Na pražské památky se ptejte Josefa Štulce

velikost textu:
vydáno 27.7.2001 11:00

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 27. července 2001 do 11:45

OTÁZKA: Nelze vymyslet nějaký lepší způsob, jak řešit výstavbu půdních vestaveb v centru města? (Vždyť i některé staré domy mají velká atelierová okna?) Malík
ODPOVĚĎ: Dotknul jste se velmi svízelného problému. Nárůst většinou nevhodně architektonicky řešených půdních vestaveb byl tak silný a rychlý, že připomínal epidemii či přírodní katastrofu. Svou živelností hrozil úplně zničit poetickou "střešní" krajinu historické Prahy. Metodické doporučení, které jsem podepsal, usilovalo v první fázi tento živelný proces zastavit. Teprve až bude zbytek historických krovů a střech na území PPR vyhodnocen a bude zpracována určitá koncepce jak diferencovaně v případě vestaveb postupovat jsem ochoten výše uvedené "embargo" odvolat. 27.7.2001 12:42
OTÁZKA: Ještě k otázce plastových oken - chcete tím naznačit, že neexistují vyjímka, že nikdo plastová okna k historickém centru nemá? Pochybuji o tom, žiji tu a připadne mi, že plastová okna lze vidět na každe zrekonstruované administrativní budově. Okena
ODPOVĚĎ: S plastovými okny je to podobné jako se střešními vykýřdmi. Pronikala a pronikají do historického jádra živelně. Proto usilujeme tento proces zastavit. 27.7.2001 12:43
OTÁZKA: existuje nejaky rozumny system pridelovani dotaci nebo se prideluji jen zvule uredniku kultury okresnich uradu? jak je mozne, ze dotace dostavaji v drtive vetsine vlastnici zamku apod. a pokud jste majitelem obycejneho staveni ci chaloupky, ktera je kulturni pamatkou, tak nemate sanci na financni podporu. pritom pamatkari postupuji ve svych omezenich oprav stejnym zpusobem. Jak je mozne, ze dochazi napriklad k situaci, ze napr. movity pan vlastnici zamecek dostane slusnou dotaci, ale z ni urcita provize plyne do rukou pamatkaru ? A pokud prijde ten obycejny clovek vlastnici kulturni pamatku, tak dotaci nedostane, protoze nejsou penize a navic neni schopen pamatkarum jaksi dat neco mimo ... ponekud trpke praktiky panu uredniku. provadite ci ministerstvo kultury provadi nejakou radnou! kontrolu s hospodarenim penez a pridelovanim dotaci na opravu kulturnich pamatek ? rychnovsko
ODPOVĚĎ: Systém přidělování dotací z programů ministerstva kultury má promyšlená pevně stanovená pravidla a o výši příspěvku rozhoduje kvalifikovaná odborná komise. Riziko korupce zde naprosto vylučuji. 27.7.2001 12:45
OTÁZKA: Povazujete zakony o ochrane pamatek za dostatecne ? Nemyslite, ze pamatkari jsou obecne chapani jako obtizny hmyz, ktery porad do neceho rype a veci jen komplikuje ? Katka
ODPOVĚĎ: Je pro mě těžké na Vaši otázku odpovědět. Jako památkář si to samozřejmě nemyslím. Uznávám, že památkáři nesmějí pouze zakazovat. Zasahování do vlastnických práv musí umět řádně a kvalifikovaně zdůvodnit a musí se naučit i obtížné pozitivní úloze odborného poradenství. Pak snad nebudou vzbuzovat takovou animozitu. 27.7.2001 12:47
OTÁZKA: Dobrý den. Bydlím blok od právě demolovaného domu na rohu ulic Římská a Rubešova. Neříkám, že to byla architektonické perla centra Prahy, ale určitě lepší než vedle stojící mramorové monstrum Patria/Oracle. Předpokládám, že na místě starého domu vyroste to samé. Jak je možné, že se vydá povolení na postavení něčeho takového v těsné blízkosti budovy Muzea? Centrál
ODPOVĚĎ: Nejsem schopen kvalifikovaně odpovědět, protože situaci dostatečně neznám. 27.7.2001 12:48
OTÁZKA: 1/Co si myslíte o úloze architektů při formulování strategie přístupu k památkové péči jako celku, popřípadě v jednotlivých kauzách. Jako všude jinde jsou architekti kvalitní i nekvalitní. Není ale možné, aby ti kvalitní byli z rovnopravné diskuse vynecháni, nebo ignorování. Kvalifikovaný přístup k památkám je totiž součástí jejich vzdělání i erudice, ale mnohdy naráží na prohlubující se fundamentalizmus některých památkářů a nemožnost dialogu.Památkáři jsou bohužel také kvalitní a nekvalitní. 2/Součástí památkářského poslání je pečovat nejen o dochovanou "formu", ale též o její "obsah" ( byť v čase se vyvíjející), bez kterého je architektonický artefakt (včetně urbanizmu)pouze umrtveným torzem.Jsou památkáři ochotni se zabývat i aktuálním obsahem? Zuzana Suchá
ODPOVĚĎ: Otázka by mohla být tématem mnohadenního odborného sympozia. Osobně považuji úlohu jak architekta, tak památkáře za úlohu jak odbornou t ak i tvůrčí. Architekti tvořípodstatnou složku odborníků pracujících v památkové péči. Bez jejich účasti je vlastní výkon praktické péče o památky nemyslitelný. Vítám proto zahájený dialog mezi Komorou architektů ČR a skupinou památkářů pod hlavičkou Státního ústavu památkové péče, k nemuž došlo z iniciativy prezidenta komory arch. Bílka. Jsem mu za to vdečen a věřím, že dialog přispěje k odstranění řady nastřádaných trpkostí i umělých bariér. Závěrem chci jenom zdůraznit ,že památková ochrana je projevem té nejvyšší úcty k tvorbě architekta. Památkáři se bezděčně stávají advokáty práv mrtvých architektů, kteří již nemohou svou tvorbu proti rozpínavosti současnosti sami obhajovat. Všem tazatelům děkuji za otázky. Imponuje mi jejich kvalifikovanost a zejména upřímný zájem o ochranu a zachování našeho společného kulturního dědictví. Ochrana památek je a i do budoucna musí zůstat "věcí veřejnou". 27.7.2001 12:55

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.