Náměstek ministra dopravy Ivo Toman

vydáno 31.7.2012 10:00
Už čtvrtý týden by měl fungovat nový Centrální registr vozidel. Ale provázejí ho problémy. Od úplného kolapsu po pomalost. Na vše kolem nového registru se v úterý od 10 hodin ptejte náměstka ministra dopravy Ivo Tomana.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 31. července 2012 do 10:17

OTÁZKA: Dobrý den, rád bych položil jasnou otázku: "JAK TO MŮŽETE DĚLAT"? :) Jan Peka sarf dsfbn
ODPOVĚĎ: Dobrý den, pane Peko, nevím, kam svou otázkou míříte. Hodně lidí novému registru nepřeje, ale my všichni pro něj děláme maximum. V pátek nás na ministerstvu potěšilo a dodalo sílu do další práce taky to, že nás podpořil i pan prezident Klaus z olympiády z Londýna. 31.7.2012 10:07
OTÁZKA: Dobrý den, proč se pořád vymýšlí nové a nové věci za miliony korun, které nefungují a není na ně spoleh? Navíc vláda stále tvrdí, že nejsou peníze. Když vidím, co se všude dělá a kolikrát zbytečně, nestačím se divit. Přitom ČR je třetí nejméně zadlužená země v Evropě. Myslíte si, že registr někdy bude kompletní a bude fungovat bez chyb a nebudou se čekat takové fronty na úřadech? Děkuji za odpovědi. Jana Kovaříková
ODPOVĚĎ: Dobrý den, paní Kovaříková, nový registr jsme zaváděli do provozu také s ohledem na požadavky EU a za daných okolností se jednalo o nejlepší možnou variantu. Rád bych zde také připomenul, že se jedná o centrální aplikaci - to znamená, že když vypadne na jednom místě, vypadne také na dalších místech. Tam se častokrát chybovalo. Něco jiného je, že aplikace funguje, něco jiného je výkon agendy. V tomto směru došlo k výpadku registru vlastně jen na úplném počátku. Navíc také platí, že starý registr nezabraňoval duplicitním údajům v systému, se kterými se nyní potýkáme; ve výsledku ale budeme mít funkční registr bez chyb, po kterém všichni dlouhodobě volají. A který zabrání i legalizaci případné trestné činnosti. Pevně věřím, že nyní už vše poběží bez problémů. 31.7.2012 10:14
OTÁZKA: Dobrýden pane Tomane. Myslite si, ze by kdykoliv v budoucnu mohlo v ramci zavadeni a sladovani legislativy a registru s EU dojit k situaci, ze CR prevezme fungujici system z jine clenske zeme a prestane si hrat na "ceskou cestu"? Paskvilu vyrobenych ceskou statni spravou je uz prilis, zbytecne se prodrazuji a v konecnem dusledku neni efekt nikdy takovy, jaky by mel byt.
ODPOVĚĎ: Dobrý den, tento systém určitě není paskvil. Navíc není možné jednoduše přebírat zahraniční systémy - a to také z toho důvodu, že vše musí být v souladu s českou legislativou. Navíc není jisté ani to, že by to ve výsledku bylo levnější. Znovu připomínám, že za daného stavu (už existující smlouvy z roku 2010) došlo k podřazení této aplikace pod původní smlouvu. Z tohoto pohledu vlastně vývoj samotné aplikace nestál ani korunu, protože prostředky by byly vyplaceny v rámci paušální ceny v každém případě. 31.7.2012 10:19
OTÁZKA: Dobrý den, nezdá se vám již trapné že registr nefunguje tak dlouho? Mám za to že by se měl věcem kolem registru začít věnovat státní zástupce a to podle klíče padni komu padni. Dále se chci zeptat jak dlouhý čas měli úředníci za přepážkama na seznámení s programem. Poslední otázka je kdo zabezpečuje přenos dat mezi terminály registru, pokud je to neschopná Česká Pošta, proč jí byla zadána tato zakázka. Děkuji Marek Bašista
ODPOVĚĎ: Dobrý den, pane Paroubku, nezlobte se, ale v tomto směru se v médiích častokrát setkáváme s dezinformacemi. Jak jsem už uvedl, ke kolapsu aplikace jako takové došlo jen na počátku v pondělí 9. července. Od té doby systém funguje. Něco jiného je samozřejmě výkon agendy. V počátcích minulého týdne (v pondělí a úterý) se jednalo o přetížení serveru Policejního prezidia ČR, situaci ze středečního rána z minulého týdne prověřuje nezávislý audit Ministerstva vnitra. Co se týká včerejšího dne, tam se opět nejednalo o chybu systému, ale zjednodušeně řečeno internetového připojení na jednotlivých obcích. 31.7.2012 10:25
OTÁZKA: Všichni se na ministerstvu tvářite, jakoby šlo o drobné problémy, svádite chyby v podstatě na úředníky (proč nejsou proškolení všichni), za nic neoodpovídate, nic nevíte, cíleně lžete občanům a modlíte se aby to už nějak na druhý den rozchodili... v zásadě takové fungování státní správy je průser, ůvědomujete si to vůbec a přemýšlite o osobní odpovědnosti, nebo je volání peněz a moci tak lákavé? Děkují. petr novak
ODPOVĚĎ: Pane Nováku, úředníkům i veřejnosti jsme se už několikrát omluvili za komplikace. Několikrát jsme také hovořili o tom, že bylo proškoleno více než tři stovky úředníků, to znamená minimálně jeden z každého pracoviště na každé obci; dále probíhalo také e-learningové školení. Uvědomujeme si ale, že vše vznikalo v krátkém času, proto se snažíme úředníkům poskytovat maximální podporu. Jedná se o nový systém, se kterým úředníci neměli zkušenosti a se systémem se teprve sžívají. Také proto jsem inicioval jednání se Svazem měst a obcí, kde jsme dospěli ke vzájemné shodě a pochopení, včetně řešení následných kompenzací. Osobní odpovědnosti se nezříkáme, já sám jsem přišel o osobní ohodnocení v plné výši. 31.7.2012 10:31
OTÁZKA: Dobry den, proc nefunguje registr vozidel jako v Anglii? Vyplnim V5C (neco jako velky technicky prukaz) a poslu zpet na inspektorat a za par dni mi prijde novy V5C s registraci na moje jmeno. Nemusim nikam chodit a travit pul dne na pobocce. Jednoduche a snadne.
ODPOVĚĎ: Dobrý den, Petře, současná legislativa v ČR neumožňuje podobný administrativní postup jako v Anglii. Mně samotnému by se to určitě líbilo. 31.7.2012 10:33
OTÁZKA: Kolik úředníků a politiků bude mít díky předražené zakázce na registr bohatšího Ježíška? Jan Pěnkava
ODPOVĚĎ: Dobrý den, jak jsem už naznačoval výše, nejedná se o předraženou zakázku. Naopak jsme při nastavených smluvních vztazích ušetřili. 31.7.2012 10:37
OTÁZKA: Uvažovalo se vůbec o tom, že by nový registr řešili tvůrci toho starého? Pokud ANO, co rozhodlo o tom, že byl vybrán jiný autor? Pokud NE, proč? Jan Žižka
ODPOVĚĎ: Pane Žižko, o tomto se neuvažovalo, protože dodávka nového registru by podléhala otevřenému výběrovému řízení, kterou z časových důvodů už bohužel nebylo možné provést. V případě výběrového řízení by se pak zakázka paradoxně prodražila; jak jsem psal už výše. Místo toho jsme využili rezerv v rámci paušální sazby placené ATS-Telcom za IT služby. Tato smlouva končí v březnu 2013. 31.7.2012 10:43
OTÁZKA: Pane náměstku, čím jste byl, než jste se stal náměstkem ministra dopravy?
ODPOVĚĎ: Dobrý den, původním povoláním jsem stavební inženýr a v dopravě se pohybuji už delší dobu. Před nástupem na MD jsem pracoval pro Ředitelství silnic a dálnic a doprava byla mou kompetencí i předtím v Pardubickém kraji. 31.7.2012 10:46
OTÁZKA: Podíleli se na převodu dat i tvůrci původního registru? Jan Žižka
ODPOVĚĎ: Pane Žižko, tvůrce původního registru byl dodavatelem Ministerstva vnitra, které aplikaci původně kompletně provozovalo. S MV jsme na převodu úzce spolupracovali a spolupracujeme s ním úzce i teď, kdy nám poskytuje maximální možnou součinnost. 31.7.2012 10:52
OTÁZKA: Dobrý den, reaguji na včerejší pořad "REPORTÉŘI" na ČT, kdy na otázku proč se výběrového řízení nezůčastnil bývalý provozovatel systému. Na otázku zazněla po chvilce mlčení pro mne naprosto nepochopitelná odpověď "o jejich nabídce jsem nevěděl" - můžete mi toto prosím vysvětlit? Pavel Trněný
ODPOVĚĎ: Dobrý den, pane Trndíku, rád bych zde vysvětlil, že nabídka této společnosti se nevztahovala k žádnému řádně vypsanému otevřenému výběrovému řízení. Ministerstvo postupovalo a postupuje v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. 31.7.2012 11:01
OTÁZKA: Celý nový systém CRV je naprosto, s prominutím, na nic! Nebylo by lepší vrátit zpět starý systém, aby se konečně nedělaly fronty, a nemusel člověk proklínat celý registr? Petr Šimek
ODPOVĚĎ: Vážený pane Šimku, aplikace je v pořádku, k přechodu na starý systém není důvod. Ode dne spuštění už bylo provedeno přes 200 tisíc úkonů. Konkrétně jen během včerejšího dne bylo zaregistrováno 1522 nových vozidel, bylo provedeno 3553 přeregistrací a provedeno 655 výměn technických průkazů a RZ. Věřím, že komplikace už má systém za sebou a že všichni lidé, i ti z minulých dnů, budou brzy odbaveni. Řada obcí mně už hlásí, že odbavování žadatelů probíhá bez problémů, a věřím, že to tak i zůstane. Děkuji ještě jednou všem úředníkům i občanům za trpělivost. Děláme maximum pro to, aby agenda byla vykonávána bez problémů. Děkuji všem za otázky. Přál bych si, aby se registr už konečně stáhnul z "mediálního výsluní", aby vše fungovalo přesně tak, jak má. 31.7.2012 11:14