Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

Šéf Cermatu Pavel Zelený

Ředitel Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělání (Cermat) Pavel Zelený
velikost textu:
vydáno 3.2.2010 11:30
V květnu příštího roku odstartují státní maturity. Tedy pokud půjde vše podle plánu a pokud poslanci opět neodhlasují jejich odklad. Šéf Cermatu Pavel Zelený, který má přípravu státních maturit na starosti, věří, že tentokrát se státní maturity neodloží.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 3. února 2010 do 12:05

OTÁZKA: Opravdu věříte tomu, že státní maturity tentokrát odstartují? A můžete nám prozradit, jaká je vaše největší obava, co se týče maturit a jejich spuštění? Děkuji.
Ředitel Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělání (Cermat) Pavel Zelený ODPOVĚĎ: Ano, věřím. Jediné vážné riziko, které nyní vidím, je, že téma reformy maturit bude bez reálných věcných argumentů používáno jako nástroj předvolebního boje. Důsledkem je nejistota, která je podsouvána studentům, rodičům a školám. 3.2.2010 11:38
OTÁZKA: Je možný scénář, že budou státní maturity příští rok spuštěny, následně zkritizovány studenty, učiteli, politiky a následně odloženy nebo dokonce zrušeny? Děkuji.
Ředitel Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělání (Cermat) Pavel Zelený ODPOVĚĎ: Model maturitní zkoušky, který je nyní připravován dle platné legislativy, prošel širokou politickou diskusí a žádná ze stran se v rámci legislativního procesu nevyjářila záporně. Upřímně nevidím důvod, proč by k něčemu podobnému mělo dojít. Ostatně důkazem budiž velmi konsensuální podpora školského sněmovního výboru, v němž jsou zastoupeny všechny parlamentní strany. 3.2.2010 11:43
OTÁZKA: Jak vzpomínáte na svou maturitu? Dovedete se vcítit do studentů, kteří byli zvyklí připravit se na maturitu podle toho, na jakou školu chodí? Ondřej Tolar
Ředitel Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělání (Cermat) Pavel Zelený ODPOVĚĎ: Nový model maturity, resp, jeho "státní" část dává všem studentů základní jistotu, že obsah zkoušek v základní úrovni obtížnosti není mimo rámec toho, co se měli ve škole naučit. A to bez ohledu na to, zda se jedná o elitní gymnázium nebo učební obor s maturitou. Základní úroveň obtížnosti představuje v daném předmětu největší společný jmenovatel dovedností a znalostí všech maturitních oborů, které mají být vyučovány. Z tohoto pohledu bych se jako student ve srovnání s tím, jak jsem maturoval já, cítil výrazně bezpečněji. 3.2.2010 11:48
OTÁZKA: Jak se díváte na protesty studentů proti státním maturitám? Někde jsem četl, že v pozadí těch protestů je společnost Scio, která se státních maturit bojí nejvíc, protože by mohla přijít o svůj výnosný přijímačkový byznys. Mimochodem, v učitelském zpravodaji, který Scio vydává, je Cermat pod neustálou palbou často velmi manipulativní kritiky. Myslím, že velkou část činnosti PR oddělení Scia tvoří právě výroba útoků na Cermat. Nestálo by za to vytvořit v Cermatu silné PR oddělení, které by dokázalo takovým nespravedlivým útokům čelit a zároveň vysvětlit lidem, proč jsou státní maturity potřebné? Jan F
Ředitel Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělání (Cermat) Pavel Zelený ODPOVĚĎ: Reforma maturit je v zájmovém poli řady subjektů. Mezi jinými se jedná i o komerční zájmy. Zda a do jaké míry se jedná rovněž o agenturu Scio, to ponechám na úvaze zdravého selského rozumu jednoho každého z nás. Otázku komunikace tématu reformy maturit rozhodně nepodceňujeme a činíme v tomto ohledu kroky, které budou patrné a účinné. 3.2.2010 11:53
OTÁZKA: Proč se jednotné státní maturity dosud nepodařilo rozjet? V čem je podle vás zakopaný pes? Jsou to rozdílné názory i mezi učiteli, nebo spíš nedotažení ze strany ministerstva? Ondřej Tolar
Ředitel Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělání (Cermat) Pavel Zelený ODPOVĚĎ: Máte pravdu, že inkubační doba státních maturit je v Česku extrémně dlouhá. Vypočítat příčiny by bylo na dlouhou stať. Zde možná jenom tolik, že za obvyklým tvrzením o hledání politického konsensu se skrývá mnoho velmi nesourodých faktorů, které s věcnou podstatou reformy nemají často vůbec nic společného. 3.2.2010 11:57
OTÁZKA: K čemu je státní maturita vůbec dobrá? Spíš mi instituce typu CERMAT připadají jako krásný tunel na státní peníze. Jestli chcete pozvednout úroveň maturit, zrušte učební obory s maturitou a maturity nechť se dělají jen na středních školách (kdo chce mít maturitu a má jen výuční list, může si ji dodělat při střední škole). Toto opatření by bylo zcela zadarmo (bez namáčení a CERMATu) a ještě se ušetří. Jednotná (státní) maturita pro všechny typy středních škol stejně není možná (jsem zvědav jak by elektrotechnik maturoval z biologie a gymnazista z elektrotechnických měření :-) Martin Pecina
Ředitel Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělání (Cermat) Pavel Zelený ODPOVĚĎ: Maturitní vzdělávání v Česku expandovalo neuvěřitelným způsobem a spektrum maturitních oborů vtáhlo logicky i žáky s nižšími vzdělávacími ambicemi. Z relativně elitního modelu se stal model masový, což je zcela v pořádku. Bohužel se tak stalo bez stanovení minimálního výstupního standardu, který v oblasti všeobecných dovedností a znalostí má za úkol vyřešit tzv. státní maturita. Ano, můžete postupovat tak, že zlikvidujete problematické maturitní obory. Ale to znamená návrat k elitářskému modelu a to byl významný krok zpět. 3.2.2010 12:04
OTÁZKA: Dobry den, proc chcete sjednotit maturity na nekolika typech skol? Kazda skola je prece jina a tak bych to nechala v jeji rezii. Ja sama mam vystudovanou lek. fakultu a priznavam se, ze mit povinnou matematiku, tak tu maturitu delam doted. Dekuji Martina Martina Míchalová
Ředitel Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělání (Cermat) Pavel Zelený ODPOVĚĎ: Hezký den. Zavedení tzv. státní části maturit neznamená sjednocení maturit. Za prvé i ve státní části má student velmi mnoho možností, jak své zkouškové portfolio přizpůsobit svým potřebám, schopnostem a tím i rizikům. Ale zapomínáte,že je tu ještě stejně významná profilová, tedy školní část maturit. Ta ověřuje specifika příslušných studijních oborů a zaměření jednotlivých škol. Ona státní část je pouze o tom, že stát definuje své minimální požadavky na maturanta v oblasti všeobecně vzdělávacích dovedností a znalostí. Pavel 3.2.2010 12:08
OTÁZKA: Dobrý den, jsem student třetího ročníku a zajímá mne, jak je možné, že moji profesoři nejsou schopni odpovědět na otázku, co mne čeká? Proč až od třetího ročníku jsme připravováni na státní maturitu a ne od prvního? Rodiče o tom neví skoro nic, profesoři možná trochu víc a co my studenti?
Ředitel Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělání (Cermat) Pavel Zelený ODPOVĚĎ: Hezký den, myslím, že problém slabé informovanosti není paradoxně v nedostatku informací, ale v tom, že se zčásti mění a zčásti jsou zpochybňovány. Logicky z toho plyne i relativně nízká ochota našich kantorů sdělovat informace studentům. Kroky k lepší informanosti jsou jednoznačné - stabilita informací a využití všech efektivních cest k jejich prezentaci. Jedním z informačních zdrojů pro studenty proto budou i sami studenti, kteří pod hlavičkou Studentského fóra nabídli pomocou ruku. O podrobnostech se dozvíte v nejbližší době. 3.2.2010 12:15
OTÁZKA: Jak nejlépe a podle čeho by se studenti nynějších 3.ročníků měli připravit na státní maturity? Do kdy musí oznámit ředitelé škol předměty, ze kterých si studenti vybírají volitelnou část? Prosím o doporučení www stránek pro studium na státní maturitu.Děkuji za odpvěď Jana Novotná
Ředitel Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělání (Cermat) Pavel Zelený ODPOVĚĎ: Pokud jde o státní část maturity, je otázka volitelnosti předmětů a úrovní obtížnosti zkoušek dlouhodbě známa. Jinak platí, že státní maturita bude, lidově řečeno, zkoušet to, co se učí, resp. má učit. Neočekávajte tedy žádné novum či překvapení. Informace najdete na www.novamaturita.cz - nenajdete zde však, jak se na státní maturitu připravit. To je věc Vašich učitelů. Na tomto místě mi dovolte jedno upozornění: státní maturita je a bude dobrým byznysem pro ty, kteří budou těžit z Vašeho strachu, že zkoušky nezvládnete. Ne vše, co si vetkne do marketingových headlinů "státní maturitu", Vám pomůže. 3.2.2010 12:21
OTÁZKA: Proč nejsou státní maturity profilované podobně jako ve velké británii či v USA? V těchto zemích odpadají příjmací zkoušky na vysoké školy a univerzity. Rozhoduje o tom úroveň složitosti při maturitní zkoušce. O čem rozhoduje úroveň naší státní maturity? Nebojíte se, že státní maturity u nás dopadnou poodobně, jako na slovensku? Tam dostali studenti otázky s již hotovým zadáním a poté muselo cca 2200 studentů maturitu opakovat.
Ředitel Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělání (Cermat) Pavel Zelený ODPOVĚĎ: Ke Slovensku: chyby ostatních jsou pro nás velkou inspirací. Ohledně státní maturity a vysokých škol platí, že užitečnost reformy stojí a padá s tím, v jaké míře vysoké školy využijí její výsledky jako přijímací kritérium. Tomu je ostatně nastaven i model státní části maturity - vysoká míra volitelnosti předmětů, úrovní obtížnosti apod. V tomto směru jsou ze strany vysokých škol velmi optimistické ohlasy. Nelze však očekávat, že úderem roku 2011 všechny opustí své přijímačky. Půjde o postupný proces, který dle mého nebude dlouhý. 3.2.2010 12:26
OTÁZKA: Dobrý den, proč by student automobilní školy, který se chystá jít do práce, měl mít stejné znalosti z literatury (vědět o kde jakém dekadentním básníkovi 19. století), jako student z gymnázia, který se chystá pokračovat na VŠ? Vždyť vy jako pracovník ve státní správě, taky nebudete mít znalosti jak udělat kompletní generálku motoru, i když vlastníte auto... Děkuji za odpověď Adam Trnka
Ředitel Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělání (Cermat) Pavel Zelený ODPOVĚĎ: Hezký den, pokud nahlédnete do ilustračních "maturitních" testů na www.novamaturita.cz, zjistíte, že předmětem zkoušek základní úrovně obtížnosti je spíše oblast gramotnostní, než znalostní. Dekadentního básníka tam tedy jen obtížně najdete. Spíše je to např. o schopnosti porozumět psanému textu. A ta je potřeba stejně, jestli jdete na vysokou školu nebo přímo do práce. 3.2.2010 12:31
OTÁZKA: Co když tento rok někdo neudělá ještě normální školní maturitu, bude mít příští rok státní nebo může dodělat tu, na kterou se připravoval?
Ředitel Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělání (Cermat) Pavel Zelený ODPOVĚĎ: Opravovat můžete pouze to, co se pokazilo. Jinými slovy - když to letos nevyšlo postaru, vyjde to určitě po staru i příští rok. 3.2.2010 12:33
OTÁZKA: Kolik přesně písemných testů už je připraveno? Slyšel jsem, že jsou dosud připraveny jen podklady pro testy z češtiny. Nepřijde vám to málo? Ondřej Tolar
Ředitel Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělání (Cermat) Pavel Zelený ODPOVĚĎ: V současné době není dokonce připraven žádný test. Jsou připraveny a připaravují se dále úlohy, z nichž se testy budou tvořit dle příslušného harmonogramu, tj. pro jarní termín maturitní zkoušky 2011 v říjnu 2010. Pro Vaši představu - pro každý termín státních maturit se připravuje 90 různých testů a zadání dílčích zkoušek. V konečném součtu jde o tisíce úloh. Pokud jste slyšel něco o podkladech pro testy češtiny, je to věcný nesmysl. 3.2.2010 12:38
OTÁZKA: Dobrý den, mohl by jste mi prosím rozepsat kam se poděly všechny ty peníze vynaložené na státní maturity? Někde jsem četl dokonce 1,5 miliardy korun, nyní se zde proklamuje asi 700 milionu...stačí to v desitkách milionů, jistě tato čísla jako ředitel aspoň orientačně znáte. druhá část mého dotazu se týká naprostého vyhazování 250 milionku kc ročně zbytecne na rozvoz maturit fyzickou cestou. V době digitalní komunikace, kdy se digitálně na burzách, nebo internetovém bankovnictví točí desítky miliard denně, je jasné, že argument "aby to bylo bezpečné" je naprosto od věci. Každá škola má připojení k internetu a pomocí certifikátů by se bezpečnost dala zajistit naprosto jednoduše při obrovském snížení nákladů na logistiku. Proč takto rozhazujete z peněz daňových poplatníků? Nemluvě o vašich budovách které "musely" mít bezpečnostní prvky jako budova BIS. Děkuji za Vaše odpovědi.
Ředitel Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělání (Cermat) Pavel Zelený ODPOVĚĎ: Hezký den, musím říct, že novinářská fantazie stran nákladů nezná mezí. Lze to jedn krátce demostrovat na Vašem tvrzení o vyhazování 250 mil. za fyzickou distribuci zkušební dokumentace na školy. Pravdou je, že strop nákladů na tuto službu je 12 mil. Kč ročně. A věcně k tomu dodám, že jedinou alternativou jsou tzv. maturity on-line, kde pouze technologicky spolehlivé řešení na úrovni škol by stálo stovky a stovky milionů korun, spíše možná jednotky miliard. Pokud přijmete princip, že technika nesmí ohrozit výkon žáka u maturity. 3.2.2010 12:46
OTÁZKA: Bude nekdo zodpovedny za kvalitu testu? Bude nekdo nejak postizen v pripade, ze se v testech objevi chyby?
Ředitel Centra pro zjišťování výsledků ve vzdělání (Cermat) Pavel Zelený ODPOVĚĎ: Kvalita testu ve smyslu minimalizace rizika nevalidních úloh je jedním základních předpokladů. Této oblasti je věnována extrémní pozornost, jednotlivé úlohy procházejí celkem 5 základními ověřovacími procedurami. O kvalitě testů absolutně nepochybuji! Velmi se omlouvám všem, na které jsem nestihl reagovat. Předpokládám, že to není poslední příležitost. Díky za Váš zájem a budu se těšit příště na iDnesu. Pavel Zelený 3.2.2010 12:51

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.