On-line chat s ředitelem Cermatu Pavlem Zeleným

vydáno 21.5.2012 13:58
Druhý ročník státních maturit ještě neskončil, už teď ale vzbudil mnoho pozornosti. Zejména kvůli příliš obtížnému testu z vyšší úrovně matematiky. Z něj původně propadlo 17 procent žáků. Chyby se ale objevily i v dalších testech. Na problémy státních maturit se ptejte ředitele Cermatu Pavla Zeleného od 14 hodin.

Osobnost odpovídá

Litujeme, ale zadávání otázek bylo možné pouze do 21. května 2012 do 14:15. Nyní osobnost odpovídá na již položené otázky.

OTÁZKA: Dobrý den, pane Zelený. Chtěla jsem se zeptat, jak je možné, že těžší část z matemaiky nezvládli jen 3% žáků a lehčí část nezvládlo 7% žáků. To je divné. Budete tedy měnit i hodnocení u lehčí úrovně z matematiky, která mi přisla také těžší než minulý rokk? A je to fér, že gymnázia maturují ze stejné maturity, jako studenti, co mají týden školu a týden praxi? Předem děkuji za odpověď.
ODPOVĚĎ: Nevím, o jakých částech z matematiky hovoříte, ale pokud mluvíte o testu základní a vyšší obtížnosti, tak základní měla neúspěšnost přes 19%, vyšší pak necelá 3%. Důvodem jsou ti žáci. Prostě vyšší obtížnost si zpravidla volí ti, co se domnívají, že na ni mají. A většinou se nemýlí. Základní obtížnost je pro všechny zbývající, kteří nechtějí maturovat z cizího jazyka. A pro řadu z nich je volba mezi matematikou a cizím jazykem volbou v pravdě Sophiinou. Děkuji za dotazy, většinu jich už bohužel nestihnu odpovědět. Hezké odpoledne. PZ 21.5.2012 15:15
OTÁZKA: Jak je možné, že v zadání testu z češtiny byla hrubá gramatická chyba? Viz:" S postupujícím rozmachem národního hnutí vzrůstal i počet českých hospod a bohatší vrstvy již zamířili i do lepších hostinců." Nikdo z ministerstva ani z Cermatu ( ani vy) mi na tuto otázku neodpověděl. Už je samo o sobě šílené, že děláte testy pro studenty a sami češtinu neumíte. Zadruhé, kdy budou konečně opravené písemky z češtiny? Studenti zrovna maturují a ještě musí čekat, než vy doděláte svou práci. Dokud se opravovalo ve škole, šlo to jako po másle.
ODPOVĚĎ: Přečtěte si, prosím, zadání úlohy č. 6, vázané na tento výchozí text. Předmětem úlohy je najít právě tuto pravopisnou chybu. A mně nezbývá, než Vám pogratulovat k úspěšnému řešení. 21.5.2012 15:10
OTÁZKA: Kolik vam je? Me je 40 a tezsi matiku jsem dal za 100 minut. To, ze to bylo az moc narocne jste uznal jen proto, ze jste to sam nestihl? Rostislav Caha
ODPOVĚĎ: Rostislave, kdybych měl podle sebe soudit náročnost testů, nedopadlo by to jistě dobře. Od toho jsou tu povolaní odborníci. Ani ministr zemědělství nemusí být nejlepším rostlinářem ... 21.5.2012 15:04
OTÁZKA: Ještě by mě zajímalo, jakým způsobem se vlastně určí, který hodnotitel bude hodnotit kterou slohovou práci a zda-li práce jedné třídy (nepředpokládám, že školy) hodnotí stejný hodnotitel. Děkuji a držím palce do příštích let.
ODPOVĚĎ: Přidělování písemných prací hodnotitelům probíhá náhodně, nejmenší přidělenou jednotkou je soubor PP žáků jednoho boru jedné školy. Třída je vždy hodnocena jedním hodnotitelem. 21.5.2012 15:01
OTÁZKA: Dobrý den, jaký je význam těžší verze maturity, když na ni VŠ neberou ohled? František Vrána
ODPOVĚĎ: Nemůžeme si myslet, že vysoké školy hned v prvním ročníku státní maturity vezmou výsledky nekriticky v potaz. V letošním roce zohledňuje výsledky SM 18 fakult, přístí rok jich bude výrazně více. VŠ potřebují získat elementární důvěru. 21.5.2012 14:59
OTÁZKA: Proc neni test hodnocen i negativne v pripade chybnych odpovedi? Predeslo by se tim tomu, ze nekteri tipuji, kdyz vidi, ze zbytek nestihnou. Rostislav Caha
ODPOVĚĎ: Všechno má své pro i proti. A věřte tomu, že účinnost negativního bodování má jen velmi omezený dopad na strategii řešení testu. 21.5.2012 14:49
OTÁZKA: Jsou výsledky maturit po jednotlivých školách veřejně dostupné? Pokud ne, proč ne?
ODPOVĚĎ: To není otázka na mne, ale na ředitele příslušné střední školy. Ten rozhoduje o tom, zda výsledky zveřejní či nikoli. My tak můžeme činit toliko na základě souhlasu ředitele školy. 21.5.2012 14:47
OTÁZKA: Vysvětlete nám, jak se na známce pozná, že někdo dělal lehčí a jiný těžší verzi maturitní zkoušky? Pokud se to nepozná, pak takové dělení nemá žádný smysl...jednička z lehčího testu se totiž NEROVNÁ jedničce z těžšího. A to můžete harmonizovat a testovat horem dolem - rovnat se to nebude nikdy... Marek Kraus
ODPOVĚĎ: Vysvědčení i protokol nesou kromě bodového hodnocení a známky i informaci o tom, z jaké úrovně obtížnosti žák zkoušku konal. To by měla být první informace, výsledek zkoušky až následná. Problém je, že si veřejnost i ti, kteří s výsledky maturitní zkoušky nakládají, musí dvouúrovňovost zkoušky zažít stejně, jako je tomu v jiných zemích. 21.5.2012 14:46
OTÁZKA: Proč proboha studenti, kteří maturují z odborných předmětů dnes, zítra, pozítří.. se dozví celkové výsledky maturit 15. června? To je CERMAT schopen opravit slohovky až za 45 dní? To jevýsměch nejen těm mladým lidem, ale všem daňovým poplatníkům, kteří tuhle šaškárnu platí.
ODPOVĚĎ: Obávám se, že nejste dobře informován. Své výsledky se na vysvědčení studenti dozví několik málo dní poté, kdy na jejich škole skončí ústní a profilové zkoušky. Podstatné je to slovo "jejich". To, co obdrží maturanti 15. června je protokol o výsledcích společné části maturitní zkoušky. Protože součástí protokolu je i percentilkové umístění žáka dle jeho výsledku, musíme z logiky věci počkat na to, až maturitu ukončí všichni. 21.5.2012 14:41
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat, jestli jste si zkoušel nějaký z testů zcela bez dalších předchozích informací a jak jste dopadl? Děkuji Jan Navratil
ODPOVĚĎ: Samozřejmě z předmětů, které mi po 25 letech od maturity ještě něco říkají. Srovnání s maturanty samozřejmě nesnesu, na rozdíl od nich jsem neabsolvoval přípravu tak jako oni. Vzhledem k tomu, že testy nejsou orientovány na prvoplánové ověřování znalostí, mohl čověk i po letech využít v řadě případů selského rozumu a spoustu dovodit. 21.5.2012 14:39
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl jsem se zeptat proč nepoužíváte stejný zpusob vytvareni otázek jako napriklad SCIO ? Myslím tím zjistovani síly otazky, opakovani otazky atd... Proste nejdriv zjistení váhy urcite otazky a poté teprve je použít na maturitu? Jinak ja osobne nesouhlasim ze by matematika byla prilis tezka. Spis kazdy byl rozmazlen i minuleho roku a tedka takzvane ''''cumel'''' co to je :-) Miroslav Kysilka

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Kdy budou opraveny slohové práce a proč trvá jejich oprava tak dlouho ? Jan Trylč
ODPOVĚĎ: viz výše ... 21.5.2012 14:30
OTÁZKA: Dobrý den, kdy dostanou maturanti opravené písemné slohové práce z CJ a AJ? Nekteri uz odmaturovali, maji vysledky didaktických testů, ale celkovou znamku dozví až někdy později? Ani škola nemá informaci, kdy budou práce ohodnoceny. Blanka Spilar
ODPOVĚĎ: Výsledky písemných prací žáci obdrží sposlu s vysvědčením, tj. několik dnů po ukončení ústních a profilových zkoušek ve škole. Tak praví prováděcí obecně závazný právní předpis, kterého se musíme držet. 21.5.2012 14:30
OTÁZKA: Dobrý den, je reálné, aby se rozšířil hodnotitelský tým CERMATu tak, abychom nemuseli na výsledky slohových prací čekat relativně dlouho a bylo je možné opravit v těch 12-ti dnech, tak, aby byly dostupné společně s didaktickými testy?
ODPOVĚĎ: Každé rozšíření hodnotitelského týmu s sebou přináší vyšší riziko nejednotného přístupu k hodnocení PP. Bylo by neseriózní vůči žákům obětovat konzistentnost hodnocení rychlosti. Již nyní z výsledků cca dvou třetin ohodnocených prací na první pohled vidím obrovský posun proti situaci loňského roku. Jsou země, kde se ohodnocení maturitních písemek čeká 3 měsíce. 21.5.2012 14:27
OTÁZKA: Proč se vlastně nehodnotí vše podle percentilů, tím by veškeré problémy odpadly, 100 % by bylo maximum, nejhorších 20 % by propadlo/muselo opakovat. A ani by pak nemusely být dvě úrovně (mohly by být dvě úrovně s tím, že v té jednodušší by nebyly integrály atd. a člověk by nemohl i při 100 % výsledku dosáhnout 100 %, když si vybral jednodušší variantu). Výšky by si pak mohli nastavit, že berou jen ty, co mají třeba min. 70 % (patří mezi nejlepších 30 %) v tom či onom testu, tuším podobně je to v US. Tomáš Kaplan
ODPOVĚĎ: Ono s tou základní a vyšší obtížností je to trochu jinak. Je třeba nahlédnout do katalogů požadavků. Např. v matematice není pravdou, že ve zkoušce vyšší obtížnosti jsou obtížnější zadání týchž témat testu základní obtížnosti. Tematický překryv obou testů z matematiky je relativně velmi malý. 21.5.2012 14:21