Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Odvolaní radní chtějí vyčíslit ušlý zisk. Hrají o miliony

  18:36aktualizováno  18:36
Šest členů Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, které před lety odvolal premiér Špidla, chce po Úřadu RRTV propočítat ušlý zisk. Může jít o miliony, protože radní pobírají stejný plat jako poslanci. Soud v květnu Špidlovo rozhodnutí zrušil a muži nevylučují, že podají žalobu.

Úředníky odvolal tehdejší premiér Vladimír Špidla | foto: Václav PacnerMF DNES

Radu pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) Špidla odvolal v souvislosti s prohranou arbitráží ČR s Central European Media Enterprises (CME), kdy Česko muselo kvůli televizi Nova vyplatit přes deset miliard korun.

Šest členů rady tehdy nesouhlasilo s důvody a způsobem, jak přišli o místa. Obrátili se na soud a ten jim na konci května vyhověl.

Podle dostupných informací a propočtů by Zdeněk Duspiva, Pavel Foltán, Josef Musil, Jiří Novotný, Petr Štěpánek a Petr Žantovský, kterým jejich řádný mandát vypršel loni a letos, mohli dostat částky v rozmezí od necelých dvou do více než 2,5 milionu korun.

"Je to tak. Teď je to u premiéra Mirka Topolánka, který buď potvrdí zrušení odvolání a náhradu, nebo ne," řekl Duspiva. Krok šesti členů rady zjistit výši ušlé mzdy podle něj souvisí i s případnou určovací žalobou, kterou by mohli podat.

Radní berou jako poslanci
Plat člena rady se rovná poslaneckému a odvíjí se od takzvané platové základny určované každoročně ministerstvem práce a sociálních věcí. Poslancům a členům rady se základ ještě násobí koeficientem 1,08.

Letos tak základ činí 61 400 korun. Loni to bylo 57 600, předloni 54 500 a v roce 2003 46 500 korun. O něco vyšší plat pak mají místopředsedové a předseda rady.

Městský soud v Praze na konci května zrušil rozhodnutí tehdejšího premiéra Špidly z dubna 2003 o odvolání šesti členů vysílací rady, a vyhověl tak jejich žalobě. Ostatní tehdy odvolaní se na soud neobrátili.

Součástí Špidlova rozhodnutí bylo ale i odvolání rady jako celku, kterým se soud nezabýval, a zůstalo tak podle žalobce i obhájce v platnosti. Podle soudu se rozhodnutí předsedy vlády ruší z důvodu nepřezkoumatelnosti pro nedostatek důvodů.

Česko v arbitráži chybovalo
Soudkyně tehdy poznamenala, že městský soud přihlížel k názorům Nejvyššího správního soudu, na který se šestice obrátila poté, co při prvním jednání městský soud její žalobu zamítl. NSS loni na podzim výrok městského soudu zrušil a vrátil k projednání.

Špidla podle členů neuvedl žádné konkrétní důvody pro jejich odvolání a úřady ještě k tomu použily chybný, tedy neplatný postup.

Při jednání se také zjistilo, že se pod jedním číslem nacházejí dvě Špidlova rozhodnutí - odvolání jednotlivých členů rady, které jim bylo zasláno, a o odvolání rady jako celku, které dorazilo pouze tehdejšímu předsedovi Martinu Muchkovi jako zástupci.

O rozhodnutí odvolat celou radu šestice úředníků nevěděla, a proto ho u soudu nenapadla. Špidla odvolal RRTV a její členy, protože podle Sněmovny opakovaně závažně neplnila své povinnosti. Někteří poslanci tehdy považovali radu za viníka prohry ČR v stockholmské arbitráži.

Sněmovna pak vytvořila vyšetřovací komisi, která zjistila, že v arbitráži se Česko dopustilo několika chyb. Na škodě, kterou CME utrpěla v souvislosti s investicí do Novy, ale vinu nemá. Podle členů odvolané rady zpráva komise vyvrátila jejich odpovědnost za více než desetimiliardovou škodu.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.