamurovu kariéru a připomíná jeho portrét, který v roce 2013 vyšel v Japan Times.

Anglicky psané japonské noviny tehdy napsaly, že Okamura se kvůli svému smíšenému původu potkával s diskriminací v Česku i Japonsku a v Tokiu, kde ho přezíravě považovali za gaidžina (cizince), pracoval jako popelář nebo prodavač popcornu v kině. Okamura tehdy japonským novinářům řekl, že tato zkušenost ovlivnila i jeho politiku. „Bojoval jsem s rasismem tak, že jsem se snažil být lepší než ti, kteří na mě plivali,“ prohlásil.

Poslední Okamurův skandál zaznamenal také web listu International Business Times, The Times of Israel, či egyptský web pro muslimy onislam.net. Ten ve svém článku připomíná i dubnovou razii v islámském centru v Praze, při které policie kvůli knize Základy tauhídu zadržela 20 lidí (o knize čtěte více zde).

„Okamurovo hnutí Úsvit přímé demokracie dál jede po kolejích xenofobie,“ píše německá agentura DPA a připomíná jeho výroky o koncentračním táboře v Letech. „Mýtus o romském koncentráku je podle dostupných informací lež,“ řekl Okamura loni v srpnu.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.