Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zatkli blízké spolupracovníky českého premiéra, píšou světová média

  14:44aktualizováno  19:19
Zatím jen stručné a nekomentované zprávy přináší světové zpravodajské servery a agentury o vlně zatýkání českých politiků a špiček státní správy. Nejintenzivněji se dění v Česku zatím věnují slovenská média.

Policisté při zásahu u vily podnikatele a lobbisty Ivo Rittiga v Benešovské ulici v Praze. (13. června 2013) | foto:  Jan Zatorsky, MAFRA

Agentura Reuters z Nečasovy tiskové konference považuje jako hlavní premiérovo prohlášení, že nemá důvod rezignovat. Po rezignaci volá opozice, jak připomíná například portál spiegel.de.

Zahraniční agentury i média si rovněž všímala toho, že Nečas se několik hodin ke kauze nijak nevyjádřil a ani se neobjevil na veřejnosti. Reuters citoval komentář českých Hospodářských novin, podle kterého Nečas kauzu neustojí, a to i s ohledem na svůj blízký vztah s ředitelkou svého kabinetu Janou Nagyovou, která je jednou ze zadržených.

Reuters v souvislosti se zatýkáním píše, že Nečasova vláda si získala uznání za to, že uvolnila ruce státním zástupcům při vyšetřování korupce, ale také sama.

Za politické zemětřesení označila agentura DPA zásah jednotky Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ) na úřadu české vlády a v dalších objektech. DPA připomíná i to, že mezi zatčenými údajně jsou Ivan Fuksa a Petr Tluchoř, kteří loni v listopadu složili poslanecký mandát, čímž prý vzdali protest proti daňovému balíčku vlády a poté získali lukrativní místa v dozorčích radách státních podniků.

Policejní razie na politiky a lobbisty

Slovenské zpravodajské servery se odkazují k českým médiím. Web sme.sk přinesl i profily zadržených. Server správy.pravda.sk opatřil zprávu z Česka titulkem "Velká akce v Česku. Zatýkali politiky i špičku státní správy". Server TVNOVINY.sk doplnil zprávu, která se děním v Česku zabývá, fotografií, na které je Nečas v hledáčku odstřelovače. Zpravodajové webu bulvárního listu čas.sk pak tvrdili, že se český premiér Petr Nečas v souvislosti se zatýkáním zhroutil a musela pro něj přijet sanitka. "Co se to děje v Česku? Komando vtrhlo na úřad vlády a zatýkalo lidi! Nečas se zhroutil!" tvrdí server palcovým titulkem.

Agentura Bloomberg poznamenala, že kvůli nynější aféře je Nečas pod rostoucím tlakem opozice. Polská zpravodajská stanice TVN24 nejnovější skandál "prorůstání zločineckých struktur do politiky" označila za největší za posledních 20 let.

Polský web Gazeta Wyborcza.pl zdůraznil, že policie zatkla i Janu Nagyovou, šéfku úřadu českého premiéra. Wprost.pl opatřil správu o českém zátahu obligátním obrázkem pout.

Anglicky píšící servery většinou přejaly zprávu vydanou agenturou Reuters. Ta píše, že si vláda premiéra Petra Nečase získala uznání za to, že "uvolnila ruce státním zástupcům při vyšetřování korupce, ale zároveň měla sama po převzetí moci v roce 2010 řadu skandálů".

Francouzská agentura AFP v úvodu své zprávy konstatuje, že zatčeno bylo "několik českých politických funkcionářů blízkých pravicové straně ODS premiéra Petra Nečase". Německá agentura DPA pak připomíná, že mezi zatčenými údajně jsou Ivan Fuksa a Petr Tluchoř, kteří loni v listopadu složili poslanecký mandát, čímž prý vzdali protest proti daňovému balíčku vlády a poté získali lukrativní místa v dozorčích radách státních podniků.

Fotogalerie

Rakouská APA cituje česká média, podle nichž by razie mohla souviset mimo jiné s děním v Českých drahách, Lesích České republiky či s "finančními transakcemi kolem kontroverzního lobbisty Romana Janouška". Rakouský list Die Presse s odkazem na spekulace z Česka dodal, že Nečase postihl záchvat slabosti.

Internetové vydání listu The Wall Street Journal má vlastní zprávu, ve které mimo jiné konstatuje, že mluvčí premiéra Nečase nebyl ve čtvrtek dopoledne k zastižení. Cituje rovněž stínového ministra zahraničí ze sociální demokracie Lubomíra Zaorálka, podle kterého nastal čas vyvolat hlasování o nedůvěře této vládě.

Rozsáhlou zprávu o nejnovějších událostech v Česku vydal list The New York Times. Shrnuje dosavadní informace českých médií a cituje českého právníka Václava Lásku, podle něhož česká společnost vnímá úplatky jako něco běžného. The New York Times v této souvislosti poznamenal, že vysoká míra korupce ve východní a střední Evropě je dědictvím desítek let komunistického režimu.

Ve formě stručných nekomentovaných zpráv už informace z Česka pronikly i na některé evropské servery včetně francouzského L'Express či Independent.ie. Informaci přinesla ale třeba i srbská rozhlasová stanice B92.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.