Oheň na lodi strávil tisíce aut a uhasl

  • 4
Japonský ostrov Izu-Ošima si oddechl. Desítky obyvatel, které utekly před štiplavým dýmem z hořící nákladní lodě Hual Europe, se vrátily domů. Plavidlo s 3700 automobily na palubě přestalo po čtyřiadvaceti hodinách hořet. Podle hasičů oheň vše strávil a na lodi už nemělo co vzplanout. Zatím se neví, jak požár vznikl.

Nákladní plavidlo plulo z Jokohamy na Jamajku. Před měsícem najelo při tajfunu na mělčinu u ostrova Izu-Ošima.

Záchranné práce komplikovala mělká voda a nepřístupný útes. Loď totiž uvízla přímo na útesech a hasičská plavidla se nemohla k ohni dostat.

Kvůli příkrým útesům nešlo loď hasit ani z pobřeží. "Na místě jsou požární čluny, ale nemohou se přiblížit, moře je tu příliš mělké," uvedl během zásahu představitel města Ošima. Stejnojmenný ostrov leží asi 130 kilometrů jižně od Tokia.

Během požáru se z lodi valil hustý šedočerný dým. Záchranáři proto museli desítky ostrovanů kvůli zplodinám evakuovat.

Loď o výtlaku 56 835 tun patřila norské firmě a je registrovaná na Bahamách. Všech čtyřiadvacet členů filipínské posádky zachránila pobřežní hlídka, když loď najela na mělčinu.

"V době požáru už na palubě nikdo nebyl," potvrdil člen pobřežní stráže.

Záchranáři se proto zaměřili na zachycení 400 tisíc litrů palivové nafty, které z lodi vytekly.

Černá série na mořích
Sérii námořních nehod zahájil tanker Prestige, který havaroval před dvěma týdny. Po týdnu marných záchranných prací se potopil asi 250 kilometrů od španělského pobřeží. Desetitisíce tun topného oleje způsobily v oblasti ekologickou katrastrofu.

U Hongkongu vzplanul v neděli tanker Gaz Poem s dvaceti tisíci tunami kapalného zemního plynu. Hrozil výbuch. Oheň se ale ze zádi nerozšířil k nádržím s nákladem.

Rovněž poblíž Hongkongu havaroval o víkendu ropný tanker Tasman Sea. Tisková agentura Nová Čína sdělila, že do plavidla s nákladem 80 tisíc tun ropy narazila jiná loď. Na mořské hladině se vytvořila ropná skvrna.

PŘÍMOŘSKÉ STÁTY SE CHTĚJÍ BRÁNIT

Francie navrhla Španělsku opatření, která by omezila přístup nebezpečných tankerů do vzdálenosti až 300 kilometrů od pobřeží. Tankery by měly povinnost hlásit, co vezou a kdo je nájemce. Pokud tak neučiní, mohly by jim země zakázat vstup do svých vod.

Madrid a Lisabon předloží Mezinárodní námořní organizaci naléhavý požadavek, aby koridory pro lodě s rizikovým nákladem byly dál od pobřeží. Po úniku ropy z tankeru Prestige u břehů Galicie je bezpečnost námořní plavby prioritním tématem postižených států.

Paříž a Madrid budou také naléhat na Evropskou unii, aby urychlila opatření, která mají zabránit znečišťování moří. Unie je přijala po ztroskotání tankeru Erika u francouzských břehů v roce 1999.

U japonského ostrova Izu-Ošima hoří nákladní loď Hual Europe s 3700 automobily na palubě. Plavidlo najelo před měsícem během tajfunu na mělčinu. (26. listopadu 2002)

U japonského ostrova Izu-Ošima hoří nákladní loď Hual Europe s 3700 automobily na palubě. Plavidlo najelo před měsícem během tajfunu na mělčinu. (26. listopadu 2002)

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video