Středočeský podnikatel Martin Bartoš si při sledování víkendového kongresu ODS v Praze všiml, že v logu sjezdu je "fajfka" velmi podobná té, kterou používá Nike.
"První záběr na kongres ODS mě proto zákonitě ihned zvedl ze židle a já nevěřil svým očím. Logo kongresu je postaveno na základě loga firmy Nike. Jedná se o swoosh, jinak také háček či fajfku," píše podnikatel na svém blogu na iDNES.cz.
Podle něj autor loga pro občanské demokraty "fajfku" Nike zkopíroval a namontoval k nápisu "20 let svobody, 20. kongres ODS".
Aby se o tom Bartoš ujistil, provedl se společníkem test. "Vzali jsme logo Nike a obrysy tohoto loga jsme překryli přes logo kongresu. Zjistili jsme, že se jedná stoprocentně o logo firmy Nike. Pouze pro použití na kongresu došlo k jeho pootočení. Do loga kongresu jsme nijak nezasahovali a neměnili jeho tvar," popsal Bartoš.
Podobného loga si firma všimla
Mluvčí ODS Martin Kupka připustil, že obě loga jsou si podobná. "Jistá podobnost tu je, ale celkové proporce jsou úplně jiné," namítl Kupka.
Autorem loga je agentura Klan, která s ODS na některých projektech spolupracuje. Její ředitel Jan Šafrata také připustil, že mezi logy jistá podobnost je. "Naším záměrem rozhodně nebylo napodobovat jakékoliv existující logo. Ničím jsme se neinspirovali," řekl iDNES.cz.
Obchodník Martin Bartoš přesto doporučil oficiálnímu zastoupení Nike v České republice, aby se proti zneužití loga bránilo právní cestou. Ti se k tomu zatím nechystají.
"Logo kongresu ODS jsem zaznamenali, i reakce na něj. Nemyslíme si však, že by ODS záměrně chtěla naše logo zneužít," reagovala PR manažerka českého zastoupení Nike Lucie Grošaftová.
Co má společného kogres ODS a sportovní zboží
Ředitelka odboru ochranných známek Úřadu průmyslového vlastnictví Iva Koutná říká, že Nike musí zvážit, zda použitím shodného nebo podobného označení obrazového prvku může třetí osoba těžit, například z dobrého jména ochranné známky.
Upozorňuje ovšem, že než každá firma přistoupí k žalobě, měla by zvážit, zda je opravdu poškozována. Každá společnost má ochrannou známku zapsanou pro konkrétní výrobky a služby.
"Je třeba vzít v tomto případě v potaz, co má pro veřejnost, respektive spotřebitele společného kongres ODS a značka sportovního zboží, jestli se v jeho povědomí vytvoří taková asociace," řekla Iva Koutná iDNES.cz.
"ODS má proti napodobeninám bojovat"
Martin Bartoš je bez ohledu na fakt, zda si někdo spojil fajfku v logu kongresu se světoznámou módní značkou, pobouřen. Na blogu vysvětluje, že proti falzifikátům bojuje už přes deset let.
"Neřešení tohoto problému a bagatelizace tohoto nešvaru má za následek zvýšení míry tolerance k tomuto protiprávnímu jednání," argumentuje.
"U strany, která by měla chránit podnikatele a bojovat všemi dostupnými prostředky proti falzifikátům, by mě něco takového nikdy nenapadlo," dodal příbramský podnikatel.