Odtahování aut podraží

P r a h a - Řidiči, kteří nerespektují značky zakazující stání, by mohli častěji než doposud hledat své auto na záchytném parkovišti a platit i vyšší poplatky za nucené odtažení vozidla. Vyplývá to z toho, že hlavní město chce poprvé v historii uplatnit zákonodárnou iniciativu a prosadit do připravované novely zákona o provozu na pozemních komunikacích ustanovení, která přímo ovlivní provoz v hlavním městě. Řidiči, kteří si navykli špatně parkovat ovšem musí počítat s tím, že se jim případné odtažení vozidla prodraží.

A to bez ohledu na to, jestli bude o odtahu vozidel rozhodovat republiková, nebo městská policie. Město totiž připravuje novou vyhlášku, která umožní zvýšit cenu za odtah. Přesnou částku ovšem zatím magistrát tají. "Podklady už máme připraveny a rada by se novou vyhláškou o maximálních cenách za odtah měla zabývat dvacátého března, ale dokud částku za odtah neprojednají radní, nemohu o ní mluvit," uvedla ředitelka magistrátního odboru daní poplatků a cen Marie Doubková. Připustila pouze, že částka za odtah bude vyšší, než nynějších 800 korun. "Zatím je ale vše ve stadiu návrhu," řekla Doubková.

Radní pro novelu zákona například požadují, aby norma označila jako překážku silničního provozu i vozidlo neoprávněně stojící na vyhrazeném parkovišti. Odstranění takového vozu by pak mohl nařídit i městský strážník, což by podle radních velmi usnadnilo odstraňování aut z vyhrazených parkovišť, zejména v placené zóně.

Zástupce ředitele pražské dopravní policie Miroslav Rajchart uvedl, že by sice odtahy špatně zaparkovaných vozidel mohli nařizovat i strážníci, podle něj by se však o totéž neměla starat republiková policie. "Měla by to dělat jenom jedna instituce. Aby odtahy nařizovaly dva subjekty s rozdílnou pravomocí, to mi nepřijde příliš šťastné," řekl Rajchart.

Jan Heroudek z magistrátního odboru dopravy ovšem soudí, že čím více lidí bude mít pravomoc nechat odtáhnout špatně zaparkované vozidlo, tím bude situace lepší. "Na druhou stranu tito lidé musí být kvalifikovaní, ale nevidím důvod proč by o tom nemohli rozhodovat městští strážníci," řekl Heroudek a upozornil na to, že hlavní město má svá dopravní specifika, která by se měla do zákona promítnout. "Pokud někdo v jiném městě nechá stát své auto na parkovišti vyhrazeném pro invalidu, dopustí se sice přestupku, ale nenese to s sebou zásadní důsledky, protože invalidní řidič může zaparkovat o kousek dál. V Praze ovšem nemusí invalida zaparkovat vůbec. Pak je odtažení špatně zaparkovaného auta určitě v obecném zájmu," uvedl Heroudek.

Město chce úpravou zákona dosáhnout i toho, aby úseky dálnic a rychlostních komunikací uvnitř obcí mohly využívat i autobusy městské hromadné dopravy. Po dálnici totiž zatím mohou jezdit pouze vozidla, jejichž nejvyšší povolená rychlost je vyšší než 80 kilometrů za hodinu, ale většina městských autobusů má konstrukční rychlost nižší.

Představitelé města by proto chtěli tento limit snížit na 50 kilometrů za hodinu. Jako rychlostní komunikace je značena magistrála i některé části okruhu. Východní spojka je například využívána pravidelnou autobusovou linkou, která vozí cestující na Černý Most, ovšem město muselo kvůli tomu osadit další doplňující značky. Podle radních je však lepší systémové řešení pomocí novely zákona.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video