Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl

Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl
velikost textu:
vydáno 24.10.2008 15:00
Agresivita, vulgarita a nerespektování pravidel - tím se podle učitelů vyznačují žáci. Vyplývá to z analýzy, kterou vypracovala Asociace pedagogů základního školství. Podle ní se chování žáků zhoršuje a učitelé jsou bezradní. "Možná alternativa je, že by měl ředitel školy možnost žáka vyloučit na omezené časové období," říká v on-line rozhovoru předseda asociace Jaroslav Štercl.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 24. října 2008 do 15:24

OTÁZKA: Dobrý den, nemyslíte, že učitelé si můžou za chování žáků velkou mírou sami? Když se nedokáží bavit upřimně s žáky, nedokáží přiznat chybu... Pamatuji si učitele, který se nebál říct otevřeně co si o čem a kom myslí. Já vím, asi by to neměl říkat, ale tímto si získal 100% žáků a měl obrovský respekt. Jarda
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Dobrý podvečer. Tak samozřejmě nějaká míra vlastního zavinění zde je. To já nepopírám a ve všech rozhovorech to tvrdím. Vy sám jste již odpověděl, že to není vždy správné, v tom je důležitá role učitelova zvažování a vyhodnocování právě vzniklé situace. 100 % respekt... to tedy nevím ale míru uznání učitele u svých žáků nebo studentů, tu všem svým kolegům, kteří vstupujeme před katedry přeji. Ze strany žáků a studentů je výborné, když umí svého učitele i třeba tímto uznáním ocenit a jistě to jejich společném vztahu ve škole prospívá. Děkuji za dotaz s vlastním zamyšlením. 24.10.2008 18:05
OTÁZKA: Nějaký únik z aktuální zhoršující se situace, která asi skutečně existuje ( dokládá to nejenom zmiňovaný průzkum ) , je sice možný, ale znamená to běh na velmi dlouhou trať. Situaci může řešit skutečný tým odborníků ( kde je vzít a jaké by měli mít předpoklady pro tuto práci a hlavně motivaci ) a dát jim časový úsek řekněme 10 let a pravomoci spojené s prosazováním reformy školství bez ohledu na změny ve vedení státu a pak se můžeme někam pohnout a za těch deset let se může začít něco rodit… Změna musí postihnou nejen základní školy a musí dát dětem vstupujícím do škol především konkrétní cíl jejich dlouholetého studia, po kterém v aktuální situaci ve školství pátrají většinou až s koncem středoškolského studia… Doposavad je veškeré snažení o reformy jen plácáním do vln oceánu. Máte podobný názor? Zdeněk
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Plně s vámi souhlasím, že je to běh na dlouhou trať, to jsem již taky dnes napsal. Problémem našeho škoulství je dlouhá doba, která bohužel doprovází všechny změny, než se uvedou do praxe a začnou realizovat. Zpravidla již pak ve výsledku nejsou efektivní. Školství moc neprospívá slabá politická moc a vůle v našem státě. Různé inovativní kroky již inovovaného má přesně opačný charakter. A pak zásadní problé,. Školství chybí finanční prostředky a to se projevuje i v této oblasti Ona se dá velmi těžko dělat reforma právě bez těch financí. Takovou praktickou ukázkou jsou tolik komunikované školní vzdělávací programy. Když se vyvýjí například nový typ automobilu ve firmě, tak zmíněná firma těmto pracovníkům dá kromě zakázky také finanční prostředky na realizaci a na jejich odměnu za práci. To se ve školství bohužel nestalo. Pěkný víkend. 24.10.2008 18:13
OTÁZKA: Dobrý den, musím se zastat některých "problémových" studentů. Patřil jsem totiž mezi ně. Můj problém byl v tom, že se o mě nikdo nezajímal, myslím tím školu a rodiče. Je totiž špatná komunikace mezi nimi. To je podle mě největší problém. Lepší je konflikt analyzovat a potom řešit, ne jenom trestat. Dokonce někteří učitelé přistupují k žákům jako ke kusu. Jarda
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Děkuji, že jste se ozval. V tom způsobu řešení s vámi souhlasím. Analýza by měla předcházet represi. Komunikace také v řadě případů vázne a je nutné eliminovat faktory, které ji zbrzďují a omezují jak ze strany školy, tak rodičů. Oěkný večer. 24.10.2008 18:17
OTÁZKA: Učím na základní škole. Chování žáků se určitě zhoršuje. Výchovné problémy přesahují představy lidí, kteří s atmosférou ve škole nemají praktické zkušenosti. Nevěří, nechápou. Tohle se prostě v době, kdy sami chodili do školy, nestávalo. Nebyli jsme svatoušci, přiznávají, ale tohle je jak v amerických filmech. Nemyslím si však, že současné děti jsou horší. Nejsou. I dnes rádi pomáhají, jsou přátelské a schopné empatie. Jen se přestávají orientovat v nastavených, respektive nenastavených mantinelech chování. Komu nenažene strach zhoršená známka z mravů, může v podstatě všechno. Urážet spolužáky i dospělé, vynucovat si silou obdiv i pozornost, zvyšovat si sebevědomí na úkor druhých. Skoro nikdy strůjce šikany neopouští základní školu předčasně. Zákony to neumožňují. Mohlo by se to dotknout jeho lidských práv. Do bezpečí jiné školy musí "utéct" oběť. Jaká práva má ona? Divím se, že za takových podmínek není chování většiny žáků ještě horší. Vždyť se učí, že špatnost se účinně netrestá. Lindan Simon
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Děkuji za váš názor a přeji mnoho úspěchů v další práci. J. Štercl 24.10.2008 18:21
OTÁZKA: Pane Štercle, jen Vás zdravím a děkuji za váš přístup k žákům. Na ZŠ v Praze 6 jste dokázal vést hodiny chemie tak, že žáky bavily. I Váš způsob klasifikace byl chytrý - hodně známek, známky za aktivitu, za domácí cvičení, jedna pětka z písemky neznamenala katastrofu. Přirozená autorita, klid ve třídě při hodině, není samozřejmost. Původně jsem zastávala názor, že mladý učitel - muž přirozenou autoritu u žáků mít musí, ale není tomu tak. D. Salaková
Předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl ODPOVĚĎ: Děkuji. J. Štercl 24.10.2008 18:22

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.