Jednoznačným favoritem je ODS, která bezpečně vede všechny průzkumy veřejného mínění.
Například podle posledního šetření agentury SC&C pro Lidové noviny by ODS volilo až 33 procent lidí. To by jim dávalo až jedenáct eurokřesel, ale politologové odhadují spíše osm postů.
"Jsem přesvědčen, že získáme víc než osm míst," věří poslanec Milan Cabrnoch, který je osmý na kandidátce ODS. Vyrovnané jsou šance sociálních demokratů a komunistů. Obě strany mohou dosáhnout na pět až šest europoslanců.
"Po startu volební kampaně se začnou volební preference měnit. Získáme minimálně šest postů," míní poslanec Milan Ekert, třetí na kandidátce ČSSD. Politolog Pavel Šaradín nicméně neočekává příliš velké zvraty ve volebních preferencích.
"Vládní ČSSD by mohl poškodit nějaký nečekaný problém, z toho by pak těžili hlavně komunisté," říká Šaradín. Několik poslanců s největší pravděpodobností získají lidovci.
Například Jiří Karas, osmý na kandidátce, věří, že se do Evropského parlamentu dostane pomocí preferenčních hlasů. "Myslím, že moje voličská základna je silná, mám naději. Nechám to na osudu," poznamenal Karas.
Politologové nicméně dávají šanci i menším stranám. "Je to hodně otevřené, záleží na volební účasti, kterou odhaduji pod padesát procent," říká Šaradín. Unie svobody, jejíž podpora se pohybuje kolem tří procent, se raději spojila s několika liberálními stranami a teprve bude svoji kandidátku schvalovat.
Šanci podle Šaradína však může mít poslanec, známý evangelický farář Svatopluk Karásek, kandidující ze čtvrtého místa. "Myslím si, že bych mohl uspět," říká Karásek, člen US-DEU.
Poslanci se ve středu ve druhém čtení návrhu zákona dohadovali o platech a náhradách budoucích europoslanců. Výše platu 65 tisíc korun nikomu příliš nevadí, některé poslance však provokuje navržený nárok na vůz v hodnotě milionu korun.
"Ani všichni tuzemští funkcionáři nemají nárok na automobil, tak proč by ho měli mít zrovna ti v EU," poznamenal Karel Vymětal (KSČM). Auta mají v Česku k dispozici šéfové klubů a výborů, a to většinou levnější octavie.