V roce 2003 přišly do pražských Letňan tisíce lidí, které nalákala kampaň na hypermarket Český sen. Projekt byl ale základem celovečerního filmu o vlivu reklamy, který natočili studenti FAMU Vít Klusák a Filip Remunda. - více zde
Negativního vlivu kampaně na veřejnost se pak chytla Občanská demokratická strana. Ve svých Listech ODS přetiskla nabídkový leták Českého snu a fotografie některých výrobků nahradila podobiznami členů tehdejší sociálnědemokratické vlády.
To se ale nelíbilo tvůrcům filmu, kteří v roli producentů a jednatelů společnosti Hypermarket Film ODS zažalovali. - více zde
Pravomocný verdikt padl až minulý týden. Vrchní soud v Praze v odvolacím řízení rozhodl, že ODS porušila autorská práva. Strana zároveň musí výrobci filmu zaplatit čtyřicet tisíc korun.
"Tento rozsudek jsme už nečekali, protože verdikt prvního soudu byl zamítavý s tím, že šlo o karikaturu. Nyní nám dal soud za pravdu s odůvodněním, že to nebyla interpretace díla, ale pouhé okopírování," řekl Vít Klusák iDNES.cz.
Podle něj nechtěli být tvůrci filmu spojováni s žádnou politickou stranou. "Film byl vykládán euroskepticky a ODS toho využila. Vypadalo to, že jsme byli se stranou spojeni," podotkl Klusák.
Peníze od ODS podle něj použijí na pokrytí nákladů za právní služby a zbytek se rozhodli věnovat občanskému sdružení Nesehnutí, které vystupuje proti expanzi obřích nákupních center v Česku a jejich negativním dopadům.
ODS rozsudek přijala. Její mluvčí Jiří Sezemský však připomněl, že strana nepoužila leták k výdělečným účelům, ale jen jako podklad pro koláž do interního bulletinu distribuovaného pouze členům strany.
"Rozhodnutí soudu respektujeme, ovšem nemůžeme se zbavit dojmu, že autoři Českého snu nemají nadhled a smysl pro humor, ačkoli si svojí kampaní vystřelili z tisíců lidí, kteří jejich klamavé reklamě uvěřili," dodal Sezemský.