Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ojetiny už neberou ani vrakoviště

  7:41
Majitelé vozů vyrobených před rokem 2000 budou od příštího roku platit při prodeji daň na ekologickou likvidaci. Auto tak bude téměř neprodejné. Pokud je vůz starší než sedmnáct let, majitel zaplatí státu deset tisíc korun.
Kvůli vysoké ekologické dani, která se bude platit příští rok, se lidé zbavují starých aut, vrakoviště už ale hlásí plno. Ilustrační foto

Kvůli vysoké ekologické dani, která se bude platit příští rok, se lidé zbavují starých aut, vrakoviště už ale hlásí plno. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Před pár dny začal Martin Grössl z Ústí nad Labem obvolávat autovrakoviště. V prvních dvou mu rovnou řekli, že pokud potřebuje zlikvidovat staré auto, má smůlu. Mají plno a volno bude až příští rok.

"Vysvětlovali mi, že je v poslední době mimořádně velký zájem a oni mají omezený limit, kolik aut mohou ročně zdemolovat," říká Grössl, který se snažil za svého nemocného otce vyjednat likvidaci dvacet let starého mitsubishi a o dva roky starší škodovky.

Počkejte si do příštího roku

V podobné situaci jako on je nyní řada lidí. Od ledna se při prodeji aut, která byla vyrobena před rokem 1996, začne platit ekologická daň od tří do deseti tisíc korun.

Mnoho majitelů se proto rozhodlo nechat svůj vůz zdemolovat. Už teď by ho jen těžko prodali a příští rok by to bylo úplně vyloučené. Jenže některá vrakoviště hlásí, že už s likvidacemi pro letošek skončila.

"Už teď máme plno. Další zájemce prostě odmítáme," potvrdil včera Miroslav Dufek z firmy Auto Dufek z Měchenic u Prahy. Martin Grössl nakonec uspěl až na vrakovišti u Teplic. Za odtah jednoho vozu si však zaměstnanci vrakoviště chtěli naúčtovat přes dva tisíce, takže se rozhodl jinak - první vůz nechal v garáži a druhý odtlačil před ni.

"Mám štěstí, že auta můžu vůbec někde nechat. Nemít garáž, tak se třesu, že dostanu od policie pokutu, že ojetiny nechávám stát dlouhodobě třeba na veřejném parkovišti," dodává Grössl.

Ministerstvo životního prostředí, které novou daň prosadilo, říká, že se situací nemůže nic dělat. "Zájem je asi vyšší, ale naše věc to není. Všechna vrakoviště určitě plno nemají," reagoval mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar. K návalu na vrakovištích se podobně vyjádřilo i ministerstvo dopravy.

KOLIK ZAPLATÍTE

10 tisíc korun

Nejvyšší poplatek zaplatí lidé za převod nebo registraci auta bez jakéhokoliv katalyzátoru.

Jaké značky: Poplatek se týká vozů vyrobených před rokem 1991. Nejčastěji jde o typy Škoda 105, Škoda 120, Favorit, VAZ, Wartburg, Trabant. To, zda musí řidiči zaplatit nejvyšší poplatek, zjistí nejlépe z technického průkazu, kde nebude uvedena žádná emisní norma, kterou auto splňuje. Poplatek se neplatí u veteránů.

5 tisíc korun

Zaplatí majitelé novějších vozů, které splňují normu Euro 1, upravující množství emisí ve výfukových plynech.

Jaké značky: Převážně vozy vyrobené v letech 1992 až 1996. Nejrozšířenějšími auty v této kategorii jsou Škoda Felicia, VW Golf II, Fiat Uno a Fiat Tipo, Renault 5, Peugeot 205.

3 tisíce korun

Nejnižší poplatek 3 tisíce korun musí úředníkům zaplatit řidiči při registraci aut splňujících normu Euro 3. Jaké značky: Většinou auta vyrobená v období let 1996 až 2000. V Česku jsou nejrozšířenějšími typy VW Golf III, Fiat Punto, Renault Clio, Seat Toledo.

Jak poznat svou emisní normu

Bohužel není možné přesně stanovit, která značka, typ, modelový rok odpovídají příslušné evropské normě. Je proto vždy nutné prozkoumat velký technický průkaz.

Pro lidi, kteří chtějí starý vůz zlikvidovat, tu však ještě jedna možnost je. Podle zákona mohou majitelé aut požádat na dopravním inspektorátu o dočasné vyřazení jejich auta z provozu. Odevzdají registrační značky a nemusí platit povinné ručení. Pak stačí počkat do příštího roku, až se situace na vrakovištích uklidní. Ekologická likvidace auta bude bezplatná i příští rok, platit se bude pouze při převodu na jiného majitele.

"Řada lidí o této možnosti už ví. Hlavně v posledních týdnech zájem o dočasné vyřazení aut výrazně vzrostl," řekla Hana Schimmerová z radnice v Sokolově.

Průměrný věk aut: 14,5 roku

Kvůli nové dani je větší "frmol" také na dopravních inspektorátech i v autobazarech. Na úřadech se lidé ještě na poslední chvíli snaží si zařídit převod auta na někoho jiného. Za necelé čtyři týdny by se jim stejná transakce o několik tisíc prodražila.

"Syn stejně už s autem jezdí, takže jen vyřizuji papíry," řekl včera jeden z mužů, kteří čekali na inspektorátu na pražském Jarově. "Zákon je podle mě nesmysl. Copak si někdo myslí, že lidé jezdí ve starých autech z legrace? Prostě na nic jiného nemají peníze," dodal.

Další lidé se pokoušejí ještě starší vůz prodat v autobazarech. Ale i tam, stejně jako na autovrakovištích, často slyší odmítavou odpověď. MF DNES si včera v několika bazarech ověřila, že ojetého favorita či starší fordy nebo fiaty už koupí málokde.

"Denně přijíždí s takovými auty hned několik lidí. Takhle stará auta už vůbec nebereme, protože je o ně minimální zájem," řekl včera Milan Balcar z libereckého autobazaru Balcar Car.

V Česku je nyní evidováno téměř 4,4 milionu aut. Jejich průměrný věk je čtrnáct a půl roku. Například kdysi populárních škodovek "stodvacítek" jezdí alespoň občas po tuzemských silnicích kolem 170 tisíc.

Teď bude problém prodávat "stopětky" dál. Stará auta zmizí

Průměrný věk aut na českých silnicích je 14,5 roku. Za pár let by tohle číslo mohlo být o dost nižší. Mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar věří, že to tak bude.
"Starší auta budou mizet rychleji než dřív," hodnotí Kašpar novou změnu, která zavádí placení ekologické daně u aut vyrobených před rokem 2000.

Novinka vyvolala poměrně velkou odezvu, u řady lidí negativní. Proč jste vlastně tu změnu prosadili?

Stará auta zatěžují životní prostředí a tohle je způsob, jak jejich počet postupně snížit. Zavedení ekologické daně pomůže. U novějších aut, která byla vyrobena po roce 2000, už kupující tuto daň zaplatil. U starších vozů však ne. Proto jsme změnu připravili.

Mluvíte o tom, že zavedení daně má počet starých aut snížit. Jak přesně?

Například u škodovky "stodvacítky" a u jiných podobných aut se pochopitelně vůbec nepředpokládalo, že je bude potřeba nějak ekologicky zlikvidovat. Přitom je to poměrně náročně a drahé. Náklady na bezpečné zničení takových aut se proto budou hradit z vybraných daní.

To chápu, ale jak to má snížit počet starých aut?

Doufáme, že ta změna zákona povede k tomu, že se nevyplatí dál stará auta prodávat. Postupně proto skončí všechna na autovrakovištích.

A kdy to bude?

To je složité říct. Lze to obecně shrnout tak, že většina starých auta ze silnic zmizí ve chvíli, kdy dojezdí, protože neprojdou technickou kontrolou.

Vaše ministerstvo si nedělalo ani nějaké odhady?

Ne. Bude skutečně jen záležet na tom, jak lidé budou ochotní se svou starou "stopětkou" ještě jezdit a opravovat ji. Sami nečekáme, že by se to změnilo hned příští rok. Bude to ještě několik let trvat.

V zákoně jsou nyní stanoveny tři skupiny aut, za která se bude ekologický poplatek platit. U každé je uvedeno, že se to týká vozů vyrobených do určitého roku. Tato hranice se bude měnit?

Nepředpokládáme, že by se hranice v nejbližších letech posunovaly. Bylo by kvůli tomu nutné opět měnit zákon, a to skutečně jen tak nebude. Navíc není důvod to posunovat. Jak jsem řekl - u aut vyráběných po roce 2000 jsou už poplatky za ekologickou likvidaci jednou zaplacené.

Kdo bude vůbec tuto daň platit?

Kupující. Daň zaplatí ve chvíli, kdy půjde požádat o registraci auta.

Nebojíte se, že lidé budou nové opatření obcházet? Třeba že někomu prodají auto, ale nechají si ho zaregistrované na sebe.

Ta možnost tu samozřejmě existuje a skutečně se tak po prvním lednu příštího roku vyhnete zaplacení daně. Každý, kdo o tom uvažuje, by si to však měl dobře rozmyslet. Právě na vás jako evidovaného majitele budou dál chodit složenky na povinné ručení a vy se budete muset domlouvat s novým vlastníkem, aby vám je zaplatil. A stejně tak vám budou chodit případné účty za pokuty za dopravní přestupky, které spáchal majitel auta.

Čtěte ve středeční MF DNES

Ilustrační foto

Víte, že od ledna se zvyšuje hranice škody na havarovaném autě, do které nemusíte volat policii? Víte, že se zavádí až desetitisícový ekologický poplatek za přehlášení starých aut? To a další novinky, které čekají na řidiče v příštím roce, najdete ve středeční speciální příloze Řidiči MF DNES.

.
Autoři: , ,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

VIDEO: Strážníci v ulicích naháněli bagr, opilý řidič si jel pro cigarety

26. dubna 2024  15:42

Městská policie z Krupky na Teplicku zveřejnila video z netradičního zásahu svých strážníků. Ti...

Medaile z policistova hrobu nosil zloděj jako ozdobu klíčenky. Odhalila ho DNA

26. dubna 2024  15:36

Policie dopadla zloděje, který v říjnu roku 2022 v Ostravě-Vítkovicích ukradl dvě medaile z hrobu...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  15:10

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Policie navrhla obžalovat za podvod dva rusínské aktivisty s vazbami na Zemana

26. dubna 2024  15:05

Policie navrhla obžalovat dva proputinovské rusínské aktivisty Mychajla Ťaska a Vasyla Džuhana z...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...