Antonín Vítek o Discovery

Antonín Vítek u počítače
velikost textu:
vydáno 28.7.2005 14:00
V úterý odpoledne úspěšně odstartoval raketoplán Discovery. Je první kosmickou lodí, která se vrací do vesmíru od tragické havárie Columbie v únoru 2003.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 28. července 2005 do 14:15

OTÁZKA: Nesledoval by jste raději spojení s ISS, které právě teď probíhá? Laďa
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Ano, ale rád si taky povídám s lidmi tady. 28.7.2005 18:04
OTÁZKA: Přeji pěkný den, jaká je vlastně konstrukce inkriminovaného pláště, protože někdy se hovoří o odloupnutí pěny, jindy zase o destičkách. Děkuji. VS
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: To je právě to, že novináři a sdělovací prostředky všeobecně si to pletou.
Pěnová izolace je na povrchu nádrže ET, která obsahuje ve skutečnosti nádrže dvě, jedna na kapalný kyslík (ta horní část) a jedna na kapalný vodík. Na povrchu je vrstva izolace s pěnového polyuretanu plněného mletým korkem, to proto, aby se na nádrži netvořilo moc ledu.
Samotný raketoplán (to okřídlené letadlo) má tepelnou izolaci, která je ochrání před aerodynamickým ohřevem během sestupu atmosférou z oběžné dráhy na přistání. Třením se vzduch zahřívá až na skoro 2000 st. C, a hliníková konstrukce letadla by se roztočila. Proto je většina povrchu raketoplánu kryta těmi dlaždičkami. Části trupu nejméně vystavené žáru (v podstatě vršek nákladového prostoru) je kryta izolací z vysoce odolné polyamidové plsti (s vlastnostmi podponými teflonu). Naproti tomu nejvíce tepleně namáhané části jako je špička letounu a náběžná hrana křídla, jsou kryty prefabrikovanými díly vyrobenými z uhlík-uhíkového laminátu, kterého proti oxidaci vzdušným kyslíkem glazurou ze směsi karbidu křemníku a oxidu křemičitého (aby neshořely).
Takže ty dvě věci jsou někde úplně jinde a k jiným účelům. 28.7.2005 18:08
OTÁZKA: Dobrý den, jak je vůbec možné, aby se destička uvolnila? Jakých rozměrů je zmíněná destička? Z čeho je přesně vyrobena a čím je vlastně přichycena? Díky za odpovědi a přeji hezký den, Pierre Pierre
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Destičky jsou různých velikostí i různých tvarů, jsou dělané přesně na míru. Materiál je ultračistý křemen (Si02, 99,99 % čistota). Vyrobí se z něj velice jemné vlákno, z toho taková "skelná vata", z ní se vytvoří ve formě dlaždice patřičné veliosti a tvaru a v peci se to zapeče, takže vznikne velice porovitá "kostka". Ta se opatří galzurou, buď bílou, pro boky raketoplánu a vršek křídel, nebo čenou pro spodek trupu a spodek křídel (má to svůj význam, není to pro okrasu).
Na hlinikovém potahu trupu je nalepena plstělná (filcová) podložka s polyamidové plsti a na ni se lepí vlastní dlaždice speciálním vodovzdorným lepidlem na bázi oxopolymerů. Do štěrbin mezi dlaždicemi se ještě dávají ucpávky v křeměnné plsti. 28.7.2005 18:13
OTÁZKA: Zajímalo by mě jakou rychlost letu dosahuje raketoplán před vstupem na oběžnou dráhu a jaké přetížení působí na piloty ogi
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Během startu max, přetížení 3G, během sestupu z atmosféry 1,5g. Rychlost navedení na dráhu je přibližně 7,9 km/s (mění se případ od případu, ale jen nepatrně). 28.7.2005 18:14
OTÁZKA: pri cteni vasi odpovedi ohledne odloupnuti kusu plaste me napadlo.. jak se tohle simuluje? nemeli by idealne delat cvicne starty s pohou maketou raketoplanu s mnozstvim senzoru.. i kdyz zase co potom s tou maketou tam nahore :-) VaclavK
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Ten "zkušební start" je prakticky nemožný z řady důvodů.
Testy byly především vibrační a ofukování v aerodynamickém tunelu. 28.7.2005 18:16
OTÁZKA: Dobrý den pane Vítku, myslíte si, že výstavby - dostavba ISS bez raketoplánů je možná? Proč se nevyužívá ve větší míře raketová ruská technika, která prokázala svoji kvalitu? Že se nevyužívá je to díky politickým tlučhubům? JiP
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Ona na té ruské technice je teď závislá celá ISS, alespoň co se týče provozu. Ale pro dostavbu se nedá použít, myslím, že je to jasné z řady odpovědí předešlých. Uvědomte si, že koncepce ISS vznikala dlouho před tím, než v SSSR došlo ke změnám a skočila studená válka, takže všechny na západě vyvíjené moduly (evropské a japonské), byly koncipovány pro vynušení raketoplánem a to včetně tolerance vůči vibracím a přetížení, která jsou mnohem "jemnější" u raketopolánu než u běžných nosných raket. 28.7.2005 18:17
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, zda-li není život těchto raketoplánů za svým zenitem. Mám ten dojem,že technických problémů na těchto strojích nějak přibývá. Dále by mě zajímalo jak je daleko vývoj nového typu raketoplánu. Děkuji a přeji nadherrný den Zdeněk Straka
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Za zenitem už je, protože mají před sebou již jen pět a půl roku provozu (nestane-li se nic neočekávaného na obě strany). O Constellation a CEV jsem už tady psal. 28.7.2005 18:18

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.