Odpovědi ministra Jaroslava Tvrdíka

vydáno 6.12.2001 11:00

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 6. prosince 2001 do 11:20

OTÁZKA: Dobry den, chtel jsem se zeptat, jak jste spokojen s Vasim namestkem Ing. Jehlikem a jak se osvedcil. Dekuju Petr
ODPOVĚĎ: Život mě naučil říkat lidem do očí i nejtvrdší pravdy a když nejsem spokojen, neříkám to přes média, ale přímo těm, kterým je má kritika určena. Když nejsem spokojen, jsem zvyklý, přestože se jená o nelehké rozhodnutí, své spolupracovníky vyměnit. Pan náměstek Jehlík je v mém týmu a necítím potřebu k tomu dodávat cokoli dalšího. I jeho se týká poděkování z předchozího dotazu.
OTÁZKA: Dobry den pane Tvrdíku, v prvé řadě Vám chci poděkovat a to především za to poměrně přímé vystupování (i když Vás ta politika taky časem asi bohužel "uhladí"). Otázku mám následující. Jak je možné, že když se prokáže nějaká levota v teto republice potažmo v armádě např. špatné padaký dnes nejspíš špatné výškoměry atd. není nikdo přímo potrestán. Je mi jasné, že možná občas někdy nějaký chudák ano, ale většinou ne. Jste na ministerstvu poměrně krátce a do konce volebního obdobý taky moc času není, ale není možné udělat v těchto evidentně korupčních zakázkách rázný pořádek? karel
ODPOVĚĎ: Máte plnou pravdu. Tento problém má 2 roviny. První rovina je otázka působnosti orgánů činných v trestním řízení složek v působnosti MV ČR. V momentu, kdy je zjištěna trestná činnost v rezortu MO, přebírají si další činnost v oblasti vyšetřování orgány MV. Je pravda, že vyšetřování některých případů se táhne až několik let. ZAtím nejsem schopen pochopit důvody tohoto prodlení. I o těchto věcech jsme již několikrát jednali s ministrem vnitra a doufám, že již brzy dojde k výraznější změně. Jenom pro zajímavost doplním, že nefunkčnost tohoto systému dovedla rezort k úvahám o znovuzavedení vojenských státních zastupitelství a vojenských soudů. Tento materiál je v současné době ve stádiu rozpracování a má plnou podporu ministra spravedlnosti. Spravedlnost musí být rychlá, účinná a viditelná. Jestliže nedochází k jejímu výkonu, demoralizuje to celý systém. Co se týká rezortu obrany. V první řadě došlo k vymezení kompetencí a působností. Předchozí systém byl anonymní. Všichni odpovídali za všechno a nikdo za nic. Od 1.1.2002 platí v rezortu MO nový rozkaz k oblasti akviziční činnosti. Je zrušen akviziční úřad, který doposud všechny tyto nákupy zajišťoval. Pravomoci dostávají příslušní velitelé útvarů, kteří si také ponesou v pčípadě porušení zákonných norem svou odpovědnost. Současně jsem zřídil Radu pro ochranu ekonomických zájmů. V tomto týmu se za mé osobní účasti schází náčelník vojenské policie, náčelníci zpravodajských služeb, vrchní ředitel inspekce ministra a inspektor generálního štábu. Nehci dlouho popisovat výsledky jednání tohoto orgánu, ale můžu vás ujistit o tom, že vyšetřováníje koordinované, účinné a zatím u všech případů, které jsme řešili od méně závažných až po nejzávažnější, se nám vždy podařilo najít konkrétního viníka včetně dovození okamžitého konkrétního postihu. Takto postižených lidí, jejichž odpovědnost byla vyvozena u konkrétních případů jsou již desítky. 6.12.2001 11:18
OTÁZKA: Zdravím ministra obrany. Nepijou Vám novináři někdy krev. Vašemu šéfovi asi strašně. póvl
ODPOVĚĎ: Nedávno jsem slyšel hezký vtip, že novináři a politici se stejně jednou sejdou v pekle. Myslím si, že to je velká pravda. Jsou dobří a špatní politici. Jsou dobří a špatní novináři. Je to pro mě jeden z největších problémů a každé ráno, když otvírám monito tisku, mám sevřený žaludek. Pokaždé přemýšlím, proč lidé, kterým jsem nic neprovedl, s kterými jsem nehovořil a kteří tím pádem nemůžou znát důvody mých rozhodnutí, zaujímají tak kritická nebo odsuzující stanoviska. Je ale pravdou, že se mi to stává v menším množství případů než u ostatních politiků. Na druhou stranu chápu, že u novinářů se jedná o práci jako u ostatních lidí a snažím se k tomu tak přistupovat. Rozhodl jsem se, že jediná možnost, jak s tím bojovat, snažím se, i když je to pro mě často velice nepříjemné, otevřeně hovořit i o nepříjemných věcech. 6.12.2001 11:22
OTÁZKA: Dobrý den, ve dvě hodiny jste pozván k panu prezidentovi, o čem chce s Vámi hovořit? Děkuji Plíca
ODPOVĚĎ: Hlavním tématem dnešní návštěvy jsou personální záležitosti v rezortu obrany, naštěstí pozitivnějšího charakteru. Budeme hovořit o mém návrhu na povýšení důstojníků AČR do generálských hodností. Toto povýšení je v kompetenci prezidenta ČR. Je však pravděpodobné, že podobně jako u jiných společných setkání s panem prezidentem, se dotkeneme i aktuálních otázek v životě rezostu MO nebo v ČR. 6.12.2001 11:24
OTÁZKA: Pane Tvrdíku budeme mít někdy armádu která bude opravdu špičkově vybavená byť i malá? DJ
ODPOVĚĎ: Byl jsem upozorněn, že musím být ve svých odpovědích výrazně kratší. Proto stručně. OSobně jsem bytostně přesvědčen, že reforma ozbrojených sil tak, jak jí připravujeme v rezortu obrany je perspektivním řešením a východiskem ze současné krize. Kdybch tomu nevěřil, tak bych fuknci ministra obrany nemohl vykonávat. Jestliže se nám podaří získat politickou a společenskou podporu, pevně věřím, že se reforma podaří. Reforma má 2 hlavní termíny. 1.1.2007, kdy by měla být armáda plně profesionální a 31.12.2010, kdy by měla být ukončena. V první etapě by cílem reformy měli být lidé a sociální programy, v druhé etapě by měly být realizovány některé zásadní modernizační programy. Domnívám se, že po 12ti letech každoročních permanentních reorganizací a transformací už je reforma poslední nadějí pro lidi v armádě. Doufám, že se nám ji podaří dovést do úspěšného konce. 6.12.2001 11:30
OTÁZKA: Dobrý den, bylo mi moc sympatické, jak jste hovořil o manželce. Ještě se bojí? tečka
ODPOVĚĎ: Snažím se nejen svoji manželku, ale i veřejnost v ČR přesvědčit o tom, že aktuální bezpečnostní rizika hrozby v současné době neexistují. Bezpečnostní systém přijal veškerá myslitelná preventivní opatření. Dokonce jsme společně s ministrem vnitra byli často kritizováni za to, že některé věci přeháníme. HOdně zjednodušeně, v armádě platí těžko na cvičišti, lehko na bojišti. Koneckonců, k čemu jinému by tady bezpečnostní aparát existoval, když ne k řešení té současné situace. Jasně jsme řekli, že děláme, co můžeme. Když bude hrozit jakékoli riziko, takže o tom budeme včas a otevřeně informovat. Manželka mi, aspoň doufám, věří. Současně mám doma tchýni, takže není sama doma a má to určitě pozitivní vliv na zklidnění atmosféry naší domácnosti. 6.12.2001 11:35
OTÁZKA: Dobry den pane ministře!!Chtěl jsem se zeptat,za jak dlouho je u nás podle vas reálná profesionálni armáda. David
ODPOVĚĎ: Hovořil jsem vposlední době s řadou politikou. Většina z nich je o potřebě hluboké a zásadní reformy armády s cílem mít plně profesionální armádu v nejkratší možné době přesvdčena tak jako já. Část z nich však říká, že musím pochopit, že přesto, že s tím souhlasí, musí reformu do příštích parlamentních voleb alespoň v některých částech kritizovat. To je přesně to, co se mi na politice nelíbí. Bytostně jsem přesvědčen o tom, že termín 31.12.2006 je termínem reálným a splnitelným. Zatím se nenašel nikdo, kdo by věcnými argumenty mě i mým lidem otázku přechodu na plně profesionální armádu a její časové horizonty vyvrátil. 6.12.2001 11:40
OTÁZKA: Nelitujete odchodu z armády? Baví Vás víc armádu řídit než v ní pracovat? Venca
ODPOVĚĎ: Již několikrát jsem říkal, že přechodu z pozice vojáka z povolání do pozice náměstka lituji a že kdybych měl více času na rozhodování, tak bych se pravděpodobně rozhodl jinak. Naopak přechodu z pozice náměstka do pozice ministra nelituji a vyhovuje mi, že jestliže za něco zodpovídám, tak k tomu mám veškeré kompetence. Funkce ministra má mnoho pozitiv i mnoho negativ. Je neuvěřitelně vzrušující mít možnost vtisknout něčemu zásadnímu svoji představu. Také cítím značnou odpovědnost vůči svým bývalým kolegům a vím, že mám jejich důvěru. Vždycky jsme společně hodně věcí v rezortu MO otevřeně kritizovali a já nyní mám možnost tyto věci změnit. Ne vždy se mi daří tak, jak bych si představoval. A bohužel, řada věcí nezávisí jen na mně. Jsem členem menšinové vlády a ne všechno se daří prosadit. Je již pro mě nemožné a ztratil bych respekt a úcty mých kolegů, kdybych se přesto, že to zákony této země umožňují, pokusil do uniformy vrátit. V hloubi duše lítost a určitý sentiment cítím a jestliže jsme již dnes psali o tom, že jdu předkládat panu prezidentovi návrhy na povýšení do hodnosti generálů, tak těmto lidem trošku vnitřně závidím. 6.12.2001 11:48
OTÁZKA: pane ministře, generál Šedivý dnes v tisku tvrdí, že za skandál s výškoměry určitě nemůžou vysocí důstojníci. Znamená to, že milionové zakázky mohl uzavírat kdokoliv? póvl
ODPOVĚĎ: Já jsem tento článek, o kterém hovoříte, zatím ještě nečetl. Jestli tam pan generál Šedivý tvrdí, že za skandál s výškoměry určitě nemůžou vysocí důstojníci, tak bych považoval osobně jeho tvrzení za předčasné. Právě proto, že jsem to nečetl, tak bych tento výrok pana generála ŠEdivého nerad hodnotil. 6.12.2001 11:52
OTÁZKA: Pane Tvrdíku, mám dotaz, jestli je možné, aby se ženy dostaly do armády. Moje žena Martina po tom moc touží, ale už jí táhne na čtyřicet. Má nějakou šanci? Milan Brabenec
ODPOVĚĎ: Na tuto otázku vám teď zcela přesně neodpovím, ale obecně platí, že o vstup do armády ve standardním režimu mohou po splnění zákonem definovaných podmínek požádat obyvatelé ČR ve věku do 35 let. Myslím, že mohou v případech hodných zvláštního zřetele existovat výjimky, ale nejsem si přesně jist, jestli by vaše žena byla přesně tento případ. Zpravidla se jedná o respektované odborníky nebo specialisty, kteří se do armády dostávají na základě konkurzů či výběrových řízení. O bližší informace si můžete požádat na MO - sekce personální a sociální politiky nebo na nejbližším rekrutačním středisku, jejichž adresy jsou na internetové armádní stránce. 6.12.2001 11:57
OTÁZKA: uz kdyz jste byl ekonom. namestkem ministerstva obrany ( nebo tak nejak ) jsem si rikal, ze budete brzy ministrem, gratuluju :o) ALE! co jste zmenil k lepsimu z toho, co jste kritizoval za minuleho vedeni? dekuji, stale fandici! jiri fridrich
ODPOVĚĎ: Myslím si, že vzhledem k tomu, že resort je hodně složitý mechanismus a připravit k implementaci do takovéhoto systému nejde ze dne na den, tak těch věcí se nám podařilo již dost. Namátkou, již jsem dnes psal o zásadní reformě akvizičního systému k 1.1.2002, o které někteří moji předchůdci léta hovořili, ale žádný z nich ji neudělal. To samé platí pro reformu vojenského školství, kterou projednalo moje kolegium a kterou jsem již schválil. Reforma MO, generálního štábu a našich přímo podřízených zařízení. Reforma v oblasti ubytovací a stavební služby a následné zrušení příspěvkové organizace Správa vojenského bytového fondu. Reforma vojenských správních úřadů. Zrychlení likvidace nepotřebného a přebytečného majetku. Veřte mi, že bych mohl pokračovat ještě dost dlouho. Při mém nástupu jsem nejvíc kritizoval ekonomiku, akviziční činnost, personalistiku a vojenské školství. Ve všech těchto oblastech již bylo přijato strategické rozhodnutí a začíná se postupně naplňovat. 6.12.2001 12:05
OTÁZKA: To je krutej luxus mít nadzvukový stíhačky, když se "Vám" plněj kasárna starejma krámama nemyslíte? Kor když to nad náma nemůžou v plný rychlosti ani otočit. Není lepší za ty peníze vyhnat myši ze skladu a nakoupit nové vybavení? Hanz
ODPOVĚĎ: Na tuto otázku neumím jednoduše odpovědět. V materiálu, který bude vláda ČR projednávat v pondělí příští týden, jsou navrženy 4 alternativy budoucí podoby vzdušných sil armády ČR a tím pádem i způsobu obrany vzdušného prostoru ČR jako suveréního státu. Tento materiál, který bude určitě po rozhodnutí vlády veřejně prezentován, odpoví na vaši otázku. Jedna z alternativ připouští po ukončení životnosti současných migů 21 v roce 2004 nenakoupení nadzvukových stíhacích letounů a tím pádem ochranu vzdušného prostoru ČR aliančním letectvem. Osobně tuto variantu v současné etapě nepovažuji za nejšťastnější. 6.12.2001 12:11
OTÁZKA: Jste pod velkým tlakem lobistů před rozhodnutím o nákupu nadzvukových letounů? Prý USA tlačí jak o život. Nebojíte se, že to celé skončí skandálem? póvl
ODPOVĚĎ: Je pravda, že otázka vyzbrojení armády ČR nadzvukovými stíhacími letouny je zásadní vojenskou, ekonomickou, strategickou i politickou otázkou. Toto rozhodnutí zásadním způsobem ovlivní podobu armády ČR a celé ČR. Je proto pochopitelné, že toto rozhodnutí je hluboce diskutováno a setkávám se s řadou někdy hodně kontroverzních názorů. Jedná se o zásadní rozhodnutí v obou případech, tedy ať vláda přijme negativní i pozitivní stanoviska. Poslední 3 týdny věnuji tomuto problému převážnou část svého pracovního programu. Snažím se podlouchat názory odborníků, politiků, ale i laické veřejnosti. Rozhodnutí o tom, co vládě doporučím budu považovat společně s reformou ozbrojených sil za nejzásadnější, které pravděpodobně ve funkci ministra obrany učiním. Nevím přesně, co máte na mysli ve druhé otázce. Obě dvě rozhodnutí mají mnoho příznivců i odpůrců a určitě vyvolají velkou mediální odezvu. 6.12.2001 12:18
OTÁZKA: Dobrý den, já jsem z Nového Knína, a tam se mluví o tom, že se tam prý v okolí na Kozích horách umisťují nějaké rakety. Co je na tom pravdy? Jestli to je jen fáma, jak mohla vzniknout? A ještě něco, studuji na FF UK a zajímá mě, jestli po tom musím do armády, právníci prý nemusí. Děkuji Lukáš Gayskin Petřík
ODPOVĚĎ: Velice se omlouvám, ale nemohu si přesně vybavit, kde leží Nový Knín a obávám se, že i kdybych to náhodou věděl, tak vás stejně nebudu smět otevřeně odpovědět. Obecně platí, že nedochází k žádné zvláštní redislokaci nebo přemístění raketového vojska s výjimkou veřejně prezentované ochrany hl. m. Prahy a jaderných elektrárem Dukovany a Temelín. Neznám normu, která by právníkům umožňovala vyhnout se vojenské základní službě. O tuto profesi máme však velký zájem a snažíme se sladit výkon vojenské základní služby s možností efektivního využití dosaženého vzdělání u těchto absolventů pro potřeby rezortu obrany. 6.12.2001 12:22
OTÁZKA: Dobrý den ! Proč likvidujete příspěvkovou organizaci Správu vojenského bytového fondu, když vám všechny ekonomické rozbory dokázaly, že Vojenské ubytovací a stavební správy případně civilní firmy budou pro armádu dražší než SVBF a armáda neuspoří ale vydá více finančních prostředků ? jirka
ODPOVĚĎ: Neznám takový ekonomický rozbor. SVBF a vojenské ubytovací služby armády ČR vykonávaly totožné, duplicitní činnosti. Zrušení jednoho z těchto mechanismů lze dosáhnout výrazných ekonomických úspor. Po provedení tohoto opatření bez jakékoliv náhrady může rezort uvolnit přes 1000 zaměstnanců a příslušnou infrastrukturu, což samo o sobě přinese výrazné ekonomické efekty. Současně bude pokračovat ekonomizace celého procesu, která fakticky přinese další snížení počtu zaměstnanců, majetku a další úspory v řádu dalších stovek milionů korun. 6.12.2001 12:26