Letecký publicista Martin Velek

Martin Velek, letecký a vojenský publicista
velikost textu:
vydáno 10.4.2010 13:23
Polský prezident Lech Kaczynski s manželkou zahynuli při nehodě letadla ve Smolensku. Do Ruska letěli uctít památku Poláků popravených za války v Katyni. Letecký publicista Martin Velek byl hostem on-line rozhovoru na iDNES.cz.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 10. dubna 2010 do 13:45

OTÁZKA: Říkají, že bylo pilotovi doporučeno jiné letiště pro přistání. Může pilot přesto trvat na přistání i ve špatných podmínkách? A může prezident ovlivnit rozhodnutí pilota, kdyby třeba chtěl na pietní akt dorazit včas?
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Myslím, že u kořene problému je to, že přeci jen do určité míry platí vztah šéf - zaměstnanec, i když by neměl. 10.4.2010 13:57
OTÁZKA: Dobry den, kdo ma v takovych situacich (spatne pocasi) "posledni slovo" a rozhoduje o pristani, kapitan letadla, jeho nadrizeny ci rizeni letoveho provozu?Dekuji Dan Kapral
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Rozhoduje kapitán. 10.4.2010 13:57
OTÁZKA: Je to letiště vybaveno ILS?Nemyslíte, že na něj politici tlačili, ať přistane za každou cenu?Kvůli vzdálenosti dalšího letiště , času nutnému pro přesun, atd.JE to neštěstí.Přitom ještě nedávno to TUčko bylo v Praze v plné parádě
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Viz výše. 10.4.2010 13:58
OTÁZKA: Domnivate se, ze dle svedku plny vykon motoru pri pristavacim manevru potvrzuje teorii spatne nastaveneho vyskomeru? Co muze tak zasadne ovlivnit spatne nastaveni vyskomeru? Dekuji. Amina Amin
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Na tohle neumím odpovědět, myslím, že se ukáže až v rámci vyšetřování. 10.4.2010 14:03
OTÁZKA: Dobrý den. Mám 2 otázky. Ve zprávách říkali, že veškeré lety byly odkloněny na jiná letiště. Proč tedy zvolili takové nebezpečí a chtěli přistát? Druhá otázka, letadlo bylo asi dost staré, jednalo se o Tupolev, je toto ještě běžné, aby létala tato letadla?
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Myslím, že už bylo zodpovězeno. Tupole 154 dnes již neodpovídá spotřebou paliva, ale jinak je to zcela poctivé a spolehlivé letadlo. 10.4.2010 14:05
OTÁZKA: Chtěl jsem se zeptat, zda-li nevíte, kde by se daly sehnat charty pro toto letiště. Dále jsem se chtěl zeptat, jestli toto vojenské letiště bylo vybavené ILS CAT-III. Co jsem koukal na METAR daného letiště, tak RVR byla menší jako 150m. Jak je to přesně dráhovými minimy? Děkuji.
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Myslím, že by, pokud vůbec, mapy měli mít na Letecké informační službě, ale je to vojenské letiště, takže bůh ví. Ze stejného důvodu pochybuji, že by tam měli vybavení pro přístrojové přistání. 10.4.2010 14:19
OTÁZKA: Zdravim, sice to primo nesouvisi s timto pripadem, ale chtel bych se zeptat, zda znate nejake statistiky ohledne nehodovosti pristani na letadlovych lodich...prijde mi,ze pristat na letodlove lodi je vazne "o hubu" a musi byt obtizne i pro zkuseneho pilota. Dale by me zajimalo, jestli a pripadne jak se cvici piloti na pristani v silnem vetru. Sledoval jsem sestrih dramatickych pristani a take mi to prislo hodne riskantni...Muze se pilot rozhodnout pristat na jinem letisti, pokud fouka extremni vitr? Daniel Kroner
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Myslím, že tato otázka je trochu mimo okruh. Je-li mlha, nebývá vítr. 10.4.2010 14:21
OTÁZKA: Na čt 24 říkal nějaký pán ( dopravní inženýr ) že letiště Severnyj má pouze 1200 m .ale já nešel na google earth údaj 2500 m .kde je tedy pravda ? děkuji Jan Klima
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Nemám k dispozici údaje pro ani proti. 10.4.2010 14:22
OTÁZKA: Lze následně vyslechnout záznam hovorů uvnitř letadla? Miroslav Hrcka
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Určitě, nahrávají se do "černé skříňky", odolné dost, aby zachovala záznam. 10.4.2010 14:23
OTÁZKA: V televizi se teď objevila informace jednoho odborníka, že byla hloupost, aby se pilot pokoušel přistát na tomto letišti. Jeúdajně 1000m dlouhé a 38široké. To nemá s rozumem přece nic společného takto riskovat životy Polské elity. Co si o tom myslíte? Michal Ožuch
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Nemám zde údaje o letišti. 10.4.2010 14:23
OTÁZKA: Je pravda, že smolenské letiště nemá dostatečné parametry dráhy pro TU-154? Má letadlo aspoň dvě různé metody měření výšky pro vyloučení chyby? Michal Sedmera
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Bod 1.: Nevím. Bod 2: Určitě, radiovýškoměr, barometrický výškoměr a nejspíš i GPS. 10.4.2010 14:26
OTÁZKA: Dobry den,uz je vysetrena podobna havarie na Slovensku a pripadne co maji spolecne.. Michal Jan Novak
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Nevím, kterou myslíte. Havárie slovenské An-26 v Maďarsku byla vyšetřena. 10.4.2010 14:27
OTÁZKA: Proč přistávali na letišti, které je vojenské a na civilní lety se nepoužívá? Klára Voženílková
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Patrně proto, že je blízko k místu slavnosti. 10.4.2010 14:27
OTÁZKA: Dobrý den, na ČT24 jsem zachytil část rozhovoru s pilotem, který mluvil něco o rozdílném nastavování výškoměrů nad ruskem - řekl, že o tom mluvil s dalšími piloty a na této věci se shodli. Co si mám pod tímto představit? Roman Vodák

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Nebylo příliš špatné počasí na to, aby tam přistávali, když jim to nevyšlo ani napotřetí navíc ještě s prezidentem a dalšími činiteli na palubě? I kdyby jim nefungoval žádný naváděcí/přibližovací systém, není to jasná chyba pilota? Pokud tedy letadlo měli pod kontrolou a bylo řiditelné.
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Je jasné, že počasí bylo velmi špatné. Letiště je nejspíš nevalně vybavené pro civilní provoz, jeho fyzické rozměry a stav neznám, ale je známo, že s každým opakováním přistání se rozhodovací schopnosti pilota kvůli stresu zhoršují. Přesto mohl být pod tlakem, za který nemohl. Děkuji všem za pozornost a omlouvám se těm, na jejichž otázky nezbyl čas. Martin Velek 10.4.2010 14:35

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.