Letecký publicista Martin Velek

Martin Velek, letecký a vojenský publicista
velikost textu:
vydáno 2.6.2009 13:00
Kolem letadla, které zmizelo kdesi nad Atlantikem, visí stále příliš otazníků. Co se 300 kilometrů od brazilského pobřeží a v desetikilometrové výšce stalo? Co mohl letadlu způsobit blesk? A proč nebyl zachycen signál radiomajáku? Na záhadné zmizení airbusu se ptejte od 13 hodin leteckého publicisty Martina Velka.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 2. června 2009 do 13:12

OTÁZKA: Co muze ucinit posadka letounu nad oceanem, kdyz se dostane do nouzove situace? Jsou nejaka specialni pravidla, ktera musi splnovat letouny pouzivane pro transatlanticke lety? Petr Adamek
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Pokud vím, jsou procedury velmi podobné nouzovým postupům nad pevninou, s tím rozdílem, že před přistáním na hladinu si cestující oblékají záchranné vesty a posádka se připravuje na řistání na hladinu. Přistává se se zataženým podvozkem, aby letoun "nezakopl" o vodní hladinu. 2.6.2009 13:46
OTÁZKA: Dá se podle Vás 100% vyloučit únos nebo teroristický útok. (Vzhledem k některým prominentním osobám na palubě). Pavel
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: O prominentech bohužel nevím, teroristický útok vyloučili odborníci na základě poměrně omezeného souboru informací. Úplné jasno bude až poté, co se najdou trosky letadla. 2.6.2009 14:07
OTÁZKA: Jaká je pravděpodobnost, že v případě přistání na moři jako na řece Hudson, ty přeživší pasažéry nesežerou žraloci? Jurdis

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Viděl jste film Přežít? Je něco podobného možné i nyní? Světlana
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Neviděl, a mé zkušenosti s filmovou prezentací letecké reality jsou ty nejhorší...:-) 2.6.2009 14:08
OTÁZKA: Dobrý den .Chtěl bych se zeptat,v souvislosti se zmizením onoho letadla,na jakém principu funguje systém LTE. děkuji Roman
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Je to zodolněná vysílačka lokalizačního signálu, pracující na mezinárodně schváleném kmitočtu, na němž naslouchají specializované družice mezinárodní soustavy Kospas/Sarsat. Umožňují určit místo nehody, případně polohu vraku. 2.6.2009 14:10
OTÁZKA: Jak je možné nenajít po tak dlouhé době žádné stopy? Atlantik je velký ale družicový systém může pomoci.Děkuji Robert
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Polohu vraku bude možno alespoň zhruba určit podle trosek plovoucích na hladině, potom už mohou vojáci a specializované firmy nasadit nejčastěji dálkově řízené roboty, vybavené kamerami, manipulátory a schopné ponoření a práce ve velkých hloubkách. Ty jsou pak schopné vyzvednout kusy trosek, letové zapisovače ("černé skříňky") a bohužel také lidské ostatky. 2.6.2009 14:24
OTÁZKA: Dobrý den, je težké, teď nemyslím finančně, ale technicky, vypustit satelity na stacionární dráhy nad "hluchá" místa nad oceány a sledovat tak provoz neustále? Proč tomu ještě tak není? Děkuji Pavel
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Není až takový problém letadla sledovat za letu, když pracují rádiová zařízení, potíž nastává poté, co klesnou pod hladinu. Nemá také až takový smysl sledovat každý pohyb, letadla na linkách se hlásí po dosažení navigačních bodů pozemním stanovištím řízení letového provozu. 2.6.2009 14:27
OTÁZKA: Ahoj Martine,Ty jeste zijes? Zdravim Te! copedoc
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Zavolej do letectví, dají ti spojení:-) 2.6.2009 14:28
OTÁZKA: Jaký je dosach radio majáku? Není možné aby se pokusili piloti bez přístrojů vydat směrem k africkému pobřeží? A nouzově přistát tam? Hrada01
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Letadla navigují především pomocí GPS, radiomajáky jsou již daleko méně důležité, a z toho, co ohlásili brazilští vojáci, zodpovědní za pátrání a záchranu, tzn. že automatické nouzové hlášení obsahovalo i zprávu o porušení hermetičnosti trupu, lze dovodit, že letadlo skutečně havarovalo, tedy nebylo schopné letu kamkoliv. 2.6.2009 14:33
OTÁZKA: Je možné, že by blesk mohl vyřadit z provozu i radiomaják? Ivo
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Podle všeho se sešlo víc problémů zároveň - vyřazená el. síť nejspíš "oslepila" i povětrnostní radiolokátor a posádka mohla vlétnout do turbulence, která může letadlo rozlámat. Ale jsme stále v oblasti dohadů, dokud se nenaleznou trosky a zapisovače. 2.6.2009 14:36
OTÁZKA: Je možné selhání obou motorů za letu? tedy ne při startu ani přistání? Létám velmi často a výdycky si myslím,že když se letadlo dostane na svou letovou hladinu nemělo by se nic stát,vždy´t vše řídí autopilot a v 10.000 metrech toho přece moc nehrozí? Radek Řezáč Radek
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Motory se mohou zastavit, pokud dojde palivo (v roce 2001 tak přistál Airbus A330, kterému došlo palivo nad Atlantikem, po půlhodinovém klouzavém letu bez motorů na Azorech, vzdálených 120 km). Například intenzivní turbulence v bouřkových mracích může sahat až do 15 kilometrů, tzn. že dopravní letoun v letové hladině 11 km není proti ní imunní. 2.6.2009 14:44
OTÁZKA: Zdravím pane Velek. Jak je moc těžké, odstranit z letadla lokalizační zařízení a udělat z něj tak "neviditělné" letadlo. O kterém momentálně asi nikdo neví, ale určitě se dá zobrazit na radaru... Děkuji za odpověď pěkný den Majkl
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Problém není v odpovídači, nad volnými plochami moře prostě není radiolokační pokrytí. Situace se mění se zaváděním navigační soustavy ADS-B (viz http://en.wikipedia.org/wiki/ADS-B), která komunikuje s družicemi. 2.6.2009 15:04
OTÁZKA: Myslíte že je potkal osud lidí jako v seriálu LOST ? karelvesely

Na tuto otázku odmítá dotazovaný odpovídat

OTÁZKA: Pan Velek, je možná taká rýchlosť pri páde lietadla, že by piloti nestačili vyslať žiadny núdzový signál? Veď informácie hovoria, že stroj bol vo výške 10 tisíc metrov. ďakujem luboli
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Nie, sú známe prípady, kedy posádka vysílali aj z rútiaceho sa lietadla. No ak bola vyradená palubná elektrická sieť, nebolo možné vysielať. Tá jediná správa o poruche elektrickej siete a o dekompresii trupu, ktorá bola zachytená brazilskými vojakmi, bola vyslaná automaticky. 2.6.2009 15:10
OTÁZKA: Proč není v letadlech (v černých skříňkách) nějaký neškodný radioaktivní zářič, který by bylo možné kdykoli vyhledat? A jak se vlastně hledá černá skříňka? Podle jakého signálu? Já 1.
Martin Velek, letecký a vojenský publicista ODPOVĚĎ: Místo radioaktivního zářiče se používá vysílač rádiového signálu, fungující při situacích, kdy je vrak na pevnině, a akustický maják, umožňující lokalizaci pomocí sonaru, pro případy, kdy se hledá pod vodou (v moři). 2.6.2009 15:24

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.