"Tato varianta je podle mého názoru jediným možným řešením patové situace," obhajoval svou variantu Císař. Místopředseda vlády pro legislativu Pavel Rychetský ale už v červenci upozornil, že tato trasa protínající vrch Valík, kterou schválila ještě Klausova vláda, není z právního hlediska průchozí. Ministerstvo životního prostředí, které prosazuje variantu bližší Plzni, totiž odmítlo vydat souhlas se zásahem do přírodního komplexu Val-Valík.
"Jsou tam určité pochybnosti o právní průchodnosti, nicméně si myslím, že nejsou nepřekonatelnou překážkou. Problémy lze uspokojivě vyřešit," řekl Císař. Předpokládá, že výstavba obchvatu bude v ideálním případě dokončena do tří čtyř let. Vládní varianta je podle něho levnější než ostatní řešení a další odklad by stavbu dálnice v jakémkoliv koridoru prodražil. "Jakékoliv jiné rozhodnutí by vedlo k dalšímu oddálení stavby, a to o několik let," uvedl.
Výstavba jednoho kilometru obchvatu schválenou variantů by podle předběžných odhadů vyšla na 140 milionů kroun, tvrdí mluvčí ministerstva dopravy a spojů Martin Šváb.
Při schvalování koncepce rozvoje dálničních sítí přitom vláda v červenci vyzvala ministry životního prostředí, dopravy a pro místní rozvoj, aby sporné otázky kolem obchvatu co nejrychleji vyřešili. Ministerstvo pro místní rozvoj ale v úterý očividně rozhodlo bez konzultace s ministrem žitovního prostředí Kužvartem, který ani nevěděl, že Císař vydá tak zásadní stanovisko. "Překvapuje mě, že rozhodnutí padlo ještě před sjednanou schůzkou s ministry Peltrámem, Císařem a místopředsedou Rychetským," uvedl Kužvart, který nadále pokládá Císařovu variantu obchvatu za neprůchodnou.
Císařovo rozhodnutí naopak uvítal primátor Plzně Jiří Šneberger: "Podle průzkumů mínění občanů už není podstatné, kudy trasa povede, ale její rychlost. Jestli je možné, aby vzniklo řešení, při kterém bude dálnice dostavena do tří let, tak já si myslím, že to je stěžejní a občané našeho města to přivítají,"
"Jde o ekologickou stavbu, která zlepší životní prostředí města. Touto stavbou konečně získá dálnice D5 na kvalitě," kometoval Cířarovo rozhodnutí děkan Fakulty dopravní ČVUT a poradce ministra dopravy Petr Moos.
Kvůli mnohaletým sporům je obchvat Plzně jediným chybějícím úsekem na dálnici z Prahy do Rozvadova.
Obchvat Plzně: SUK 2 - vládní varianta, KUO - Kužvartova varianta. |