Před pár dny začal Martin Grössl z Ústí nad Labem obvolávat autovrakoviště. V prvních dvou mu rovnou řekli, že pokud potřebuje zlikvidovat staré auto, má smůlu. Mají plno a volno bude až příští rok.
"Vysvětlovali mi, že je v poslední době mimořádně velký zájem a oni mají omezený limit, kolik aut mohou ročně zdemolovat," říká Grössl, který se snažil za svého nemocného otce vyjednat likvidaci dvacet let starého mitsubishi a o dva roky starší škodovky.
Počkejte si do příštího roku
V podobné situaci jako on je nyní řada lidí. Od ledna se při prodeji aut, která byla vyrobena před rokem 1996, začne platit ekologická daň od tří do deseti tisíc korun.
Mnoho majitelů se proto rozhodlo nechat svůj vůz zdemolovat. Už teď by ho jen těžko prodali a příští rok by to bylo úplně vyloučené. Jenže některá vrakoviště hlásí, že už s likvidacemi pro letošek skončila.
"Už teď máme plno. Další zájemce prostě odmítáme," potvrdil včera Miroslav Dufek z firmy Auto Dufek z Měchenic u Prahy. Martin Grössl nakonec uspěl až na vrakovišti u Teplic. Za odtah jednoho vozu si však zaměstnanci vrakoviště chtěli naúčtovat přes dva tisíce, takže se rozhodl jinak - první vůz nechal v garáži a druhý odtlačil před ni.
"Mám štěstí, že auta můžu vůbec někde nechat. Nemít garáž, tak se třesu, že dostanu od policie pokutu, že ojetiny nechávám stát dlouhodobě třeba na veřejném parkovišti," dodává Grössl.
Ministerstvo životního prostředí, které novou daň prosadilo, říká, že se situací nemůže nic dělat. "Zájem je asi vyšší, ale naše věc to není. Všechna vrakoviště určitě plno nemají," reagoval mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar. K návalu na vrakovištích se podobně vyjádřilo i ministerstvo dopravy.
KOLIK ZAPLATÍTE10 tisíc korun Nejvyšší poplatek zaplatí lidé za převod nebo registraci auta bez jakéhokoliv katalyzátoru. Jaké značky: Poplatek se týká vozů vyrobených před rokem 1991. Nejčastěji jde o typy Škoda 105, Škoda 120, Favorit, VAZ, Wartburg, Trabant. To, zda musí řidiči zaplatit nejvyšší poplatek, zjistí nejlépe z technického průkazu, kde nebude uvedena žádná emisní norma, kterou auto splňuje. Poplatek se neplatí u veteránů. 5 tisíc korun Zaplatí majitelé novějších vozů, které splňují normu Euro 1, upravující množství emisí ve výfukových plynech. Jaké značky: Převážně vozy vyrobené v letech 1992 až 1996. Nejrozšířenějšími auty v této kategorii jsou Škoda Felicia, VW Golf II, Fiat Uno a Fiat Tipo, Renault 5, Peugeot 205. 3 tisíce korun Nejnižší poplatek 3 tisíce korun musí úředníkům zaplatit řidiči při registraci aut splňujících normu Euro 3. Jaké značky: Většinou auta vyrobená v období let 1996 až 2000. V Česku jsou nejrozšířenějšími typy VW Golf III, Fiat Punto, Renault Clio, Seat Toledo. Jak poznat svou emisní normu Bohužel není možné přesně stanovit, která značka, typ, modelový rok odpovídají příslušné evropské normě. Je proto vždy nutné prozkoumat velký technický průkaz. |
"Řada lidí o této možnosti už ví. Hlavně v posledních týdnech zájem o dočasné vyřazení aut výrazně vzrostl," řekla Hana Schimmerová z radnice v Sokolově.
Průměrný věk aut: 14,5 roku
Kvůli nové dani je větší "frmol" také na dopravních inspektorátech i v autobazarech. Na úřadech se lidé ještě na poslední chvíli snaží si zařídit převod auta na někoho jiného. Za necelé čtyři týdny by se jim stejná transakce o několik tisíc prodražila.
"Syn stejně už s autem jezdí, takže jen vyřizuji papíry," řekl včera jeden z mužů, kteří čekali na inspektorátu na pražském Jarově. "Zákon je podle mě nesmysl. Copak si někdo myslí, že lidé jezdí ve starých autech z legrace? Prostě na nic jiného nemají peníze," dodal.
Další lidé se pokoušejí ještě starší vůz prodat v autobazarech. Ale i tam, stejně jako na autovrakovištích, často slyší odmítavou odpověď. MF DNES si včera v několika bazarech ověřila, že ojetého favorita či starší fordy nebo fiaty už koupí málokde.
"Denně přijíždí s takovými auty hned několik lidí. Takhle stará auta už vůbec nebereme, protože je o ně minimální zájem," řekl včera Milan Balcar z libereckého autobazaru Balcar Car.
V Česku je nyní evidováno téměř 4,4 milionu aut. Jejich průměrný věk je čtrnáct a půl roku. Například kdysi populárních škodovek "stodvacítek" jezdí alespoň občas po tuzemských silnicích kolem 170 tisíc.
Teď bude problém prodávat "stopětky" dál. Stará auta zmizíPrůměrný věk aut na českých silnicích je 14,5 roku. Za pár let by tohle číslo mohlo být o dost nižší. Mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar věří, že to tak bude. Novinka vyvolala poměrně velkou odezvu, u řady lidí negativní. Proč jste vlastně tu změnu prosadili? Stará auta zatěžují životní prostředí a tohle je způsob, jak jejich počet postupně snížit. Zavedení ekologické daně pomůže. U novějších aut, která byla vyrobena po roce 2000, už kupující tuto daň zaplatil. U starších vozů však ne. Proto jsme změnu připravili. Mluvíte o tom, že zavedení daně má počet starých aut snížit. Jak přesně? Například u škodovky "stodvacítky" a u jiných podobných aut se pochopitelně vůbec nepředpokládalo, že je bude potřeba nějak ekologicky zlikvidovat. Přitom je to poměrně náročně a drahé. Náklady na bezpečné zničení takových aut se proto budou hradit z vybraných daní. To chápu, ale jak to má snížit počet starých aut? Doufáme, že ta změna zákona povede k tomu, že se nevyplatí dál stará auta prodávat. Postupně proto skončí všechna na autovrakovištích. A kdy to bude? To je složité říct. Lze to obecně shrnout tak, že většina starých auta ze silnic zmizí ve chvíli, kdy dojezdí, protože neprojdou technickou kontrolou. Vaše ministerstvo si nedělalo ani nějaké odhady? Ne. Bude skutečně jen záležet na tom, jak lidé budou ochotní se svou starou "stopětkou" ještě jezdit a opravovat ji. Sami nečekáme, že by se to změnilo hned příští rok. Bude to ještě několik let trvat. V zákoně jsou nyní stanoveny tři skupiny aut, za která se bude ekologický poplatek platit. U každé je uvedeno, že se to týká vozů vyrobených do určitého roku. Tato hranice se bude měnit? Nepředpokládáme, že by se hranice v nejbližších letech posunovaly. Bylo by kvůli tomu nutné opět měnit zákon, a to skutečně jen tak nebude. Navíc není důvod to posunovat. Jak jsem řekl - u aut vyráběných po roce 2000 jsou už poplatky za ekologickou likvidaci jednou zaplacené. Kdo bude vůbec tuto daň platit? Kupující. Daň zaplatí ve chvíli, kdy půjde požádat o registraci auta. Nebojíte se, že lidé budou nové opatření obcházet? Třeba že někomu prodají auto, ale nechají si ho zaregistrované na sebe. Ta možnost tu samozřejmě existuje a skutečně se tak po prvním lednu příštího roku vyhnete zaplacení daně. Každý, kdo o tom uvažuje, by si to však měl dobře rozmyslet. Právě na vás jako evidovaného majitele budou dál chodit složenky na povinné ručení a vy se budete muset domlouvat s novým vlastníkem, aby vám je zaplatil. A stejně tak vám budou chodit případné účty za pokuty za dopravní přestupky, které spáchal majitel auta. |
Čtěte ve středeční MF DNES
Víte, že od ledna se zvyšuje hranice škody na havarovaném autě, do které nemusíte volat policii? Víte, že se zavádí až desetitisícový ekologický poplatek za přehlášení starých aut? To a další novinky, které čekají na řidiče v příštím roce, najdete ve středeční speciální příloze Řidiči MF DNES.