Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


On-line rozhovor

On-line se šéfem dopravních policistů na jižní Moravě

Leoš Tržil
velikost textu:
vydáno 24.9.2008 10:00
Čtenáři iDNES.cz se asi se šéfem dopravních policistů v Jihomoravském kraji Leošem Tržilem v lecčems shodnou. Ten totiž souhlasí s řidiči, kteří si stěžují na dopravní uzavírky na dálnici D1, na objížďky a nekvalitní silnice. Za největší problém dopravy na jižní Moravě však považuje hustotu silničního provozu. "Aut je na silnicích prostě moc," říká.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 24. září 2008 do 10:25

OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se od Vás dozvěděl, proč se nepraktikuje níže uvedený model. Na dálnici jezdí např. každý den několik hodin policisté v neoznačeném autě (pro každý směr jeden vůz), které je vybavené radarem a kamerou. Monitorují přestupky a posílají je kolegům, kteří na vhodných místech viníky zastaví a pokutují. Podle mě by tento model byl účinný (řidiči by se nemohli být jisti, jestli pár aut za nimi nejede policie, nenapravitelní piráti by skončili na mizině, bez papírů, případně u soudu za řízení bez řidičáku), ubyla by kritika, že měříte na přehledných místech, kde se nejvíc vybere, navíc by jste vyinkasovali mnohem víc (nedodržování rychlosti, předjíždění, nedodržování odstupů,někokikakilometrová souběžná jízda kamionů - rozdíl rychlostí 1 - 2 km/h,....). Ze své zkušenosti na D1: Co vše člověk vidí za jednu cestu Praha - Brno, to by vyneslo mnohem víc peněz než celodenní měření rychlosti v obci, i kdyby byla na radaru nastavená rychlost 51km/h, jako že míváte vyšší. Jirka
Leoš Tržil ODPOVĚĎ: V současné době prakticky denně na dálnici prjíždí vozidlo v civilním provedení, s měřícím zařízením, kdy následně policisté přestupek římo vyřídí. Otázka pevných stanovišť souvisí s omezováním provozu, za které jsem často kritizováni. Výrazné zlepšení v oblasti skrytého dohledu očekám dovybavení dálniční policie novými silnými vozidly, která by měla být dodána v závěru roku. Co se týká měření rychlosti v obcích je toto činnost dopravních inspektorátů, přičemž sám dávám přednost dopravně- inženýrským trvalým opatřením ke zmírnění průjezdní rychlosti. Co se týká nastavování radaru, je musím upozornit na odchylky, které se odčítají, tzn. radary a laserové měřiče jsou nastavovány na vyšší rychlost tzn. 55 km/h a více. 24.9.2008 10:08
OTÁZKA: Dobrý den. Chtěla jsem se zeptat, zda s vámi například vedení Brna konzultuje vetší stavební práce na silnicích v Brně. Třeba uzavření Husovy ulice - po nněmž muselo být každému jasné, že v Brně nastane dopravní kolaps. Jiřina
Leoš Tržil ODPOVĚĎ: Ke každé uzavírce se vyjadřuje příslušný dopravní inspektorát, v případě uzavírky ul. Husova se jedná od DI Městského ř editelství v Brně. Že situace v Brně bude komplikovaná, bylo zřejmé již napočátku. Kolapsové stavy však nastávaly ještě před uzavírkou, toto je dáno silniční sítí města a celkovou hustotou provozu. Na druhou stranu je nutno se podívat např. na ul. Úvoz, kde prakticky až na občasné výrazné špičky nevymyká z dřívějšího provozu. 24.9.2008 10:12
OTÁZKA: Dobrý den, koli máte trestných bodů? XY
Leoš Tržil ODPOVĚĎ: Zatím nemá ani jeden, musím dodržovat pravidla silničního provozu. 24.9.2008 10:12
OTÁZKA: Dobrý den, kolik bývá nastaveno na radaru dopravní hlídky ? Je to jednotné - tj. jak se všude uvádí, že je to 10 % nad limit, kde se měří ? Je to jednotné pro celý kraj/ČR nebo záleží na hlídce, zda nastaví na 50km/h v obci 52 km/h nebo 60 ? řidič
Leoš Tržil ODPOVĚĎ: nastavování limitů rychlosti při měření vychází ze situace v provozu, je však stanoven odpočet případné odchylky, která je stanovene metrologickým ústavem, což je 3 km/h do rychlosti 100km/h a nad 100 km/h jsou to 3%. Tzn. pokud vezmeme v úvahu stanovenou rychlost v obci 50 km/h, je radar nastaven na 54 km/h, zpravidla ale minimálně na 55 km/h. Uvedené hodnoty jsou stanoveny pro radarové měřiče a dále pro laserové měřiče rychlosti. 24.9.2008 10:16
OTÁZKA: můžete mě říct,jaké konkrétní kontroly chystáte na nákladní auta.Co budete kontrolovat.Jestli mají řidiči v pořádku profesáky,psychotesty a pod.Nebo budete zase jenom buzerovat. Michal
Leoš Tržil ODPOVĚĎ: Ve vztahu k nákladní dorpavě jsou prováděn kontroly zejména na dodržování sociálních předpisů, tzn. dodržování dob řízení a odpočinků, kontrola tachografů, včetně rychlosti jízdy zaznamenané na tachografu, tanovené vybavení vozidla, doklady k vozidlu, nákladu, řidiči, včetně vážení nákladu. K tomuto je využíváno pracovníků mobilních dorpavních jednotek Ministerstva dopravy. Z poheldu předpisů se zejména jedná o zákon 111, dohody ADR, AETR, ATP, evropské směrnice k provozování dorpavy. Záležitost psychotestů není součástí kontroly policie. 24.9.2008 10:20
OTÁZKA: nestálo by za to povolit alespoň minimální promile alkoholu v krvi, jak v některých zemích. třeba alespoň na vinařské jižní moravě :-) Alkohol
Leoš Tržil ODPOVĚĎ: Záležitost lakoholu je složitá, naopak, některé státy uvažují o zavedení nuloté tolerance. Je složité staovit při které hodnotě je člověk ovlivněn, každý organizmus reaguje na alkohol jinak. Samozřejmě, že existuje fyziologická hodnota, která se může u řidiče vyskytovat. Toto je na posouzení správního orgánu. 24.9.2008 10:22
OTÁZKA: Dobrý den, jakou nejvyšší rychlostí jste jel po české dálnici? Připadá vám, že by bylo vhodné nejvyšší povolenou rychlost na nich zvýšit? Děkuji. MILOŠ
Leoš Tržil ODPOVĚĎ: Snažím se dodržovat 130 km/h. Co se týká zvýšení rychlostních limitů, můžeme se bavit o vybraných úsecích, které jsou v takovém technickém stavu, který to umožňue. Stará dálniční šíť však takové paramtery nemá. Nejde ani o vlastní těleso dálnice - míním tím dva hlavní jízdní pruhy, ale délky připojovacích a odpočovacích pruhů, které ani dnes nevyhovují rychlosti 130km/h, směrové blouky apod.. Samostatnou kapitolou jsou silnice pro motorová vozidla, kde připojovací a odbočovací pruhu nejsou vůbec. 24.9.2008 10:26
OTÁZKA: Zdravím vás. Už se vám nebo vašim kolegům stalo, že by vám nějaký pirát silnic ujel? Běta
Leoš Tržil ODPOVĚĎ: I k těmto událostem dochází, pokud je přestupek zadokumentován, následuje šetření a předávání správnímu orgánu. 24.9.2008 10:27
OTÁZKA: Mají mít podle vás obce právo měřit a pokutovat nepovolenou rychlost? Starosta
Leoš Tržil ODPOVĚĎ: Je otázkou, zda vůbec mělo k tomuto novelou zákona 361/2000 Sb., dojít, že vůbec tato pravomoc byla Obecní nebo Městské policii svěřena. Pokud tuto pravomoc již mají, něchť měří, ale po dohodě s příslušným dopravním inspektorátem a za předpokladu, že to nebude hlavním zdrojem činnosti. 24.9.2008 10:32
OTÁZKA: Dobry den, zajimam by mě Váš názor na nový kruhový objezd u Lipůvky. Z mého pohledu řidiče dost výrazně zkomplikoval dopravu v hlavním směru Brno - Svitavy. Často se zde tvoří kolony. Neda se s tím něco udělat? Petr N.
Leoš Tržil ODPOVĚĎ: Samotná komunikace I / 43 je velmi složitá, typycký příklad nedostatečné silniční sítě. Jakékoliv opatření, které je zrealizováno, není 100% je to dáno hustotou provozu, rozhledovými poměry apod.. I/43 vyžaduje urychlenou výstavbu nové kapacitní komunikace. Zřízení kruhového objezdu bylo dočasným opatřneím jak vůbec dostat vozidla z vedlejší komunikace na hlavní. Samostatnou kapitolou je vlastní technikcé provedení, která není zcela ideální. 24.9.2008 10:37
OTÁZKA: Dopravní situace v centru po uzavření Husové je katastrofální. Jezdím po Kolišti, které je totálně ucpané. Myslím si, že velký podíl na tom mají auta najíždějící na Koliště od Bratislavské a od Zemanovi kavárny. Najedou do křižovatky, pak nemohou odjet a tím Koliště úplně ucpou v obou směrech. Řešením by byla trvalá přítomnost policisty regulujícího tuto křižovatku ve špičce. Pokud tam je pak je průjezdnost Koliště podstatně rychlejší. Když ne totálně se ucpe. Plánujete dlouhodobější přítomnost dopravních policistů v tomto místě. Petr Jahoda
Leoš Tržil ODPOVĚĎ: Činnost dopravního inspektorátu MŘ je v současné době zaměřena na řešení situace v Brně, včetně řízení provozu. Ne na všech křižovatkách v Brně však mohou dopravní policisté být. Provoz v Brně je prioritou, toto je řešeno i v rámci automatického řízení provozu světelné signalizace. 24.9.2008 10:40
OTÁZKA: doplnění k prvnímu dotazu a reakce na odpověď: Pokud tomu tak je, evidentně počet hlídek v civilních autech je malý, případě jsou ukládané sankce nízké. Jiný důvod, proč to nefunguje mě nenapadá. Jirka
Leoš Tržil ODPOVĚĎ: V současné době se dálniční policie, zejména na Vysočině potýká s personálním podstavem, v průběhu roku 2008 došlo k výraznému navýšení tabulkových míst na odděleních, ale jejich zaplňování je pomalejší. O práci na dálničních odděleních, zejména na Vysočině, není takový zájem, jednak je to strach z dálničního provozu, ale výrazně se projevuje i stálá neobjektivní kritika na účet dálničních policistů, jejichž náplní není je dohled nad provozem a šetření dopravních nehod, ale plní funkci i pořádkové policie, tzn. šetří újezdy od benzinek, vloupání do zaparkovaných vozidel apod. Co se týká sankcí ty jsou stryktně stanoveny v zákoně o přestupcích - §22 zák. 200/1990 Sb., další věcí je činnost a ukládání sankcí správními orgány. V každém případě uvítáme v našich řadách každého, kdo bude mít o práci dálniční policie zájem. 24.9.2008 10:47
OTÁZKA: dobrý den. kdy konečně začne policie postihovat závažné a skutečně nebezpečné úmyslné přestupky a přestane vybírat peníze za drobná překročení rychosti (do cca 20 km/h, lékárničky, světla apod.). V zahraničí je policista skutečně partnerem a skutečně pomáhá řidičům. děkuji míša
Leoš Tržil ODPOVĚĎ: Kolegové na dopravních inspektorátech jsou směřování k řešení závažných porušení pravidel silničního provozu, co se týká rychlosti, je toto jedna z hlavních příčin závažných dorpavních nehod. Kontrola lékarniček je spíše záležitostí namátkových akcí k ověření celkového stavu. Je nutno si uvědomit, co způsobí náraz vozidla při rychlosti 90 km/h a 110 km/h. 24.9.2008 10:49
OTÁZKA: Dobrý den.jsem sice ze SM ale mám problém.Rád jezdím z hospody na kole. Jednou jsem vypil 10 piv,byl tropický den,a pak jsem havaroval kolem půlnoci při jízdě z kopce před domem. Mám příště zavolat policií aby mi pomohla s kolem ? Druhý den jsem musel k lékaři.,Mám řidičák a auto žiguli.Děkuji Dežo
Leoš Tržil ODPOVĚĎ: Je otázkou zda jde o dopravní nehodu či nikoliv. V rámci správního řízení by Vám řidičský průkaz neměl být odebrán. 24.9.2008 10:51
OTÁZKA: Jakou nejvyšší rychlost jste řidičům naměřili? Fitipaldi
Leoš Tržil ODPOVĚĎ: Pokud se já osobně dobře pamatuji, bylo to 245 km/h na úseku dálnice D2. 24.9.2008 10:52

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.