"Současně navrhujeme zavést sankce pro média, vydavatele a agentury pronajímající velkoplošné reklamní plochy za zveřejnění nepodepsané kampaně," uvedl Nečas.
Jeho strana bude také požadovat, aby na kampaně politických stran dohlížela vybraná nevládní organizace financovaná z fondu, do kterého by povinně přispívaly politické strany.
Podle návrhu, s nímž přišla ODS, by strany musely povinně na internetu zveřejňovat podrobnou zprávu o celkových nákladech kampaně i jejích jednotlivých částech. To znamená, kolik strana utratila za venkovní reklamu, inzeráty v tisku, spoty v elektronických médiích, mítinky, propagační předměty i jakou odměnu dostali PR poradci.
"Už v průběhu kampaně by také měly strany zveřejnit seznam billboardů, které používají," řekl Nečas. Údaje o dárcích, od nichž dostala peníze, by podle návrhu ODS politická strana měla zveřejňovat na internetu, stejně jako celou výroční zprávu o hospodaření. Občanští demokraté jsou připraveni bavit se i o možnosti, že by politické strany musely platit DPH.
ČSSD chce strop výdajů na kampaň - 80 milionů korun
Vlastní návrh, který by dal pravidla tomu, jak strany zacházejí s penězi, chystá opoziční ČSSD. "Chceme na podzim předložit do Senátu návrh, který by reguloval výši volebních výdajů, omezil množství billboardů a volebních inzerátů a stanovil strop pro přijímání sponzorských darů," řekl v úterý předseda sociální demokracie Bohuslav Sobotka.
Jeho strana navrhuje, aby strop výdajů na kampaně byl ve výši 80 milionů korun. Od fyzických osob by strana směla podle představy ČSSD vzít jen 2 miliony korun ročně, od firmy dvojnásobek. Billboardů by směla strana mít maximálně 300.
K zavedení stropů na volební výdaje politiky již před časem vyzvala nevládní organizace Transparency International. Podle studie, kterou připravilo ministerstvo vnitra, by financování stran mohl hlídat nový úřad. Druhou možností je posílení pravomocí Nejvyššího kontrolního úřadu.