Odpůrci marketu se bouří

Zlín - Odpůrci supermarketu firmy Lidl, který by měl stát na Obecinách ve Zlíně, jsou rozzlobeni. Ze židle je nazdvihl fakt, že rozsáhlá stavba, která silně zatíží hlavní výpadovku ze Zlína na Vizovice a pořádně přitíží přilehlé frekventované křižovatce, se nebude posuzovat v rámci řízení EIA. V něm se k supermarketu vyjadřují lidí a odborníci posuzují negativní dopady stavby na životní prostředí.

„Je to jednoznačně špatně. Pracoval jsme v dopravě několik let a dovedu si představit, co může v dopravě takový prodejní kolos způsobit. EIA tady měla zcela jednoznačně být,“ myslí si zlínský zastupitel František Rábek. Stejný názor sdílí i občanské sdružení Zlínské grémium. „Spláchli to nejjednodušším způsobem, aby nebyly žádné problémy a nikdo neprotestoval,“ říká na adresu úředníků koordinátor pracovní skupiny Zlínského grémia pro územní rozvoj a architekturu Petr Kousal.

O osudu řízení EIA rozhodl krajský úřad v rámci takzvaného zkráceného řízení. Dal na vědomí všem institucím, které se ke stavbě musely vyjádřit, a když žádná z nich EIU nepožadovala, rozhodl, že nebude.

„Neměli jsme nějaký vážný důvod to připomínkovat,“ říká vedoucí odboru životního prostředí a zemědělství zlínského magistrátu Vladimíra Pavlovová.

Nová velkoprodejna potravin Lidl by měla stát na místě současné prádelny na třídě Tomáše Bati, kterou denně projede na jedenáct tisíc automobilů. Po zprovoznění obchodu se podle občanského sdružení Zlínské grémium zvýší počet projíždějících vozů o několik tisíc. „Do zúžené a prostorově omezené lokality je nevhodné umísťovat komerční zařízení, které vyžaduje svojí povahou výhradně individuální automobilovou dopravu a zásobování kamiony,“ myslí si Kousal.

Také hlavní městský architekt Pavel Novák se podivuje, že odbor dopravy na výstavbu supermarketu v této lokalitě kývl. „Doprava je tady skutečně velmi komplikovaná. Odbočení k supermarketu je navrženo příliš blízko křižovatky a za vysoké frekvence vozidel, která tady dnes je, se může komunikace auty zcela zahltit,“ domnívá se Novák.

Nicméně odborníci ujišťují, že pokud investor dodrží podmínky, v lokalitě vážné problémy s auty nevzniknou. „Když se stavěl Carrefour, tak měli také všichni obavy, že budou na cestě u supermarketu zácpy. Obavy se ale ve skutečnosti nepotvrdily, doprava si poradila sama,“ říká zlínský radní Zdeněk Blažek, který má dopravu ve městě ve své kompetenci. „Umístění prodejny Lidl není nejvhodnější a její realizace s sebou přinese dopravní problémy. Na druhé straně bychom neměli investory odrazovat a vyhánět z města,“ píše ve svém vyjádření ke stavbě vedoucí odboru dopravy zlínského magistrátu Pavel Dohnal.

Zastupitelé už dali zahraničnímu investorovi vstřícný signál, když se dvakrát vyjádřili pro změnu územního plánu v dané lokalitě. Pokud totiž chce společnost Lidl supermarket na Obecinách postavit, musí se statut plochy změnit z občanského na komerční využití. Závěrečné rozhodnutí zastupitelů padne ale až za několik měsíců. Zlínské grémium se však domnívá, že podobné stavby by měly být součástí nedaleké lokality Uhelných skladů, která je určena pro komerční využití.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video