Antonín Vítek o Discovery

Antonín Vítek u počítače
velikost textu:
vydáno 28.7.2005 14:00
V úterý odpoledne úspěšně odstartoval raketoplán Discovery. Je první kosmickou lodí, která se vrací do vesmíru od tragické havárie Columbie v únoru 2003.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 28. července 2005 do 14:15

OTÁZKA: Časový plán činnosti raketoplánu zveřejněný na http://www.nasa.gov/returntoflight/crew/event_timeline.html je v čase Houstonu? Laďa
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Ne, je to floridský letní čas, tj. přičtěte +6 hodin a dostanete náš letní. 28.7.2005 17:43
OTÁZKA: Je dalši porucha důkazem toho, že by se měli raketoplány nahradit jinými dopravními prostředky. Co přinese blízká budoucnost ? Fish
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Ta náhrada novým je nutná, ale raketoplány ještě musí splnit to, co split mohou jen ony. Navíc náhrada bude až v roce 2012 ale spíš později 28.7.2005 17:43
OTÁZKA: Dobrý den. Kudy vede cesta co kosmu, dál? Rakety, výtahy, raketoplány? Tom
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Podle mne kombinace všeho toho možného. Výtahy zatím nemají technologii dost daleko. 28.7.2005 17:44
OTÁZKA: Dobry den, mam jednu osobni netechnickou otazku: z ktere strany loupete banany - od stopky, nebo od spicky? Diky za odpoved a preji prijemny den. Ghort
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Od stopky 28.7.2005 17:44
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte si, že náraz ptáka do raketoplánu při jeho startu by mohl způsobit nějaké výraznější škody popř. znemožnit návrat raketoplánu na zem? Přijde mi divné, že by se vůbec mohl nějaký pták dostat do blízkosti raketoplánu (vysoké teploty v okolí a velký hluk), či dokonce do něj při startu narazit. Komar
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: První otázka: ne. Druhá: V okolí rampy hnízdí velké možtsví nejen ptáků, ale i aligátorů. A ten start jsou za měsíc, je nijak neplaší. 28.7.2005 17:44
OTÁZKA: Z jakeho duvodu se pri startu zapaluji taky motory na Discovery? Nebude prohorele palivo chybet napriklad pri sestupu? Jiri
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Ty hlavní motory SSME stejně nemohou pracovat poté, co se odhodí nádrže ET. Co se týče těch motorů OMS, tak jsou zapojovány v případě, že náklad k ISS je mimořádně těžký (v tomto případě to nebylo třeba). Rozpočet paliva pro OMS je vždy takový, že je dostatečná rezerva, která se pak spotřebuje na zvýšení dráhy stanice ISS. 28.7.2005 17:46
OTÁZKA: Dobrý den,jaké má NASA připravené řešení, pokud by raketoplán (z jakýchkoliv důvodů) nebyl schopen dopravit astronauty bezpečně zpět na zemi? Zuzana
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Let dalšího záchranného raketoplánu - Atlantis 28.7.2005 17:46
OTÁZKA: Dobrý den. Je flotila současných raketoplánů schopna takových manévrů a dosahů (alespoň např. oblet měsíce), jako jsme to viděli v několika akčních filmech ? Nebo jsou konstruované jen (především ) k dopravě na oběžnou dráhu země a zpět ? Děkuji za odpověď. Pavel
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Jsou konstruovány jen pro dopravu Země-nízká oběžná dráha (max. 650 km v závoslisti na sklonu)-Země 28.7.2005 17:47
OTÁZKA: Je pravdou, že místo jednoho letu do kosmu s lidma je možné vypravit několikanásobně víc letů bez lidské posádky. A že by to pro vědu mělo větší přínos. Pavel
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Je a není to nákladnější, lety některých "klasických" nosných raket (např Titan 4-Centaur) jsou srovnatelně drahé jako jeden start raketoplánu. 28.7.2005 17:47
OTÁZKA: Myslíte, že je ještě nějaká šance na vtěsnání jednoho letu k opravě Hubbla nebo je toto již zcela vyloučeno? Tom
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: S ohledem na znovu jištěné odpadání pěny z nádrže, tak šance na let k HST je prakticky nulová 28.7.2005 17:48
OTÁZKA: Dobry den,jake byly provedeny upravy na raketoplánu Discovery ? Tusim ze projekt na obnovu letu do vesmiru stal miliardu dolaru.Podle mne je to spousta penez, napada mne spousta jinych veci jak tyto penize uzitecneji investovat.Treba do hladovejici Afriky apod.. Honza
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Líp by se dalo ušetřit na zbrojení, ale to taky nikdo nepřipustí. Ty peníze byly vynaloženy spiše na vypracování metod, jak zvýšit bezpečnost posádky řešením havarijních situací, než zlepošováním technických parametrů raketoplánu. To by bylo nákladnější, než vývoj nové generace kosmických dopravních prostředklů, na nichž se pracuje (viz jiné odpovědi).
Raketoplány musí odpracovat výstavbu ISS. Dát někomu finanční pomoc, není řešení. Je třeba je naučit, jak se o sebe postarat. To je trvalejší. Stojí to ale také peníze, ale hlavně ti musejí mít chuť změnit svůj styl života. A otázka korupce ve třetím světě (i u nás?) 28.7.2005 17:49
OTÁZKA: V jake kondici museji byt astronaute aby "prezili" let. Ptam se protoze letet mohl i Dennis Tito a tomu bylo 60. Je neco co na zdravotnim stavu nevadi a nebo naopak neco co za zadnych okolnosti nejde prekonat? Dik pekny den matt
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Glenn letěl ještě starší. V tom je právě výhoda raketoplánů, u kterých je přetížení až třikrát menší, než při letech klasickými raketami a balistickými kabinami (jako je např. Sojuz). 28.7.2005 17:50
OTÁZKA: Proc se po startu vzdy raketoplan otoci kabinou dolu, takze kosmonaute asi leti vzhuru nohama a raketoplan vzdy stoupa po mirne sikme draze? rakety vzdy zpocatku letaji kolmo co jsem si vsimnnul.dekuji pavel
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Ono je to tak, že i raketoplán nejprve stoupá skoro kolmo vzhůru, a pak se stáčí stále více do vodorovného směru. Z počátku letí kabinou dolů, protože antény jsou na horní straně trupu, aby měl spojení s přijímací stanicí na Merrit Island (to je blízko místa startu). Pak, kolem 3. minuty letu se obrací břichem k zemi, protože již komunikuje před družice TDRS. 28.7.2005 17:52
OTÁZKA: Dobrý den,ve Vašem článku o havárii Columbie jste napsal:"Roviny drah měly nejen jiný sklon, ale i jinou orientace v prostoru (exaktně řečeno, uzlové přímky svíraly úhel 168 v době startu). Vzhledem k různé výšce a různému sklonu se sice tento úhel postupně zmenšoval, ale pouze rychlostí 1,68 stupně za den. Trvalo by tedy přibližně 100 dní, než by se roviny "srovnaly" a žádný manévr by tomu nepomohl. Za tu dobu by nejen byla osádka dávno udušená, ale s největší pravděpodobností by již raketoplán samovolně vstoupil do atmosféry a stejně shořel." Co to jsou uzlové přímky,můžete prosím tento odstavec blíže vysvětlit? Děkuji Bubo
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Uzlové přímka je průsečnice roviny dráhy s rovinou zemského rovníku. 28.7.2005 17:53
OTÁZKA: Mohl byste v kostce říci, co vše je třeba udělat s raketoplánem, než je znovu připraven na další let? Je mi jasné, že pouze "doplnit palivo" nestačí, ale zase na druhou stranu zase se nemění vše. Díky. Mikásek
Antonín Vítek u počítače ODPOVĚĎ: Pomineme-li běžnou údržbu a vyzkoušení všech elektronických, optických a mechanických systémů, údržbu palivových baterií (pro výrobu el. proudu) je to výměna všech tří hlavních motorů SSME (ty staré jdou do generálky po každém letu). Často, ale ne vždy se vyměňují i manévrovací motory OMS. Demontáž bloků motorů RCS, jejich samostatná údržba mimo halu OPF (tam se dělá údržba samotného družicového stupně). Zpětná montáž modulů RCS do raketoplánu. Zpětná montáž palivových článků. Mezitím sestavování motorů SRB v budově VAB. Připojení nové odhazovací nádrže ET k sestaveným SRB. Uložení části nákladu do nákladového prostoru raketoplánu. Uzavření dveří nákladového prostoru, převoz raketoplánu z OFP do VAB. Vyzdvižení raketoplánu a otočení do vertikální polohy. Připojení raketoplánu k ET. Prozkoušení správnosti všech propojení raketoplán-ET. Převoz raketoplánu na rampu. Uložení nákladu, který musí být přeprovaván na rampu vertikálně do nákladového prostoru raketoplánu. Prověrka všeho. Pak zahájení odpočívání, během něhož se tankují nejprve pohonné látky pro OMS a RCS, Plnění kyslíkem a vodíkem pro palivové články. Plnění nádrže ET vodíkem a kyslíkem. A mezitím zkoušky, zkoušky, zkoušky. Pak konečně start. 28.7.2005 17:57

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.